انتشار کتاب تفسیر جامعه‌شناختی ضرب‌المثل‌های بختیاری به قلم امیر علیزاده

امیر علیزاده کتاب تفسیر جامعه‌شناختی ضرب‌المثل‌های بختیاری را منتشر کرد.

انتشار کتاب تفسیر جامعه‌شناختی ضرب‌المثل‌های بختیاری به قلم امیر علیزاده

نویسنده کتاب گفت: با توجه به علاقه‌‌مندی‌ام به موضوعات فرهنگی و اجتماعی بویژه خاصه قوم بختیاری که ریشه در اصالت و فرهنگ این قوم دارد، از آنجایی که پدربزرگم اهل ضرب‌المثل و گفتن جملات ناب بود، ضرب‌المثل‌ها را جمع‌آوری می‌کردم که پس از گذراندن دوره کارشناسی با مطالعه و شرکت در مجالس فرهنگی قوم بختیاری، برای ادای دین به میراث نیاکان و زنده نگه داشتن فرهنگ اصیل بختیاری که یکی از اقوام کهن ایران است تصمیم گرفتم با نوشتن کتابی کمک کنم. 

وی افزود: در پایان‌نامه کارشناسی ارشدم نیز روی این موضوع کار کردم. در نوشتن این کتاب از علیرضا قبادی و املیا نرسسیان و نیز بزرگان ایل بختیاری و پدرم هم خیلی کمک گرفتم.

علیزاده به بازدیدهای میدانی خود و نشست و برخاست با بزرگان طوایف بختیاری با توجه به تفاوت گویش‌ها در تالیف کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: سعی کردم با آوانگاری ضرب‌المثل‌ها به زبان لاتین، معنا و تفسیر به زبان فارسی، علاوه بر جامعه بختیاری، کتاب را برای سایر اقوام نیز قابل استفاده کنم. 

photo_۲۰۲۳-۱۲-۲۳_۱۱-۳۳-۱۰ (2)

وی به فصل‌های کتاب شامل قدمت و نقش ضرب‌المثل، سرزمین فرهنگ بختیاری، جامعه‌شناسی تفسیری برای واکاوی نمادها اشاره کرد و گفت: تاریخ درستی از ضرب‌المثل‌ها در دسترس نیست چون سینه به سینه و نسل به نسل انتقال پیدا کرده و تاریخ مشخصی ندارد. 

وی افزود: سعی کردم به کاربرد ضرب‌المثل‌ها در میان اجتماع بپردازم. این‌ کتاب‌ ۱۷۰ ضرب‌المثل بختیاری را دربرمی‌گیرد. 

علیزاده گفت: به کاربردی‌ترین و عوام‌پسندتزین ضرب المثل های بختیاری در این کتاب پرداخته شده است. 

وی ادامه داد: به قول عباس قنبری اودیوی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، بختیاری یک گویش نیست که زبان لری بختیاری است. هر کدام از طوایف بختیاری مدل گفتار خاص خود را دارد. 

علیزاده افزود: علاقمندی‌های این کتاب بیشتر خاص قوم بختیاری است‌. در حوزه علمی و دانشگاهی، فصل چهارم کتاب می‌تواند به عنوان یک الگو و الگوریتم مورد استفاده قرار گیرد. 

وی گفت: ضرب‌المثل در میان قوم بختیاری جایگاهی خاص و ناب دارد‌. گاهی اوقات یک ضرب‌المثل به اندازه یک کتاب مطلب پاسخگو است. 

علیزاده ادامه داد: قوم بختیاری یک کوچ داخل قلمرویی با محوریت چهارمحال و بختیاری دارد. از طوایف بختیاری در سیستان و بلوچستان ، پاکستان و عراق استقرار دارند. یکی دیگر از دلایل مهاجرت بختیاری‌ها بسترگزینی برای زندگی بهتر بوده است. بخشی هم به تعارضات و تنش‌های درون طایفه‌ای و بین‌طایفه‌ای برمی‌گشت. بختیاری بعد از تقسیم‌بندی ایلی(چهارلنگ و هفت‌لنگ) به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود. 

این کتاب در شمارگان ۱۰۰۰ توسط انتشارات ارشدان منتشر شده است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها