آغاز زاد و ولد حیات وحش در خراسان جنوبی/ مردم زنده‌گیری نکنند

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از آغاز زاد و ولد حیات وحش در این منطقه خبر داد و گفت: افراد در صورت مشاهده نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت هیچ گونه اقدامی برای گرفتن آنها نکنند و مراتب را به ماموران یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

آغاز زاد و ولد حیات وحش در خراسان جنوبی/ مردم زنده‌گیری نکنند

اسدالله حاتمی روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: از اولین بره وحش‌های متولد شده در سال جاری در منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه تصویربرداری شد.

وی افزود: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان به زندگی خود ادامه می‌دهند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه در سال جاری هم محیط‌بانان حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه موفق به مشاهده و عکسبرداری از نوزادان تازه متولد شده حیات وحش در این منطقه شدند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این فصل زنده‌گیری نوزادان حیات وحش از جمله تخلفات زیست محیطی است که بعضی از افراد سهوی یا عمدی اقدام به آن می‌کنند و لطمات جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌شود.

حاتمی یادآور شد: این اقدام علاوه بر حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال‌ها می‌تواند زادآوری داشته باشد، قطعا در ادامه نسل خلل ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: نوزادان حیات وحش زنده‌گیری شده حتی در صورت کشف و بازپس‌گیری از متخلفان  به دلیل تغذیه دستی، انس با انسان و نبود آموزش مهارت‌های لازم برای زندگی در طبیعت قابلیت بازگشت به عرصه‌های طبیعی را ندارند و به‌ناچار می‌بایست ادامه زندگی خود را در اسارت به سر ببرند که تحت این شرایط زندگی آنها دوام نخواهد داشت.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: بعضا مشاهده شده برخی از مردم و علاقه‌مندان به حیات وحش با مشاهده نوزادان حیات وحش در مناطق از سر دلسوزی و کمک به حیوانات اقدام به زنده‌گیری و تحویل آنها به محیط‌بانان یا ادارات حفاظت محیط زیست می‌کنند.

وی به مردم توصیه کرد در صورت مشاهده نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت هیچ گونه اقدامی برای گرفتن آنها نکنند و مراتب را به ماموران یگان حفاظت محیط زیست مستقر در مناطق اطلاع دهند.

در حال حاضر استان خراسان جنوبی هفت منطقه حفاظت شده و سه پناهگاه حیات وحش دارد که توسط حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها