«اهواز» شهری که مهیای نوروز نیست/ ذبح دام در خیابان

در حالی که اسفند ماه باید اقدامات لازم برای استقبال از مهمانان نوروزی صورت بگیرد اما کلان‌شهر اهواز به حال خود رها شده و برای نوروز مهیا نیست.

«اهواز» شهری که مهیای نوروز نیست/ ذبح دام در خیابان

هنگامی که صحبت از اهواز می‌شود، ابتدا رودخانه کارون و نخیلات و در مرحله بعدی مشکلات فاضلاب، گرد و غبار و دیگر نارسایی‌های خدمات‌رسانی به شهروندان در ذهن همه تداعی خواهد شد.

دیگر کلیشه‌ای شده که بگوییم «اهواز» فقط نام کلان‌شهر را یدک می‌کشد؛ حضور گاومیش‌ها در فلکه پنج نخل (منطقه‌ای بین دو محله بالاشهر) و قسمت‌های مختلف جاده ساحلی، حضور دست‌فروشان در مرکز شهر و مقابل مراکز خرید مختلف، وجود وانت‌بارهای متعدد برای میوه‌فروشی در جاده‌های اصلی، ذبح دام زنده در کنار جاده‌ها، زباله‌های انباشت شده و کمبود سطل زباله در مناطق مختلف و رهاسازی زباله‌های خانگی در بلوارها، وجود نخاله‌های بسیار در سطح شهر، شخم زدن شهر به بهانه پروژه‌های عمرانی آن هم به صورت همزمان و بدون اتمام پروژه‌های قبلی و ایجاد ترافیک و سردرگمی برای شهروندان، تخریب برخی خانه‌ها در نقاط حاشیه شهر و رها کردن اراضی به حال خود و فراهم شدن شرایط رهاسازی نخاله و تجمع معتادان، جمع‌آوری نشدن متکدیان و معتادان، کمبود ایستگاه‌های سرپوشیده تاکسی و اتوبوس با وجود دمای ۳۰ درجه‌ای در اسفند ماه، چاله‌های خیابانی و نبود رسیدگی به مناطق بخشی از مشکلات کلان‌شهر اهواز است.

آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که به دلیل نبود صنایع ۱۰۰ درصد سبز در حریم شهر، گریبانگیر شهروندان در اهواز می‌شود.

یکی از شهروندان که برای تفریح آخر هفته به پارک لاله اهواز رفته است با گلایه از وضعیت سرویس بهداشتی می‌گوید: تنها یک شهربازی در فلکه ورودی محله پاداد وجود دارد که آن هم مرتب به دلیل وسایل غیر استاندارد پلمب می‌شود؛ برای یادآوری ایام گذشته به پارک لاله آمدیم که حالمان بدتر شد، سرویس بهداشتی زنان بدون مایع دستشویی، درها بدون گیره و حتی فاقد شیلنگ بودند.

او ادامه می‌دهد: پارک جزیره هم که خاطرات پیوسته و جاده ساحلی هم که محیطی مملو از عرضه قلیان شده و واقعاً نمی‌دانیم برای بودن در محیطی سالم باید به کجا پناه ببریم.

یکی دیگر از شهروندان با گلایه از عرضه قلیان در بلوار فرودگاه و بازتاب چهره زشت شهر در ورودی برای مهمانان و مسافران عنوان می‌کند: وقتی ورودی شهرمان قلیان عرضه و یا گوشت گوسفند ذبح می‌شود، چه تصویر نازیبایی برای مسافران مخابره می‌شود؟ کاش مسئولان کمی هم به فکر زیباسازی شهر باشند.

او اضافه می‌کند: کمبود سرویس بهداشتی عمومی در شهر دردی است که بیشتر از سوی مسافران برون‌شهری و برون‌استانی احساس می‌شود ولی معلوم نیست چرا مسئولان شهری به جای شخم زدن متوالی شهر به فکر اصلاح وضعیت شهر نیستند.

«اهواز» شهری که زیبنده نوروز نیست/ ذبح دام در خیابان

این شهروند اهوازی بیان می‌کند: کافی است به ترمینال زاگرس و خلیج فارس که ۲ مرکز مهم برای مسافرت شهروندان اهوازی به سمت آبادان، شادگان، مسجدسلیمان و شوشتر است، سر بزنید تا متوجه شوید که حتی درهای سالن مسافری هم قفل شده است.

منظر شهری اهواز در شأن شهر نیست

نماینده مردم اهواز در مجلس در رابطه با وضعیت شهر اهواز بیان می‌کند: مردم باید در خصوص عملکرد شهردار اهواز در یک سال نیم گذشته قاضی باشند؛ البته طبق قانون ارزیابی عملکرد شهرداری باید توسط شورای شهر انجام شود که در این راستا اظهار نظرهایی از برخی از اعضای شورای شهر اهواز شده که این اظهارات باید به‌صورت رسمی و قانونی باشد.

سید کریم حسینی اضافه کرد: شهرداری اهواز باید کارنامه عملکرد یک سال و نیم خود را به طور شفاف و صریح به مردم ارائه دهد؛ همچنین فرماندار و شورای شهر اهواز باید در خصوص عملکرد شهرداری اهواز و سازمان‌های زیر مجموعه آن نظر بدهند.

وی با بیان اینکه کار از بررسی وضعیت سرویس‌های بهداشتی، پارک‌ها، پروژه‌های در حال انجام و… گذشته است، اظهار می‌کند: با توجه به پرداخت‌هایی که در قالب عوارض آلایندگی به اهواز داده شد، به شهردار و معاونانش گفته شد که منظر شهری اهواز در شأن شهر نبوده و وضعیت مناسبی ندارد؛ قطعاً هر کسی از جمله خود شهروندان وارد اهواز می‌شود، وضعیت نابسامان ورودی شهر اهواز را به فرد بیننده می‌رساند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص معابر عمومی اهواز می‌گوید: شهرداری در واقع متصدی و متولی معابر عمومی و… هر شهر است، بنده دائماً به مسئولان استانی و شهری گفتم که نباید چندین نقطه در سطح شهر حفاری بشود اما اعتباری برای ترمیم آن وجود نداشته باشد یا بخواهیم پیگیر اعتبار باشیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس می‌افزاید: اینکه مرتباً مردم تردد دچار مشکل باشند و وسایل نقلیه آنها آسیب ببیند زیبنده کلان‌شهر اهواز نیست؛ بنابراین جاهایی که کار صورت گرفته باید اعلام بشود و جاهایی که کاری صورت نگرفته نیز بیان شود.

«اهواز» شهری که زیبنده نوروز نیست/ ذبح دام در خیابان

وی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم که کار شهری در اهواز به نحو احسن انجام شود، عنوان می‌کند: گزارشات شهرداری باید به طور مرتب و شفاف ارائه شود، اینکه مردم فقط نظاره‌گر باشند، درست نیست؛ مثلاً اینکه گفته می‌شود که تعدادی ناوگان حمل و نقل عمومی جدید (اتوبوس) تهیه شده ولی هنوز در سطح شهر اهواز به کار گرفته نشده است، دلیل این تأخیر در به‌کارگیری این وسایل نقلیه جدید به مردم بیان شود.

لزوم آمادگی شهر برای استقبال از نوروز ۱۴۰۲

رئیس شورای کلان‌شهر اهواز با تأکید بر افزایش سرعت پروژه‌ها می‌گوید: انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر فضای عمومی کلان‌شهر اهواز برای عید نوروز آماده شود.

سیاوش محمودی ادامه می‌دهد: سال به روزهای پایانی خود نزدیک شده ولی هنوز شهر برای پیشواز رفتن به سمت نوروز آماده نشده و انتظار می‌رود در کمتر از یک ماه باقیمانده در حوزه‌های مختلف فضای سبز، روشنایی، آسفالت معابر، زیباسازی شهر و تمهیدات مورد نیاز برای نوروز ۱۴۰۲ تدارک دیده شود.

او با اشاره به لزوم ایجاد آمادگی مناسب در مجموعه شهرداری بیان می‌کند: شورای کلان‌شهر اهواز انتظار دارد که اقدامات شهرداری برای عید نوروز با سرعت انجام شود چرا که در بوستان‌ها، میادین و فضاهای سبز آمادگی لازم وجود ندارد، تذکرات و نامه کتبی به شهردار اهواز داده شده که مجموعه فضای سبز اهواز برای عید آماده شوند تا هم مردم اهواز و هم مسافران نوروزی از آنها بهره‌مند شوند.

رئیس شورای کلان‌شهر اهواز یادآور می‌شود: مجموعه شهرداری وعده داده که تا ۱۵ اسفند ماه تمام نخاله‌های شهر جمع‌آوری و مسئله نخاله‌های ساختمان حل شود؛ امیدوارم این وعده عملی شود چون نخاله‌هایی که سبب آزار و اذیت مردم و نازیبایی شهر شده باید جمع‌آوری شوند تا شاهد پاکسازی شهر باشیم.

او با تأکید بر لزوم آمادگی لازم شهرداری اهواز برای استقبال از بهار اضافه می‌کند: برای ایجاد شرایط مناسب و افزایش سرعت آسفالت و لکه‌گیری معابر قراردادهایی در این زمینه منعقد و در چند روز گذشته عملیات اجرایی آنها آغاز شده است؛ همچنین اتوبوس‌های خریداری شده با توجه به رونمایی از آنها در دهه فجر همچنان مورد استفاده قرار نگرفته‌اند که باید هرچه سریع‌تر در چرخه حمل و نقل عمومی وارد شوند.

گلایه از جمع‌آوری نشدن پسماند و نخاله

رئیس شورای کلان‌شهر اهواز با گلایه از جمع‌آوری نشدن نخاله‌ها و پسماند در کوی مشعلی اهواز می‌گوید: به شهرداری این منطقه یک هفته مهلت داده شده تا نخاله‌ها و زباله‌های کوی مشعلی را جمع‌آوری کند.

محمودی با اشاره به بازدید از کوی مشعلی ادامه می‌دهد: با توجه به تماس‌ها و پیگیری‌های اهالی کوی مشعلی در این محله حاضر شدیم و وضعیت جمع‌آوری زباله‌ها، نخاله‌های ساختمانی و… آن به هیچ وجه در شرایط مناسبی قرار ندارد، چنین وضعیتی شایسته شهروندان این محله نیست.

«اهواز» شهری که زیبنده نوروز نیست/ ذبح دام در خیابان

او تصریح می‌کند: از وضعیت منطقه این‌گونه برداشت شد که چندین روز جمع‌آوری زباله انجام نشده و در عوض اینکه پارک محله‌ای امام خمینی (ره) این محله هرچه سریع‌تر آماده و در اختیار شهروندان برای تفریح و تفرج قرار گیرد، این پارک به محلی برای تجمع زباله‌ها تبدیل شده که به هیچ وجه شایسته نیست و باعث ایجاد آلودگی در محله و اعتراض اهالی شده است.

محمودی با تأکید بر لزوم رعایت عدالت و ارائه خدمت‌رسانی مناسب در همه محله‌ها اضافه می‌کند: به شهرداری تذکر دادیم که هرچه سریع‌تر و حداکثر در یک هفته باید نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها جمع‌آوری و گزارش آن به شورای اسلامی شهر ارائه شود.

گفتنی است، درست چند روز مانده به ایام تعطیلات عید نوروز هر ساعت عکسی از وجود گاومیش‌ها در نقاط مختلف شهری و همچنین بنرهای خواهشی شهروندان برای جلوگیری از رهاسازی زباله‌های خانگی در محلات کلان‌شهر اهواز منتشر و سوژه کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌شود؛ شهروندان نیز آسیب جدی از این بی سامانی شهر اهواز دیده و خواستار پیگیری معضلات مختلف هستند.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • رفته گر بی تفاوت
    0

    وضع سایر شهرها هم دست کمی ازاهواز ندارد مسعولین خدمات شهری خوردن وخوابیدن فقط حقوق بگیرن

  • ناشناس
    0

    مسئولان ما کلا مأموریت و مسئولیتشون این هست که رسیدگی نکنن و جلوی پیشرفت کشور و جامعه رو بگیرند و فقط در بندِ یک تار مو هستند که اون هم برای دور کردن مردم از خواسته ها و نیازهای اصلی جامعه ست !

  • شهرام
    0

    سلام
    اهواز دیگه جای زندگی نیست جاده و خیابان ها کاملا فرسوده زن و بچه تو خونه زندانی شدن چون جایی برای تفریح وجود ندارد اگه رفتی بیرون دستشویی تو سطح شهر حتی پمپ بنزین ها هم وجود ندارد
    پارک ها جایی قلیونی ها شده بطوری که بالای پارک ها دود شدیدی مثل ابر قررار گرفته از دود قلیون ها
    خیابان ها ترافیک بخاطر ماشین های دست فروش به دلیل نبود گشت شهرداری
    شهرداری تعطیل هست
    نیروی انتظامی تعطیل
    محیط زیست تعطیل
    توی شهر بوی بد زباله سوخته
    به دلیل آتش زدن زباله توی سطح شهر
    و مشکلات فروان دیگر
    ممنون اگه رسیدگی بشه

  • ناشناس
    0

    خیلی رسیدگی می شود مگر دوژمن می گزارد .

  • Alin
    0

    دقیقا، عیچ جا برا گشت گذار خیلی مطلوب نیست فقط مونده زیتونو پادادو کیانپارسو گلستان که همش رستوران مجتمع خریدو و تفریحیه،ادم قیمتارو میبینه دود از سرش بلند میشه،هرچند بقیه شهرها هم دست کنی از اهواز ندارن،لعنت به مسئولین که شکمشون اندازه سر دوتا بنی ادمه

  • ایران
    0

    خدا وکیلی این شهر که حدود ۲ میلیون بشکه نفت تولید میکند باید آسفالت خیابانها اینگونه باشد . شهردار اهواز و شهرداری های مناطق اهواز خودشان در تین خیابانها و کوچه ها تردد نمی کنند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها