پارکی که این پاییز هم به بانوان فاروج نرسید

بانوان فاروج که از سال ۹۷ چشم انتظار داشتن پارک ویژه خود هستند پاییز امسال هم فرصت قدم زدن در آن را نیافتند.

پارکی که این پاییز هم به بانوان فاروج نرسید

فروردین سال ۹۶ بود که استاندار وقت از ایجاد هشت بوستان بانوان در سطح شهرستان‌های استان خبر داد و فاروج نیز یکی از همین شهرستان‌ها بود اما بانوان فاروجی همچنان چشم انتظارند.

گاهی دلت می‌خواهد در یک گوشه دنج خلوت کنی و کم‌تر با آدم‌ها رو به رو شوی به خصوص زن اگر باشی، دوست داری بعضی وقت‌ها راحت در محیطی خارج از خانه، فارغ از هرگونه نگاه پرسشگر، با دوستان همجنس ات بگویی، بخندی و بدون دغدغه خودت را رها کنی، بی آن که نگران قضاوت دیگران باشی.

اما کجای این شهر پناهت می‌دهد تا از خانه بیرون بزنی و یک نفس بلند و عمیق آرامش بریزی توی ریه‌هایت؟

بعضی از امکانات و تجهیزات موجود در هر شهر شاید در نگاه اول جزو ضروریات و مسائل مهم نباشد، اما با دقت بیشتر و تمرکز در آن می‌توان به عمق اهمیت و اثرگذاری آن پی برد. یکی از این امکانات، فضای تفریحی ویژه بانوان است.

جایی که زنان و دختران جوان بتوانند با راحتی و آسایش به ورزش‌ها و فعالیت‌های مفرحی بپردازند که در پارک‌های عمومی یا منع قانونی دارند و یا قبح عرفی.

ساخت پارک زنان؛ در واقع پاسخ به نیازی است که به دلیل محدودیت‌های جامعه یا ترجیح شخصی، برای بانوان به وجود آمده است و به اعتقاد برخی از جامعه شناسان، این مساله می‌تواند تا حدی به تخلیه هیجانات زنان منجر شود.

آرامش حق بانوان است

مریم وکیلی فرهنگی بازنشسته که عصر پاییز را برای قدم زدن در یکی از پارک‌های شهر انتخاب کرده به خبرنگار ایسنا گفت: این حق خانم‌هاست که با توجه به مسئولیت‌های زیادی که به عهده‌شان هست، اوقات فراغتشان را در جایی آرام، با امنیت بیشتر بگذرانند.

وی افزود: در شهر فاروج تنها دو پارک ساخته شده که کاربری عمومی دارد و بسیاری از بانوان فاروج به دلیل محدودیت‌های فرهنگی و عرفی امکان استفاده از این فضاها را در حد نیازشان ندارند.

وی گفت: شاید برای من نوعی که عمری گذرانده‌ام، مختلط بودن چندان دشواری‌ای به همراه نداشته باشد اما برای دختران که از قشر جوان این شهر محسوب می‌شود، مشکلاتی را در پی دارد.

وی گفت: در صحبت با دانش آموزانم بارها شنیده‌ام که به صراحت عنوان می‌کنند، محیط پارک آنان را معذب کرده و احساس خوبی ندارند. اما وجود پارک‌های ویژه بانوان فرصت مناسبی برای زنان و دختران در غنی سازی فراغتشان است.

به دنبال آرامش بیشتر هستیم

بانوی دیگری که با فرزندش به پارک آمده گفت: پارک ویژه بانوان مسلماً باعث خوشحالی و نشاط زنان شهر می‌شود و دختران جوان وقتی خسته می‌شوند یا حوصله‌شان سرمی رود و یا دوست دارند در محیط آزاد مطالعه کنند، چقدر راحت‌تر خواهند بود که در محیط ویژه همجنسان خود قرار بگیرند و در این صورت خانواده‌ها هم دلهره و نگرانی کم‌تری خواهند داشت.

فرزانه محمودی افزود: دختری که به خاطر تنش‌های خانوادگی به پارک پناه می‌آورد تا در هوای آزاد خودش را آرام کند، خطرات زیادی او را تهدید می‌کند و اگر جای امنی برای او وجود داشته باشد، یقیناً معضلات متعاقب آن نیز کاهش خواهد یافت.

وی گفت: شاید بتوان گفت با توجه به شرایط اجتماعی جامعه ما که زنان دارای امکانات مناسب برای بهره گیری از فضاهای اجتماعی و عمومی نیستند، همواره نوعی نگرانی و دلواپسی از آسیب‌های اجتماعی، همراه خانواده‌ها خواهد بود.

کمک به افزایش بازدهی تربیتی خانواده‌ها

سارا نجاتی، ۲۳ ساله که با اعضای خانواده به پارک آمده هم گفت: به نظر من برای بانوان بهتر است که از امکانات راحت‌تر استفاده کنند. مزاحمت‌ها باعث می‌شود که ما دختران جوان نتوانیم تنها به پارک بیاییم و مجبوریم ماهی یکبار، آن هم الزاماً با خانواده از این فضا استفاده کنیم.

وی افزود: خانواده‌های ما شاغل‌اند و ممکن است در زمان‌های مورد نظر ما نتوانند همراهی‌مان کنند. البته اگر پارکی که برای خانم‌ها تأسیس می‌شود یقیناً استقبال خوبی صورت خواهد گرفت و به بازدهی تربیتی خانواده‌ها می می‌افزاید.

وی بیان کرد: اگر پارکی باشد که خانم‌ها بتوانند با لباس راحت ورزشی از امکانات و لوازم ورزشی در فضای آزاد استفاده کنند، بسیار خوب است و مسلماً کمکی برای بالا بردن درجه سلامت بانوان و خانواده‌هاست.

بی توجهی به نیمی از جمعیت شهر

یک مربی ورزش هم گفت: فرهنگ، عادات، رسوم و خواسته‌ های جامعه ما، انتظار ویژه‌ای از زنان دارد، دوچرخه سواری یا اسکیت زنان در معابر عمومی، پذیرفته نیست و با توجه به شرایط اجتماعی کشورمان، وجود فضاهای ویژه زنان، دارای کارکرد اجتماعی و مفید ارزیابی می‌شود.

الهام موسوی افزود: با پوششی که ما در مجامع عمومی داریم، دوچرخه سواری یا اسکیت یا دیگر ورزش‌ها در محل‌های عمومی مقدور نیست و وجود این فضاها بویژه در شهرهای کوچکی مثل فاروج ضروری است.

وی گفت: به نظر می‌رسد شورای شهر و شهرداری به نیمی از جمعیت شهر بی توجهند چرا که از شروع ساخت پارک بانوان فاروج ۴ سال می‌گذرد بی آن که به سرانجامی رسیده باشد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها