ماجرای آب بی‌کیفیت در حمیدیه و شیوع علائم بیماری

بیش از یک هفته است که بی‌کیفیت بودن آب حمیدیه، برخی از مردم با علائم اسهال، استفراغ، و... راهی مطلب‌های پزشکی کرده است، مدیر مرکز بهداشت شهرستان حمیدیه می‌گوید: آب آلوده نیست اما مدیر آبفا شهرستان بی‌کیفیت بودن آب را تا 90 درصد تایید کرد.

ماجرای آب بی‌کیفیت در حمیدیه و شیوع علائم بیماری

 بیش از یک هفته است که آب شهری حمیدیه گاهی صبح‌ها و گاهی‌ هم شب‌ها قطع می‌شود و وصل شدن آن با کدری غلیظ و بد بویی همراه است.

برخی شهروندان می‌گویند: وقتی آب وصل می‌شود باید چند ساعتی منتظر بمانیم تا کمی از کدری آب کم شود و بتوانیم ظرف یا لباس بشوریم یا از آن برای حمام استفاده کنیم، اغلب به همراه آب تکه‌های کوچکی شبیه سنگریزه و یا تکه کاغذ از شیر آب مشاهده می‌کنیم، اگر چه هیچ شهروندی در شهرستان از آب لوله برای شرب استفاده نمی‌کند و همه مردم آب تصفیه شده خریداری می‌کنند، اما هنگام شست‌وشو بدبویی آب را حس می‌کنیم.

مراجعه مردم به پزشک با علائم اسهال، استفراغ، و...

حیدری شهروند حمیدیه است که در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: بیش از یک هفته است که تمام خانواده ما مریض شده‌اند و همه ما علائم تب شدید، اسهال و استفراغ را تجربه کردیم، ابتدا فکر کردیم کرونا گرفتیم اما پس از مراجعه به دکتر متوجه شدیم اینها اثرات ویروس وبا است.

وی افزود: یکی از خواهرهای بنده   از شدت اسهال و استفراغ هر بار که حالش بدتر می‌شد به پزشک مراجعه می‌کرد و بر همین اساس پیش سه پزشک ویزیت شد، شما بیایید از نزدیک از مطب‌ها بازدید کنید و ببینید چقدر از مردم با این علائم به دکتر مراجعه کرده‌اند.

این شهروند گفت: جمعیت حمیدیه روز به روز در حال افزایش است اما مخازن آب شهرستان هنوز از گذشته تا کنون تغییری نکرده‌اند هر روز هم به بهانه‌ای آب یا قطع است یا کدر. می‌خواهند لایروبی کنند، اما رودخانه هم خشک شده و از کف‌آن می‌توانی تردد کنی!

یکی از علت‌ های بیماری آب یا غذا است

مهران امین دزفولی رئیس مرکز بهداشت شهرستان حمیدیه در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با رد آلوده بودن آب شهر حمیدیه، اظهار کرد: یکی از علل  بیماری می‌تواند آلودگی آب یا غذا باشد، علت‌های زیادی دارد اما نشستن دست‌ها هم یکی دیگر از علت‌های آن است.

وی با بیان اینکه مستندی وجود ندارد که ثابت کند علت بیماری‌های مردم و علائم اسهال، استفراغ و تبی که دارند به دلیل شیوع وبا است، افزود: ما به صورت مستمر کیفیت آب را رصد می‌کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار فرمانداری و دادستانی شهرستان قرار می‌دهیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان حمیدیه گفت: چنانچه علائم بیماری گوارشی باشد علت آن ویروسی و میکروبی است که می‌تواند از آب، هوا، غذا ، نشستن دست‌ها و حتی خرید و خوردن خوراکی‌های خیابانی وارد بدن شود.

امین دزفولی با تاکید بر اینکه وضعیت آب شهرستان مشکل ندارد بیان کرد: سالانه معمولاً در این فصل بیماری‌هایی با این قبیل علائم داریم که علت‌های آن مختلف است.

بی‌آبی تا 90 درصد روی کیفیت آب تاثیر دارد

اما عدنان سیاحی مدیر آبفا شهرستان حمیدیه با تایید وجود مشکل در کیفیت آب شهرستان حمیدیه به خبرنگار فارس گفت: یکی از علت‌های کدر بودن آب این است که شرکت کرخه و شاوور 500 متر در بالادست رودخانه در حال لایروبی است از طرفی دبی آب رودخانه کرخه تا آخرین حد پایین آمده است.

وی با اشاره به وضعیت نگران کننده منابع آبی رودخانه کرخه، افزود: پمپ‌های آب را تا آخرین حد پایین آورده‌ایم تا بتوانیم آب را پمپاژ کنیم، امروز نیز حدود 70 سانتی‌متر از ارتفاع آب کم شده که این شرایط وضعیت ما را در تامین آب دچار مشکل خواهد کرد.

مدیر آبفا شهرستان حمیدیه با بیان اینکه منتظر رسیدن بیل مکانیکی از اهواز هستیم تا پشت سد تنظیمی را  جهت تامین آب حفاری کنیم، گفت: شرایط کم آبی و بی‌آبی  تا سقف 90 درصد می‌تواند روی کیفیت آب تاثیر بگذارد. بنده این موارد را به آبفا استان، فرمانداری و... اطلاع دادم.

سیاحی بیان کرد: صاحبان احشام به دلیل کم آبی، احشام خود را به بالای سد کرخه منتقل کرده‌اند تا بتوانند به آب دسترسی داشته باشند چرا که احشام(گاومیش) بدون آب تلف خواهند شد از طرفی با توجه به پایین آمدن سطح آب ورود احشام به رودخانه طوری آب را گل‌آلود می‌کند که غیر قابل تصفیه است.

وی با بیان اینکه ذخایر پشت سد شاید بین 10 تا 20 درصد باشد، عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این است که بتوانم آب مورد نیاز مردم را تامین کنیم، در بالادست رودخانه عده‌ای با وجود این شرایط شلتوک کاشته‌اند.

احتمال افزایش EC آب تا پنج هزار

سیاحی افزود: اکنون در تاسیسات آب شهید هاشمی در حال حفاری هستیم تا بتوانیم آب حمیدیه را به آب الغدیر وصل کنیم و دیگر از رودخانه آب برداشت نکنیم، در مسیر خسرج به صورت شبانه روزی نیز در حال فعالیت هستیم که ظرف سه روز آینده دیگر هیچ برداشتی از رودخانه نداشته باشیم چرا که احتمال می‌دهیم EC به پنج هزار برسد.

وی گفت: حجم آبی که اکنون در پشت سد نگهداری می‌شود حکم پدافند غیرعامل را دارد تا از شدت گرما مانع ترکیدن سد شود.

سیاحی عنوان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی و حفاری‌های که در حال انجام است. پیش‌بینی ما بر این است که از پانزدهم این ماه آب حمیدیه از طرح الغدیر تامین شود.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها