پروژه ملی استیل کورد در زنجان افتتاح شد

همزمان با ششمین روز از هفته دولت، پروژه ملی "استیل کورد" واحد تولیدی نخ تایر صبا با حضور سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل شستا و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افتتاح شد.

پروژه ملی استیل کورد در زنجان افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری خبرفوری از زنجان، در راستای تکمیل زنجیره تولید لاستیک (لاستیک‌های نسل جدید) پروژه ملی استیل کورد در شرکت سرمایه گذاری و توسعه صبا با سرمایه‌گذاری بالغ بر 9 میلیون یورو در فاز نخست و در مساحتی به میزان 13 هزار و 500 متر مربع در عرض مدت 9 ماه به بهره‌برداری رسید.

فاز نخست آن فقط 12 هزار تن در سال تولید داشته باشد که همین موضوع سبب صرفه جویی 20 میلیون یورویی  برای کشور خواهد شد. محصولات این مجموعه قرار است در انواع  رادیال اعم از تایرهای PCR (تایر انواع سواری) تایرهای TBR(  تایر اتوبوسی کامیون و کشنده‌های بزرگ) و تایر OTR (راهسازی و تایرهای خاص) استفاده شود؛ لازم به ذکر است فاز دوم این پروژه ملی هم قرار است در آینده نزدیک اجرایی شود.

محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این برنامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: برای ساختن یک اقتصاد قوی و قدرتمند نیازمند حمایت از تولید هستیم چرا که تجربه ثابت کرد که با پول‌پاشی و ارائه آمار وام‌های اشتغالزایی نمی‌شود آمار نرخ بیکاری را کاهش داد.

وی با تأکید بر اینکه تنها راه بالا بردن میزان اشتغال "تولید" است، گفت: برای افزایش میزان اشتغال و رسیدن به هدف رشد اقتصادی هشت درصدی باید تولید و واحدهای تولیدی افزایش یابند. از سوی دیگر واحدهای تولیدی باید به فکر ایجاد طرح‌های توسعه‌ای نیز باشند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حداقل 30 تا 40 درصد ظرفیت تولید در کشور خالی است، گفت: البته آمار استان زنجان در اختیار من نیست ولی آمار کشوری نشان می‌دهد کار برای تولید بسیار است و راه‌های بسیار نرفته‌ای در این حوزه داریم. شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها باید در این زمینه بیشتر پای کار باشند.

وی در ادامه به موضوع مهم "آموزش" برای ارتقای سطح تولید در کشور اشاره کرد و گفت: معتقد هستیم که آموزش برای هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در راستای افزایش توان تولید بسیار مؤثر است. خوشبختانه ادارات فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور اقدامات خوبی در این زمینه‌ها انجام داده‌اند.

زاهدی‌وفا در پایان به یکی از طرح‌های این وزارت‌خانه در زمینه افزایش تعاونی‌ها گریزی زد و گفت: افزایش تعاونی‌ها هم در راستای افزایش تولید و هم برای کاهش نرخ بیکاری مؤثر است و با اجرای این طرح علاوه بر رشد قابل توجه تعاونی‌ها در سطح کشور، شاهد برداشته شدن گام‌های موثری به سمت تولید 25 درصد ناخالص ملی خواهیم بود.

photo_۲۰۲۲-۰۸-۳۰_۱۴-۲۸-۳۹
حسین صنعان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع لاستیک (نخ تایر صبا)  اظهار داشت: این پروژه در زیربنایی با وسعت ۱۳ هزارو ۵۰۰ مترمربع در مدت ۹ ماه کار عملیاتی احداث شده و قرار است در فاز اول سالانه ۱۲ هزار تن استیل کورد تولید کند.

وی افزود: در ۶ ماه آینده فاز دوم استیل کورد نیز با ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن آماده افتتاح خواهد شد.

صنعان با بیان اینکه کارخانه نخ تایر صبا از شرکت‌های زیر مجموعه شستا، بزرگ‌ترین تولیدکننده منسوج استخوان‌بندی و پارچه‌های صنعتی در منطقه خاورمیانه است گفت: این پروژه‌ با سرمایه‌گذاری هشت میلیون یورو به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: این شرکت توانسته با وجود تحریم‌های اقتصادی در سال‌های اخیر و محیط رقابتی امروز، موفق باشد و مسیر رشد و توسعه را در پیش بگیرد. 

مدیرعامل شرکت نخ تایر صبای زنجان افزود: با بهره‌برداری از این پروژه ملی، شرکت نخ‌تایر صبا تنها شرکت در خاورمیانه است که محصولات متنوعی در صنعت استحکام‌دهنده‌های انواع تایر تولید می‌کند و این طرح در استان زنجان به لحاظ دانش و تکنولوژی بالا، اشتغال‌زایی و منحصر به فرد بودن، برای این استان اهمیت بالایی دارد.

از سوی دیگر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این جلسه با ابراز خرسندی از تلاش همه جانبه مسئولان این واحد تولیدی گفت: این کارخانه روزی در شرایطی قرار داشت که باید ورشکست می‌شد ولی امروزه می‌بینیم که تحول عظیمی در این کارخانه رخ داده است.

وی افزود: 10 ماه پیش در این کارخانه برای افتتاح کیسه ایربگ حضور داشتم. در آن جلسه موضوع کلنگ زنی استیل کورد با مدت زمان یک ساله مطرح شد. بنده جرات نکردم که کلنگ آن را بر زمین بزنم و به کس دیگری واگذار کردم ولی امروز خوشحالم این پروژه کمتر از یک سال به بهره‌برداری رسید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها