ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات‌وحش در ایام نوروز

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌شرقی گفت: خرید و فروش تمامی گونه‌های مختلف جانوری حیات وحش ممنوع است و برابر قوانین و مقررات محیط‌زیست با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات‌وحش در ایام نوروز

داود غنی پور اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تجربیات سال‌های گذشته، برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو اقدام به خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری نظیر مارمولک‌ها، مارها، لاک پشت برکه‌ای و یا سمندرها در اماکن عمومی می‌کنند.

وی گفت: این امر خلاف قوانین و مقررات محیط ‌زیست است و علاوه بر تشکیل پرونده قضائی، ضرر و زیان ناشی از زنده‌گیری جانوران وحشی از آنها نیز اخذ می‌شود؛ همچنین‌ خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان محیط‌ زیست نیز تخلف محسوب می‌شود و در مراجع قضائی قابل پیگیری است.

وی افزود: با توجه به هماهنگی‌ها و تشکیل جلسات مربوطه با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، در آستانه عید نوروز و ایام تعطیلات با متخلفانی که اقدام به خرید و فروش گونه‌های جانوری وحشی در اماکن عمومی و میادین یا بازارها کنند، به شدت برخورد خواهد شد و به همین منظور گشت‌های ویژه‌ای جهت کنترل این قبیل فعالیت‌های غیرمجاز در سطح استان و تمام شهرستان‌های تابعه تشکیل شده است.

معاون محیط‌ طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در مورد ورود گونه‌های غیربومی به زیستگاه‌های استان و تاثیر آنها بر روی گونه‌های بومی نیز هشدار داد و گفت:‌ از ورود هر گونه گیاهی و جانوری غیربومی به زیستگاه‌های استان جلوگیری می‌کنیم و برابر قوانین و مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: از هموطنان نیز می‌خواهیم که از رها کردن و جابه‌جائی هر نوع گیاه و جانور غیر بومی در زیستگاه‌های طبیعی، به‌ویژه از رهاسازی ماهیان قرمز عید در رودخانه‌ها خودداری کنند، چراکه این‌گونه علاوه بر انتقال بیماری به ماهیان وحشی بومی، به راحتی جایگزین گونه‌های بومی شده و آنها را از بین می‌برد.

وی یادآور شد: به منظور جلوگیری از هرگونه برداشت غیرمجاز از گونه‌های گیاهی و جانوری و تخریب عرصه‌های طبیعی، طی تعطیلات نوروزی، ماموران و محیط‌ بانان به‌صورت شبانه‌روزی عرصه‌های طبیعی استان را تحت نظارت خواهند داشت و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان زیست‌محیطی برخورد قانونی خواهند کرد.

غنی پور از مسافران، مهمانان نوروزی، گردشگران و هموطنان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب زیست‌محیطی، خرید و فروش و نگهداری جانوران وحشی و غیره را به اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان و یا ادارات محیط ‌زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها