ثبت چهار اثر میراث طبیعی خوزستان در فهرست واجد ارزش ملی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از ثبت چهار اثر میراث طبیعی خوزستان در فهرست آثار واجد ارزش ملی خبر داد.

ثبت چهار اثر میراث طبیعی خوزستان در فهرست واجد ارزش ملی

احمد رضا حسینی بروجنی بیان کرد: ثبت چهار اثر میراث طبیعی خوزستان در آثار واجد ارزش ملی در کنار آثار منقول و غیر منقولی که در ماه گذشته تاکنون به ثبت ملی رسیده‌اند نشان از داشته‌های غنی استان، و نیز همت جمعی کارشناسان شهرستانی، استانی و انجمن های دوستدار میراث فرهنگی در معرفی این داشته های فرهنگی است.

وی ادامه داد: پرونده چهار اثر میراث طبیعی استان خوزستان که با کمک فعالان و انجمن های دوستدار میراث فرهنگی تدوین و نهایی شده بود، به دنبال دعوت اداره کل ثبت و حریم وزارت خانه از اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، بررسی و با نظر موافق اکثریت اعضا شورا، این آثار واجد ارزش ملی شناخته شدند و به ثبت ملی رسیدند.

حسینی بروجنی افزود: سه پرونده متعلق به شهرستان لالی، شامل درخت کهنسال بلوط بابا روزبهان با قدمتی بالغ بر ۴۰۰ تا ۴۵۰ سال و در کنار اثر تاریخی امامزاده روزبهان، آبشار آب تاف که آبشاری دایمی و در نزدیکی بلوط بابا روزبهان واقع شده و ارتفاع آن در فصل بارندگی ۱۰۰ متر و در دیگر فصل‌ها ارتفاع آن به ۵۰ متر می‌رسد ، و نیز اثر صخره سنگ سر که از لحاظ ظاهری به کله انسان شباهت دارد ، می‌باشند.

وی ادامه داد: همچنین پرونده دریاچه تمی در بخش شهیون شهرستان دزفول که دارای منظره و طبیعت زیبا است بررسی و ثبت ملی شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: این چهار اثر، پس از ثبت به لحاظ حفاظتی با عنوان آثار طبیعی زیرحفاظت میراث فرهنگی قرار خواهند داشت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه همکاری خواهد کرد.

وی بیان کرد: تلاش بر این است تا با کمک انجمن ها و دوستداران حوزه میراث فرهنگی در ثبت و مراقبت جاذبه های طبیعی و تاریخی و معرفی هر چه بهتر این ظرفیت‌ها در جهت جذب گردشگر به منظور تقویت و رشد اقتصادی جوامع پیرامون این آثار در خوزستان فعال باشیم و به همین منظور طی فراخوان های مختلف از تمامی انجمن ها درخواست کردیم تا در این راه در کنار معاونت میراث فرهنگی اداره کل باعث سرعت بخشی و کمک به روند تشکیل و ارسال پرونده ها یاریگر ما باشند.

حسینی بروجنی با اشاره به فعالیت فعالان انجمن های سه گانه وابسته به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: این انجمن ها در همه حال به عنوان بازوی یاری گر مجموعه میراث فرهنگی عمل نموده و ضمن قدردانی از تمامی کارشناسان و فعالین میراث فرهنگی در شهرستان ها از آنها می خواهیم که در ادامه مسیر با همفکری و هم افزایی همچنان یاری گر حوزه میراث فرهنگی باشند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها