محدود کردن کودکان در استفاده از تبلت و تلفن هوشمند

مدیرگروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: کودکان نباید به بازی با تبلت یا تلفن هوشمند عادت کنند چرا که استفاده مداوم از این وسایل در سن پایین تبعات جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

محدود کردن کودکان در استفاده از تبلت و تلفن هوشمند

زهرا یوسف نژاد اظهار کرد: بازی مهم‌ترین نیاز کودک است که نقش مهمی در رشد و تربیت او دارد و گسترش روزافزون فناوری سبب شده امروزه بازی‌های رایانه‌ای جایگزین بازی‌های واقعی شوند.

وی بیان کرد: خیلی از والدین از این که فرزندشان توانایی استفاده از این وسایل را دارد خوشحال می شوند و آن را به عنوان شاخصی برای باهوش بودن فرزند در نظر می‌گیرند درحالی که استفاده مداوم از این وسایل در سن پایین تبعات جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

یوسف نژاد ادامه داد: وقت گذراندن بیش از حد با این ابزارها، علاوه بر آسیب مغزی در کمتر از دو سالگی، شرایط اعتیاد به اینترنت و بازی‌های کامپیوتری را بعد از هفت سالگی به وجود می‌ آورد.

وی بیان کرد: به طور کلی حداکثر زمانی که کودک می تواند به تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر بپردازد نباید از سه ساعت در روز تجاوز کند و کودکانی که به بازی های اینترنتی وابستگی دارند به سختی با خواسته‌های والدین خود همراه می‌شوند.

یوسف نژاد سپس به راه های برخورد موثر با کودکان در مقابل استفاده از بازی های کامپیوتری اشاره کرد و گفت: والدین وقت و انرژی بیشتری برای بازی های فیزیکی با کودکان خود درنظر بگیرند و به منظور استراحت خود و از سر وا کردن کودک، او را به بازی کامپیوتری تشویق نکنند.

وی ادامه داد: ساعت و میزان بازی کودک باید تعیین شود و والدین و کودک به قوانین تعیین شده، پایبند باشند همچنین قوانین محروم کردن نیز مشخص شود و کودک و والد بدانند که در صورت نقض قوانین چه پیامدی دارد.

یوسف نژاد با تاکید بر این که بازی باید هماهنگ با سن کودک باشد، گفت: بازی نباید خشن و مروج بی اخلاقی باشد به همین منظور گاهی والدین با کودک بازی کند تا از محتویات بازی اطلاع داشته باشند.

وی عنوان کرد: در شرایطی که بازی کودک از کنترل خارج و زمان استفاده بیشتر شد ابتدا از تکنیک های تشویقی استفاده شود یعنی کارهای خوب مورد تشویق قرار گیرد و در ادامه تکنیک تنبیه استفاده شود.

یوسف نژاد خاطرنشان کرد: والدین الگو هستند بنابراین باید خود در میزان استفاده از گوشی و بازی کامپیوتری رعایت اعتدال را حفظ کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها