حال زار تاغزارهای دامغان با تصمیمات غیرزیست محیطی/ قطع تاغزارها با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی سمنان بود

تاغ‌ زارهایی که روزی حافظ جان و مال ساکنان مناطق بیابانی استان سمنان بودند اکنون با اتخاذ تصمیمات غیرزیست محیطی و بدون کارشناسی برخی مسئولان، بلای جان منطقه شده است، به طوری که برخی افراد در حال قطع کردن این درختان از بیابان‌های دامغان هستند.

حال زار تاغزارهای دامغان با تصمیمات غیرزیست محیطی/ قطع تاغزارها با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی سمنان بود

فواید تاغزارها بر کسی پوشیده نیست، از تولید فضای سبز و اکسیژن گرفته تا تامین علوفه مرتع داران و جلوگیری از فرسایش خاک و ریز گردها. اما امروزه علاوه بر مخاطرات طبیعی از قبیل طوفان‌های مخرب و خشکسالی که دامن این تاغزارها را گرفته، برخی از انسان‌های سودجو و ادارات دولتی نیز به جان تاغزارهای بی‌دفاع افتاده و به تخریب و نابودی آن‌ها پرداخته اند.

تاغزارهای بیابان‌های استان سمنان نیز از این امر مستثنی نیستند و بخش گسترده‌ای از آن‌ها در محدوده ایستگاه امروان دامغان در حال قطع شدن است؛ جالب اینجاست که در سالیان اخیر نه تنها آمار کاشت تاغزارها روند افزایشی ندارد بلکه تاغزارهای موجود نیز به بهانه‌های مختلف و گاهی غیرمنطقی قطع می‌شوند.

نصرت زحمتکش، عضو شورای روستای امروان گفت: تاغزارهای پایین دست منطقه ایستگاه امروان دامغان قطع شده است. چند ماه گذشته از کردستان با من تماس گرفتند که تاغرارهای منطقه امروان مزایده گذاشته شده است و خواستار کم و کیف درختان تاغ بودند.

واگذاری تاغزارها به پیمانکار به بهانه کمبود بودجه

وی ادامه داد: اداره منابع طبیعی به دلایل نامعلومی این تاغزارها را به پیمانکار واگذار کرده است که شاید کمبود بودجه اداری دلیل آن باشد.

زحمتکش با تاکید بر اینکه وجود این درختان تاثیر بسزایی در تثبیت شن و ماسه‌های روان دارد، یادآور شد: در سالیان گذشته دولت‌های وقت این درختان را که عمر آن‌ها بیش از ۲۰ سال می‌گذرد به همین منظور کاشته بودند.

زحمتکش تصریح کرد: پیمانکار و برنده مزایده دلشان برای درختان نمی‌سوزد و شاخه‌های ضخیم‌تر که ذغال بیشتری می‌دهد را قطع می‌کنند در صورتی که هرس کردن هم شیوه خاصی دارد.

قطع تاغزارها با مجوز قانونی است

حسینی، دهیار روستای عبدالله آباد، بیان کرد: قطع تاغزارهای منطقه را به بخشداری امیریه و اداره منابع طبیعی دامغان اطلاع دادم اما آن‌ها گفتند «این کار با مجوز قانونی در حال انجام است».

وی ادامه داد: متولیان مربوطه دلیل قطع درختان را وجود آفتی می‌دانند که تنها راه آن قطع درختان تاغ است و ادعا می‌کنند اگر بارندگی صورت گیرد تاغزارها طی یک تا دو سال آینده جوانه می‌زنند و رشد می‌کنند.

وسعت تاغزارها ۱۷۰ هکتار است

محمد ۵۰ساله یکی دیگر از اهالی روستای امروان اظهار کرد: وسعت تاغزارها حدود ۱۷۰ هکتار است که پیمانکار پروژه علت قطع تاغزارها را مبتلا شدن درختان به آفتی به نام «شپشک» و «سفیدک» اعلام کرده است.

وی افزود: عمر درختان تاغزار این منطقه به بالای ۴۰ سال می‌رسید و تاثیر بسزایی در تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از ایجاد گرد و خاک داشت.

دیرزیستی و آفت عامل قطع تاغزارها

حمیدرضا عبدوس، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، گفت: «طرح پرورشی» یک شیوه علمی، رایج و متداولی در جنگل‌های تاغ است که هر از گاهی آفتی شایع می‌شود یا درختان به سن دیرزیستی می‌رسند این پروژه (قطع درختان) انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: نمونه این اقدام در کویرهای شهرستان سمنان هم قابل مشاهده است و با وجود اینکه سال گذشته تاغزارها را قطع کردند حدود ۶۰ الی ۷۰ سانتی متر مجددا جوانه زده است.

قطع تاغزارها با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی سمنان بود

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان با اشاره به اینکه قطع تاغزارها با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی بوده است، یادآور شد: برای مقابله با پیری درختان راهی جز قطع آن‌ها و رویش مجددشان وجود ندارد.

عبدوس، مبنی بر مقابله با آفات موجود در تاغزارها به وسیله سمپاشی بیان کرد: تا زمانی که مجبور نشویم در عرصه‌های منابع طبیعی سمپاشی نمی‌کنیم زیرا مورچه‌ها و حشرات مفید از بین می‌روند؛ مگر اینکه آفت به حدی طغیان کرده باشد که زیان اقتصادی به بار بیاورد.

وی اضافه کرد: روش قطع درختان و رویش مجدد آن‌ها روش شناخته شده‌ای است که سازمان منابع طبیعی در کل کشور اجرا می‌کند و موفق هم بوده است.

معاون اداره کل منابع طبیعی پیرامون تصمیم گیری‌های غیر اصولی در تخریب منابع طبیعی تصریح کرد: غیر اصولی بودن کاری را باید یک فرد متخصص تشخیص دهد آدم معمولی نمی‌تواند تشخیص دهد که کاری غیر اصولی است؛ پشتوانه تمام تصمیمات‌مان یک طرح مطالعاتی است که سازمان مصوب می‌کند و برای آن برنامه دارد.

عبدوس گفت: شوری اراضی ملی جزو پتانسیل آن منطقه است در واقع جنس آن همین است؛ شوره را به عنوان یک پتانسیل تبدیل به معدن می‌کنند. تمام معادن سولفات سدیم شوره‌های جنوب سمنان، گرمسار و آرادان را جمع آوری می‌کنند.

وی ادامه داد: در اراضی ملی که شازند آن شور است و مانع رویش گیاه می‌شود نمی‌توان اقدامی انجام داد زیرا با هر بار بارندگی شوری زمین به سطح خاک بر می‌گردد و عمده اقدامات در اراضی ملی کنترل ریزگردها و جلوگیری از فرسایش خاک است.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها