نتیجه مطالعه محققان استرالیایی: نگرانی از تبعات جسمی و روانی کاهش وزن سریع نوجوانان بی‌مورد است

محققان استرالیایی به این نتیجه رسیدند که رژیم‌های کوتاه‌مدت و بسیار کم کالری برای نوجوانان چاقی که تحت نظارت دقیق متخصص تغذیه هستند، بی‌خطر است.

نتیجه مطالعه محققان استرالیایی: نگرانی از تبعات جسمی و روانی کاهش وزن سریع نوجوانان بی‌مورد است

این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه سیدنی در کنگره اروپایی چاقی در ونیز ارائه خواهد شد، همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از نوجوانان مشارکت کننده در این تحقیق، باوجود تجربه عوارض جانبی از جمله خستگی، سردرد، تحریک‌پذیری، یبوست و حالت تهوع، به این باور رسیدند که رژیم‌های غذایی راهی مناسب برای کاهش وزن هستند.

رژیم‌های غذایی بسیار کم  کالری (VLED) که شامل دریافت کمتر از ۸۰۰ کالری در روز است برای افراد چاقی که قصد کاهش وزن دارند ولی بدن آنها به رژیم‌های معمول و برنامه‌های ورزشی پاسخ نمی‌دهند، تجویز می‌شود.

با وجود این که در رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری برای نوجوانان بسیار دقت می‌شود که آنها تمامی مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کنند ولی نگرانی‌هایی در مورد خطرات ناشی از کاهش سریع توده بدن مطرح است. چرا که اطلاعات محدودی در مورد تاثیر رژیم‌های غذایی بسیار کم انرژی بر رشد، سلامت قلب و سلامت روانی افراد وجود دارد.

با این حال، مطالعه دانشگاه سیدنی نشان داده که چنین نگرانی‌هایی قابل توجیه نیستند. 

در مجموع ۷۱ پسر و ۷۰ دختر مبتلا به چاقی و حداقل یک بیماری مرتبط با آن، مانند فشار خون بالا یا مقاومت در برابر انسولین، در این مطالعه شرکت کردند. آنها در رژیم‌های غذایی چهار هفته‌ای شامل جایگزین‌های وعده‌های غذایی فرموله شده و سبزیجات کم کربوهیدرات مانند بروکلی و گوجه فرنگی قرار گرفتند.

از ۱۴۱ نفری که مطالعه را آغاز کردند، ۱۳۴ نفر آن را تکمیل کردند و طی نزدیک به یک ماه به طور متوسط ۵.۵ کیلوگرم وزن کم کردند. تقریبا همه (۹۵ درصد از آنها) حداقل یک عارضه جانبی داشتند و ۷۰ درصدِ آنها نیز سه عارضه جانبی را تجربه کردند. گرسنگی، خستگی و سردرد شایع‌ترین عوارض جانبی‌ای بود که این نوجوانان با آن مواجه شدند. 

هر چند این نوجوانان تاکید کردند که مواد غذایی محدود و طعم‌های جایگزین برای آنها چندان لذت‌بخش نبوده ولی از میزان کاهش وزن خود خرسند‌اند.

محققان استرالیایی به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری تحت نظارت متخصصان سلامت می‌تواند در کوتاه مدت به صورت ایمن اجرا شود و با وجود عوارض جانبی، در مورد بسیاری از نوجوانان دچار چاقی متوسط تا شدید قابل اجرا است.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها