همه‌ چیز در مورد هوشمندسازی یارانه نان در زنجان

چندی است که هوشمندسازی یارانه نان به‌عنوان یک طرح مهم و تأثیرگذار در راستای مقابله با قاچاق آرد مطرح شده، طرحی که به‌زودی در زنجان اجرا خواهد شد.

همه‌ چیز در مورد هوشمندسازی یارانه نان در زنجان

استاندار زنجان فروردین ماه امسال در جلسه بازرسی و کنترل بازار گفت: طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان اجرا می شود.

او می گوید: در این طرح مردم با قیمت پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و کارت می‌کشند و در ادامه یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود.

افشارچی گفت: در این طرح نانوایی‌ها دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرند.

چون  و چرای طرح هوشمند سازی یارانه نان در زنجان 

در وهله اول سوالی که ذهن مردم را به خود درگیر کرده این است که چرا قرار است از این به بعد نان به این شکل در اختیار مردم قرار گیرد و هدف دولت از اجرای این طرح چیست؟

با توجه به اینکه زنجان به عنوان استان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده سراغ مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان رفتیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: دولت قصد دارد یارانه نان را از طریق دستگاه‌های کارتخوان در نانوایی‌ها به مصرف‌کنندگان اعطاء کند، بنابراین قیمت آرد در زنجیره گندم تا نان آزاد می‌شود، اما نان گران نمی‌شود و این بدان معنا است که هم جلوی قاچاق گرفته می‌شود و هم مردم با گرانی نان مواجه نمی‌شوند.

او می گوید: تدابیر لازم برای مشکلات و سوء استفاده های احتمالی اندیشیده شده و همه سیستم ها تحت نظارت و کنترل هستند.

به گفته زمانی ۲ دستگاه کارتخوان در نانوایی ها تعبیه می شود که یکی به صورت آنلاین برخط بود و دیگری نیز به صورت آفلاین فعال خواهد بود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: دستگاه کارتخوان آنلاین که به صورت بر خط فعال است و دستگاه آفلاین نیز برای مواقعی است که واحد نانوایی با قطعی های احتمالی برق و اینترنت مواجه شده باشد.

او می گوید: مجری این طرح بانک مرکزی و بانک سپه هستند که نمایندگان این بانک ها از تهران به زنجان سفر کرده و پیگیر نصب و راه اندازی دستگاه های کارتخوان در نانوایی ها هستند.

به گفته زمانی نصب دستگاه ها به تدریج در۱۵ نانوایی در شهر زنجان از دیروز آغاز شده، اما در گام نخست و در روزهای ابتدایی دستگاه ها توسط مسئولین ذیربط تست شده و پس از رفع نواقص و مشکلات احتمالی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان  گفت: پس از تست دستگاه ها در شهر زنجان همین منوال در یکی دیگر از شهرستان های استان زنجان طی خواهد شد و سپس این طرح در کل استان اجرایی می شود.

او می گوید: زمان اجرای کامل طرح هوشمندسازی یارانه نان در کلیه نانوایی های استان زنجان متعاقبا اعلام خواهد شد.

زمانی گفت: اجرای طرح یارانه نان در زنجان به عنوان استان پایلوت، نیازمند پیاده سازی یکسری زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است و همه دستگاه ها و مسئولین ذیربط در تلاش برای احقاق مهم هستند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: محدودیتی در تعداد فروش نان نداریم اما فروش تنها با استفاده از کارت بانکی سرپرست خانوار امکانپذیر خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان هم در ادامه گفت: قرمز بودن استان زنجان برای زندگی اتباع خارجی و همچنین اشراف مسئولین ارشد زنجان به اجرای طرح‌های هوشمند از جمله دلایل انتخاب زنجان برای اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان است.

قاسملو گفت: در این روش نانوا، آرد را با قیمت واقعی دریافت کرده و به ازای تعداد نان های فروخته شده یارانه دریافت خواهد کرد.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان به هیچ وجه موضوع سهمیه‌بندی و یا محدود کردن خرید برای مردم وجود ندارد.

او می‌گوید: برای اجرای این طرح جلسات و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و تلاش می‌کنیم این طرح بدون هیچ مشکلی در استان اجرایی شود.

قاسملو گفت: مردم باید بدانند که ۳۰ درصد از آرد یارانه‌ای تزریق شده در مسیر توزیع از چرخه خارج می‌شود و هدف از اجرای این طرح تنها پیشگیری از این اتفاق است.

او گفت: با این روند هر ایرانی ۳۲ هزار تومان یارانه خود را به کشور‌های همسایه صادر کرده است و به هرصورت باید جلوی این قاچاق گرفته شود.

به گفته قاسملو الگوی مصرف خانوار‌های زنجانی در زمینه نان استخراج شده است و مشکلی در زمینه تأمین نان مردم وجود ندارد و هدف طرح جلوگیری از قاچاق آرد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان گفت: قیمت نان‌های سنتی تغییر نکرده و  آنچه که در این بخش تغییر کرده نحوه توزیع یارانه نان سنتی از طریق سامانه هوشمند به قیمت سابق است و حتی در این مورد بر اساس تصمیم کشوری ۱۰ درصد تخفیف هم به مردم زنجان به دلیل آمادگی برای اجرای این طرح داده خواهد شد که مثلاً نان ۲ هزار تومانی را  هزار و ۸۰۰ تومان خریداری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها