معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:

پیش‌ بینی وجود حداقل ۱۴۰۰ مبتلا به امیکرون در خوزستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به چگونگی ورود اُمیکرون به خوزستان، گفت: تعداد زیادی مبتلا به اُمیکرون در استان خوزستان وجود دارد بنابراین خوزستان آلوده است.

پیش‌ بینی وجود حداقل ۱۴۰۰ مبتلا به امیکرون در خوزستان

دکتر سید محمد علوی در نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا که امروز (۱۴ دی‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به ورود اُمیکرون به خوزستان اظهار کرد: اگر این مورد ابتلا به اُمیکرون نیز گزارش نمی‌شد، خوزستان باز هم آلوده بوده است زیرا ویروس پشت هیچ مرزی نمی‌ماند.

 وی افزود: این یک مورد ابتلا نیز می‌تواند انعکاس‌دهنده تعداد زیادی از موارد ابتلا باشد زیرا تنها از یک درصد موارد مثبت قطعی، تست شناسایی اُمیکرون گرفته می‌شود بنابراین باید این یک مورد را در ۱۰۰ ضرب کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه هر دو سه روز موارد ابتلا به اُمیکرون دو برابر می‌شود، ادامه داد: در تاریخ دوم دی‌ماه از این فرد تست شناسایی اُمیکرون گرفته شده که از این روز تا امروز، هفت دوره دو روزه گذشته یعنی اگر ۱۰۰ مورد را هفت بار دو برابر کنیم، می‌بینیم که تعداد زیادی مبتلا به اُمیکرون در استان خوزستان وجود دارد بنابراین خوزستان آلوده است.

علوی در خصوص چگونگی ابتلای این فرد به بیماری بیان کرد: یک مرد ۵۳ ساله با بیماری مزمن کلیوی به تهران سفر کرده بود که پس از بازگشت از تهران دچار علائم شد. دوم دی‌ماه از وی تست شناسایی اُمیکرون گرفته شد و در چهارم دی‌ماه نتیجه تست وی مثبت اعلام شد. این فرد دو نوبت واکسن دریافت کرده بود اما با گذشت بیش از هفت ماه پس از تزریق دوز دوم، برای دریافت نوبت سوم مراجعه نکرده است که اگر اداره محل کار وی را ملزم به دریافت واکسن می‌کرد، ممکن بود این اتفاق نیفتد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه احتمال آلودگی این بیمار در هواپیما یا فرودگاه زیاد است، تصریح کرد: سازمان هواپیمایی در جلسات عنوان می‌کند که همه موارد را رعایت می‌کند اما اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کرد این اتفاق رخ نمی‌داد؛ اگر در زمان صدور بلیت هواپیما، از این فرد نتیجه تست منفی  PCR می‌خواستند، شاید این اتفاق نمی‌افتاد و احتمال جلوگیری از آلودگی وجود داشت.

وی بیان کرد: به صورت مستمر از افراد مشکوک به اُمیکرون تست گرفته می‌شود؛ تاکنون در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز از ۲۵۰ مورد تست گرفته شده و نمونه‌ها به انستیتو پاستور ارسال شده که هنوز انستیتو گزارشی دال بر مثبت بودن نمونه‌ای ارائه نداده است. البته گزارش نشدن نمونه مثبت به معنی نبود بیماری نیست.

علوی با اشاره به بررسی‌های جدید در مورد سویه اُمیکرون گفت: در این بررسی آمده کسانی که دو دوز بوستر دریافت کرده‌اند، دچار علائم خفیف بیماری شده‌اند. در حال حاضر تهوع و استفراغ و کاهش اشتها دو علامت مهم و جدید این سوش هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص وضعیت پوشش واکسیناسیون در خوزستان، بیان کرد: تاکنون ۶ میلیون و ۵۵ هزار دوز واکسن در خوزستان تزریق شده است. میزان پوشش نوبت اول واکسن ۸۳ درصد، نوبت دوم ۶۷ درصد و نوبت سوم ۱۰ تا ۱۱ درصد است.

وی با بیان اینکه متوسط رشد سرعت واکسیناسیون در خوزستان بسیار پایین است، افزود: در حال حاضر روزانه سرعت تزریق دوز اول ۰.۰۵ درصد، نوبت دوم ۰.۱ درصد و نوبت سوم ۰.۲ درصد است بنابراین ۲۰ روز طول می‌کشد تا پوشش واکسیناسیون در خوزستان یک درصد افزایش یابد در حالی که متوسط پوشش واکسیناسیون بیش از ۸۸ درصد است و خوزستان ۵ تا ۶ درصد از متوسط کشوری عقب است. در پوشش دوز دوم واکسیناسیون نیز عقب هستیم اما در دوز سوم تقریبا متعادل هستیم.

علوی گفت: پوشش واکسیناسیون برخی استان‌ها تا ۹۰ درصد است این در حالی است که پوشش واکسیناسیون در خوزستان مانند سیستان و بلوچستان، کردستان و قم است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با هشدار نسبت به ترددهای درون شهری، گفت: ۶ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی واکسن دریافت نکرده‌اند و ۶۹ درصد نیز تنها دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

۲۱ درصد پیک‌های موتوری واکسن دریافت نکرده‌اند و کمتر از ۵۰ درصد افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند، واکسیناسیون کاملی دارند. ۱۰ درصد رانندگان سرویس مدارس نیز واکسن تزریق نکرده‌اند. ۱۲ درصد رانندگان تاکسی‌های برون شهری و ۲.۵ درصد تاکسی‌های درون شهری واکسن دریافت نکرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آمارهای ارائه‌شده در خصوص پوشش واکسیناسیون رانندگان حمل و نقل درون شهری از سوی مدیران مربوطه گفت: هیچ آماری را قبول نداریم مگر اینکه وارد سامانه شده باشد.

علوی با تاکید بر تسریع روند واکسیناسیون در خوزستان بیان کرد: تزریق یک دوز واکسن هیچ گونه ایمنی در برابر اُمیکرون ایجاد نمی‌کند، دو دوز واکسن ۳۰ درصد و سه دوز واکسن بالای ۷۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    دولت ریسی یکی از جنایتکاران خواهد بود برای اینکه هیچگونه محدودیتی را اعمال نکرده و همه چیز عادیست .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها