فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان:

حضور بسیج در تمامی لایه‌های جامعه همراه با ایثار و از خود گذشتگی است

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان گفت: بسیج یک نهاد مردمی است که در تمامی لایه‌های جامعه و عرصه های حساس حضوری فعال داشته و این حضور با ایثار ، فداکاری و از خودگذشتگی همراه است.

حضور بسیج در تمامی لایه‌های جامعه همراه با ایثار و از خود گذشتگی است

سرتیپ پاسدار حسن شاهوارپور، در گفت و گوی ویژه خبری با شبکه خوزستان در آستانه فرا رسیدن هفته بسیج بیان کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردم پایه بود که با حضور پرشور اقشار مختلف در صحنه شکل گرفت و این درحالی است که بسیاری از انقلاب ها در جهان، تا این اندازه با پشتوانه مردمی همراه نبودند.

وی افزود: در آن دوران انقلاب اسلامی و تفکر انقلابی نیازمند وجود نهادی بود که بتواند از این رسالت بزرگ صیانت کند که امام خمینی(ره) با تدبیر و آینده‌نگری، دستور تشکیل بسیج مستضعفین را صادر کردند.

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان ادامه داد: بسیج در موضوعات امنیتی و دفاعی و همچنین حوادث مختلفی نظیر سیل و زلزله نقش آفرینی می‌کند در حالی که در زمان بحران ها امکان سازماندهی بسیار دشوار است؛ ماهیت وجود بسیج برای خروج از بحران بیش از هر زمانی احساس می شود.

بسیج مختص رده سنی خاصی نیست

وی افزود: بسیج مختص رده سنی خاصی نیست و تمامی اقشار مختلف جامعه در این نهاد مردمی حضور دارند و هر یک به نوبه خود بر اساس تخصص و توانمندی‌های خود به جامعه خدمت می‌کنند.

سرتیپ پاسدار شاهوارپور گفت: امام خمینی (ره) در یکی از فرمایشات خود در خصوص بسیج فرمودند که "اگر در کشوری ندای تفکر بسیجی وجود داشته باشد، چشم طمع جهانخواران را از خود دور خواهد کرد"، و در غیر این صورت هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم.

وی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس بیش از هر زمانی به بسیجیان احساس نیاز شد و آنها در مقابله با رژیم بعث پیشتاز بودند و حتی در پشت جبهه نیروهای بسیج همچون بسیج خواهران ، پشتیبان سایر رزمندگان حاضر در میدان های جنگ تحمیلی بودند.

مساجد یکی از ظرفیت‌ها برای اعزام رزمندگان

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان گفت: مساجد محلات یکی از ظرفیت‌های مناسبی بود که مردم در دوران دفاع مقدس به این مکان‌ها مراجعه کرده و آمادگی خود را برای حضور در میدان‌های نبرد اعلام می‌کردند.

وی افزود:مردم در دوران دفاع مقدس دفاع از این نظام اسلامی و سرزمین را جزو تکلیف خود می‌دانستند و به صورت داوطلب در میدان‌های نبرد حضور یافتند و همین امر باعث شد سپاه با سازماندهی بهتر از نیروهای بسیج برای یک کار بزرگ و حرکتی عظیم استفاده کند.

نقش برجسته بسیجیان در پیروزی عملیات‌ها

سرتیپ پاسدار شاهوارپور گفت: خط مقدم حساس‌ترین، مهمترین و سرنوشت سازترین منطقه در جبهه بود که بسیجیان به صورت مستقیم با دشمن درگیر بودند و نقش برجسته ای نیز در پیروزی در عملیات‌های مختلف ایفا کردند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در ابتدای جنگ تحمیلی نداشتن تجهیزات کافی برای بسیجیان و رزمندگان داوطلب بود و تنها همان روحیه بسیجی و انقلابی بود که مردم را با دست خالی به این میدان سخت هدایت کرده بود.

اعتراف صدام به توانمندی‌ بسیجیان

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان گفت: صدام به عنوان دشمن و متجاوز به خاک ایران اسلامی، بارها به توانمندی نیروهای بسیج در دوران دفاع مقدس اعتراف کرده بود و گفته بود که ایران دارای نیروهایی است که از هیچ تهدید و نبردی هراس ندارند.

وی افزود: همچنین علاوه بر حضور رزمندگان در صحنه‌های نبرد، بانوان نیز به عنوان پشتیبان در این میدان حضور داشتند و نقش آنها کمتر از بسیجیان در خط مقدم نبود.

نقش موثر بانوان در پشتیبانی از جبهه‌ها

سرتیپ پاسدار شاهوارپور ادامه داد: تهیه لباس و خوراک برای رزمندگان و فعالیت‌های فرهنگی از دیگر اقداماتی بود که توسط مردم و به ویژه بانوان پشت جبهه‌ها برای تقویت روحیه رزمندگان و خانواده‌های آنها انجام می‌شد.

وی گفت: همچنین در دوران دفاع مقدس کمک به بیمارستان‌ها و کادر درمان یکی دیگر از خدماتی بود که بانوان توانمند ما انجام می‌دادند.

فرمانده سپاه ولیعصر(عج)خوزستان بیان کرد: احداث ۱۴ کیلومتر پل در تالاب هورالعظیم نیز یکی از برجسته‌ترین اقدامات بسیج مهندسان بود که در عملیات‌های رزمندگان از جمله خیبر و بدر، نقش برجسته‌ای در پیروزی رزمندگان اسلام داشت.

انعطاف پذیری یکی از مسایل مهم در کارکرد بسیج

وی افزود: یکی از مسایل مهم در کارکرد بسیج، انعطاف پذیری این نیروها است؛ بسیج در مراحل اول به عنوان یک تفنگدار در مناطق عملیاتی حضور داشت اما رفته رفته با توانمند شدن آن، از این نیروها در توپخانه، پدافندهوایی، تخریب و تفحص و انواع تخصص‌ها استفاده شد.

وی ادامه داد:در هفته بسیج امسال، مشاوره اشتغال توسط بسیج مهندسین صنعت و مهندسین ساختمان صورت می‌گیرد و بسیج ورزشکاران نیز در این هفته برنامه‌های متعددی را اجرا خواهند کرد.

وی گفت: تزریق واکسن در مراکز درمانی بسیج، اعزام گروه‌های پزشکی به مناطق محروم، رزمایش جمع‌آوری و ارسال ۲۰ هزار بسته کمک‌ مومنانه به مناطق محروم، نشست های بصیرتی و سبک زندگی اسلامی، تجلیل از یک هزار و ۴۰۰ نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس، آموزش‌های فنی و مهارتی توسط بسیجیان از جمله برنامه‌هایی است که در هفته بسیج امسال در خوزستان اجرا خواهند شد.

پنجم آذر سالروز تاسیس بسیج مستضعفان به فرمان امام خمینی(ره) در سال ۵۸ است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها