پوست میوه‌ها برای سلامتی ضرر دارند یا فایده؟ در مورد محصولات ارگانیک کارشناسان چه نظری دارند؟

بیشتر مواد معدنی و ویتامین های موجود در میوه‌ها و سبزیجات روی پوست آن‌ها متمرکز شده است. در عین حال آفت‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی موجود روی پوست آن‌ها می‌تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کند.

پوست میوه‌ها برای سلامتی ضرر دارند یا فایده؟ در مورد محصولات ارگانیک کارشناسان چه نظری دارند؟

بر اساس داده‌های منتشر شده در وبسایت سلامت ویدال، پوست کندن یک میوه یا سبزی تا ۲۵ درصد از ریزمغذی‌های ضروری آن را از بین می برد.

خطرات ناشی از پوست میوه‌ها و سبزیجات

ماموریت اصلی آفت‌کش‌ها دور نگه داشتن جوندگان، نرم تنان و حشرات از میوه‌ها و سبزیجات است. این حق ماست که به هر قیمتی شده از مصرف مواد شیمیایی اجتناب کنیم، زیرا این مواد حاوی ترکیباتی سرطان زا هستند و مصرف منظم آنها می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی شود.

استفاده از آفت‌کش‌ها در فرانسه به خوبی کنترل می‌شود و ۹۷٪ از محصولات فروخته شده در این کشور حاوی سطحی کمتر از حداقل باقی‌مانده مجاز (MRL) از آفت‌کش مطابق با مقررات است.

۳ درصد باقیمانده شامل فلفل، گوجه فرنگی، اسفناج، نارنگی، کاهو و انگور هستند، میوه‌ها و سبزیجاتی که به طور مرتب مصرف می شوند. حال سوال اینجاست که آیا میوه و سبزیجات با برچسب اورگانیگ (BIO) میتواند جایگزین مناسبی برای در امان ماندن از آفت‌کش‌ها باشد؟

آیا میوه و سبزیجات ارگانیک نیز حاوی آفت‌کش است؟

میوه ها و سبزیجات ارگانیک متأسفانه عاری از مواد شیمیایی نیستند، هرچند که کمتر از سایرین به این مواد آغشته هستند. بر اساس گزارش آژانس ملی ایمنی غذا و سلامت از هر ده غذای ارگانیک، یک مورد حاوی بقایایی از آفت کش است، در حالی که برای بقیه میوه و سبزیجات غیر ارگانیک، این میزان یک مورد از هر دو مورد است. بنابراین ترجیحا بهتر است تا از محصولات کشاورزی ارگانیک استفاده شود، بدون اینکه فراموش کنید همیشه آن‌ها را به خوبی بشویید.

استفاده از آفت‌کش‌ها در مزارع

استفاده از آفت‌کش‌ها در مزارعکانوا

راه حل دور ماندن از آفت کش‌ها؟

راه حل‌های دیگری نیز وجود دارد تا از خود در برابر علف کش‌ها، قارچ کش‌ها، حشره کش‌ها یا حتی نیترات‌ها محافظت کنید و در عین حال بخش زیادی از مواد مغذی موجود در میوه‌ها و سبزیجات تازه را حفظ کنید. اگر می‌خواهید که پوست میوه‌ها را جدا کنید بهتر است که این کار را با یک پوست‌کن که بخش نازکی از پوست میوه‌ها را جدا می‌کند انجام دهید. این کار باعث می‌شود که بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در نزدیکی پوست‌میوه‌ها به خوبی حفظ شود.

برای برخی از سبزیجات مانند کدو سبز، بادمجان یا خیار، می توانید پس از آن‌که آن‌ها را به خوبی شستید، بخشی از پوستشان را نگه دارید. برای سبزیجات با پوستی ضخیم‌تر مانند سیب زمینی، هویج، تره فرنگی و شلغم می توان آن‌ها را قبل از مصرف با یک اسفنج زبر یا یک مسواک به خوبی شستشو داد تا بتوان به اندازه کافی با از بین بردن بقایای آفت کش ها از تمام مزایای آنها بهره مند شوید.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها