پیش‌بینی خرید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از پیش‌بینی خرید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان در فصل برداشت سال زراعی جاری خبر داد.

پیش‌بینی خرید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان

سید عبدالرضا سیداحمدی در خصوص پیش‌بینی میزان خرید گندم از کشاورزان خوزستانی اظهار کرد: در سال زراعی جاری، ۳۹۷ هزار هکتار گندم به صورت دیم و نیز ۱۶۸ هزار هکتار به صورت آبی در اراضی کشاورزی خوزستان کشت شده است.

وی گفت: علی‌رغم خشکسالی ایجادشده از اول دی‌ماه به علت نبود بارندگی‌های موثر، پیش‌بینی می‌شود در فصل برداشت، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کشت کلزا نیز افزود: میزان زمین‌های زیر کشت کلزا در سال زراعی جاری در خوزستان، ۷۷ هزار هکتار آبی و دیم است و انتظار می‌رود حدود ۱۲۰ هزار تن محصول از کشاورزان خریداری شود.

سیداحمدی با اشاره به آمادگی ۱۵۲ مرکز برای خرید گندم و کلزا از کشاورزان بیان کرد: از اوایل بهمن‌ماه تاکنون شش جلسه هماهنگی برداشت و خرید کلزا و گندم برگزار شده است.

به منظور برداشت بهینه و به موقع گندم و کلزا در استان خوزستان، ۱۰۶ مرکز برای خرید گندم و ۴۶ مرکز نیز برای خرید کلزا از کشاورزان، در نظر گرفته شده است و این مراکز از لحاظ تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی، آمادگی لازم را برای انجام کار دارند.

وی با اشاره به صادرات محصول گندم و کلزا از خوزستان به دیگر استان‌ها افزود: سالانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن محصول گندم از خوزستان به سایر استان‌ها ارسال می‌شود. برای حمل محصول امسال نیز شرکت‌های حمل و نقل به سازمان تعاون روستایی و شرکت غله و بازرگانی استان خوزستان جهت جابه‌جایی گندم و کلزا در استان خوزستان و خارج از استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کارخانه‌جات روغن‌کشی از جمله کارخانه بزرگ روغن‌کشی ماهی‌دشت و کارخانه نوین خلیج فارس نیز برای خرید کلزا از کشاورزان خوزستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

سیداحمدی با اشاره به حضور کمباین‌هایی از خارج از استان در خوزستان در فصل برداشت محصول، افزود: علاوه بر کمباین‌های موجود در استان خوزستان، سالانه حدود ۲۵۰۰ کمباین از استان‌های فارس، کردستان، همدان و مازندران برای برداشت گندم و کلزا به خوزستان می‌آیند. البته در حال حاضر مبادی ورودی استان خوزستان برای کنترل، قرنطینه و بازرسی کمباین‌ها فعال شده‌اند.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۰ برداشت گندم، کلزا و چغندر قند به خوبی انجام شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص قیمت خرید محصول از کشاورزان نیز گفت: قیمت تضمینی اعلام‌شده برای هر کیلوگرم کلزا، ۱۱ هزار تومان و برای هر کیلوگرم گندم نان نیز ۴ هزار تومان تعیین شده است و اگر هر گونه تغییری در این قیمت‌ها ایجاد شود، سریعا به کشاورزان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها