ممنوعیت ورود دام‌ به مراتع تا پایان اردیبهشت‌/ کاهش 53 هزارتنی علوفه‌ های مرتعی در سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ممنوعیت ورود دام‌ها به مراتع تا پایان اردیبهشت‌ماه خبر داد.

ممنوعیت ورود دام‌ به مراتع تا پایان اردیبهشت‌/ کاهش 53 هزارتنی علوفه‌ های مرتعی در سمنان

علی ترابی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا قبل از شروع فصل تعلیف دام در اوایل خردادماه ، موظفیم تا از ورود دام‌ها به مراتع استان جلوگیری کنیم، گفت: استان سمنان نسبت به ورود عشایر و دام آنها به مراتع استان خارج از فصل تعلیف جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به کوچ زودهنگام عشایر به سمت استان سمنان، اظهار کرد: طرح ملی مدیریت کوچ با هدف جلوگیری از ورود زودهنگام دامداران روستایی و عشایر به مراتع در حال انجام است.

وی بیان کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی در حال حاضر نسبت به شرایط نرمال حدود 53 هزارتن کاهش علوفه مرتعی داشته ایم .

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: چرای پیش از موعد دام در مراتع استان موجب تخریب پوشش گیاهی ، کوبیدگی خاک و کاهش رشد گونه های خوشخوراک مرتعی می گردد.

ترابی ادامه داد: اگر عشایر و مرتعداران محلی زودهنگام وارد مراتع ‌شوند، تجدید حیات گیاهان مرتعی به خطر افتاده و بذرافشانی برای سال‌های آینده صورت نمی‌گیرد، در این شرایط با ورود زودهنگام و پیش از موعد دام عشایر مرتع به سمت فقر و تخریب می‌رود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، بخشی از دلیل ورود زودهنگام عشایر به مراتع استان را تغییر اقلیم دانست و گفت: متأسفانه دیگر بسیاری از دامداران همانند قدیم کوچ رو نیستند و از طریق کامیون و ... دام خود را جابجا می‌کنند و بنابراین در مدت ۲۴ ساعت به مقصد می‌رسند.

لذا در این شرایط اداره کل امور عشایر استان موظف است تا نهاده و آب موردنیاز دام عشایر را تأمین کند تا از ورود زودهنگام عشایر به مراتع جلوگیری کند.

ترابی با بیان اینکه اکنون در سه میلیون و  ۷۴۱هزار هکتار از مراتع استان سمنان طرح مدیریت کوچ اجرا می‌شود، گفت: دستگاه های مسوول در استان سمنان از ورود زود هنگام و پیش از موعد دام عشایر به مراتع استان جلوگیری می‌کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: هرگونه فشار چرای دام چه بصورت دام مازاد و چه خارج از فصل تعلیف در مراتع موجب تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک خواهد شد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها