خبرفوری بررسی می‌کند

ابر بحرانی به نام صندوق های بازنشستگی/ فساد و رانتی که باز هم ضربه اصلی خود را به بازنشستگان زد/ چاره مجلس برای حل بحران صندوق ها؛ تعویض جای متهم و شاکی

بسیاری از بیمه شدگان با پرداخت هزینه در دوران اشتغال، سعی دارند زندگی سالمندی خود را تضمین و مدیریت کرده و روی سن و حقوق بازنشستگی حساب ویژه ای باز کرده اند اما مجلس بی توجه به هزینه های بیمه شدگان، سن بازنشستگی را افزایش داده است.

ابر بحرانی به نام صندوق های بازنشستگی/ فساد و رانتی که باز هم ضربه اصلی خود را به بازنشستگان زد/ چاره مجلس برای حل بحران صندوق ها؛ تعویض جای متهم و شاکی

به گزارش خبر فوری، مصوبه جدید مجلس در رابطه با افزایش سن بازنشستگی باعث ناراحتی و خشم بسیاری از شهروندان شده است. بسیاری این پرسش را مطرح می کنند که چرا مجلس در آستانه انتخابات ۱۴۰۲ چنین قانونی را تدوین کرده و باعث به تعویق افتادن بازنشستگی چند میلیون مرد و زن شده است؟

آنچه مجلس شورای اسلامی بر آن تاکید کرده ناترازی بودجه صندوق های بازنشستگی است. در واقع، نمایندگان برای جبران کسری دارایی صندوق ها، سن بازنشستگی را بالا برده اند. اما به راستی مشکل صندوق های بازنشستگی چیست و چقدر کسری دارد که نمایندگان مجبور شده اند قانون بازنشستگی را تغییر دهند؟

ابر بحرانی به نام صندوق های بازنشستگی

با پیر شدن نسبی و آرام آرام کشور، تعداد بازنشستگان هم افزایش یافته تا جایی که طی سال گذشته بطور متوسط هر 10 دقیقه یک نفر بازنشسته شده و به مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری افزوده شده است.

داده‌‌‌های پژوهشکده آمار نشان می دهد، جمعیت سالمند کشور در سال‌های 1395 تا 1430 حدود چهار‌‌‌برابر می شود و از 4 میلیون و 870‌ هزار نفر در سال 1395 به حدود 19میلیون نفر در سال 1430 می رسد. صندوق بازنشستگی در بهترین حالت حداقل باید 203 همت حقوق به افراد تحت پوشش خود پرداخت کند؛ رقمی معادل یک‌سوم درآمدهای نفتی که صندوق در نظر دارد تمام این حقوق را از بودجه بپردازد. این در حالی است که بودجه این صندوق ها به مراتب کمتر است و بعید است آنها بتوانند این مبلغ را فراهم کنند.

«به زودی مجبور خواهیم شد، کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم.» این اظهارنظر مدیرکل سابق بیمه‌های اجتماعی وزارت کار است که مدتی پیش و در دوران تصدی خود، در گفت‌وگویی به بحران صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرده بود. سخن سجاد پادام اگرچه کمی غلو شده است اما اوج بحران در صندوق‌های بازنشستگی را نشان می دهد.

مسعود نیلی، اقتصاددان مشهور که مدتی هم مشاور اقتصادی دولت یازدهم بود، در اظهار نظری مشهور، مساله صندوق‌های بازنشستگی را یکی از ۶ ابرچالش اقتصادی آینده ایران عنوان کرده و گفته بود: «بیکاری»، «رفاه و معیشت جامعه»، «بودجه دولت و ‌نظام بازنشستگی و صندوق‌ها»، «بحران منابع آب کشور»، «مسائل زیست محیطی» و «نظام بانکی» شش ابرچالش اقتصاد ایران در آینده ‌هستند.

همچنین حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگویی، بر بحران صندوق‌های بازنشستگی تاکید کرده و گفته است: همه صندوق‌هایی که در اختیار دولت است، کلا دچار مشکل هستند و منابع اعتباری لازم را ندارند. همه اعتبار این صندوق‌ها از طریق بودجه سالانه تامین می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته دولت‌های مختلف تعهدات خود نسبت به صندوق‌ها را اجرا نکرده و حجم زیادی از بدهی ها به دلیل همین مساله ایجاد شده است

وی عنوان می‌کند: مشکل بزرگ‌تری که من فکر می‌کنم می‌تواند یک بحران را در کشور ایجاد کند، صندوق تامین‌اجتماعی است. برآوردها برای امسال این است که بیش از ۶۲۰ هزار میلیارد تومان باید بودجه سازمان تامین‌اجتماعی باشد که برآوردهای کارشناسی و مالی که در خود سازمان انجام شده، حداکثر واریزی‌هایی که محل اعتبار منابع بیمه‌ای است، حدود ۴۱۰ هزار میلیارد تومان. حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدهایی است که از شرکت‌های شستا تامین می‌شود.... بر این اساس، نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کمبود منابع در سازمان تامین‌اجتماعی برای همین امسال وجود دارد که آن‌ها روی بدهی‌های دولت حساب کردند که بتوانند از دولت بگیرند، اما متاسفانه هیچ‌گونه شرایطی برای پرداخت این بدهی‌ها در بودجه امسال دیده نمی‌شود.

عواملی که در صندوق‌های بازنشستگی بحران ایجاد کردند

اما علت بحران در صندوق‌های بازنشستگی چیست؟ در یک پروژه تحقیقاتی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده، از مردم بابت وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی سوال شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که اغلب پاسخ‌دهندگان، سه عامل فساد مالی، مدیریت ناکارآمد و عملکرد نامناسب دولت را دلایل اصلی این وضعیت می‌دانند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد نیمی از افرادی کـه هرگز تجربه پرداخت بیمه نداشته‌اند (50.3 درصد) اصلا احتمال نمی‌دهند در چند سال آینده خود را بیمه بازنشستگی کنند و 24.3 احتمال آن را کم می‌دانند، درحالیکه 17.1 درصد به میزان زیاد یا خیلی زیاد احتمال می‌دهند در آینده خود را بیمه کنند.

پای بدقولی دولت درمیان است

به نظر می رسد نظر مردم درست بوده و با تحقیقات، شواهد و تحلیل های نخبگان اقتصادی مطابقت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته دولت‌های مختلف تعهدات خود نسبت به صندوق‌ها را اجرا نکرده و حجم زیادی از بدهی ها به دلیل همین مساله ایجاد شده است.

بر اساس گزارش روزنامه تجارت، صندوق‌های بازنشستگی در تله بزرگی از مشکلات گرفتار آمده‌اند؛ به‌گونه‌ای که از ۱۸ مورد بخش عمده‌ای از آنها ورشکسته‌اند و برخی دیگر در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

از دیگر مشکلات صندوق‌ها مدیریت ناکارآمد آنهاست. اکثر صندوق‌های بازنشستگی شرکت‌های عمومی غیردولتی هستند که مدیریت آنها توسط دولت مشخص می شود اما بر روند کارهای آنها دیگر نظارتی نمی‌کنند. مدیریت صندوق‌های بازنشستگی تحت تأثیر سیاسی کاری است و به حیاط خلوتی برای رانت و سوء‌استفادهی مدیران تبدیل شده است. گاهی اوقات شاهد این هستیم که مدیران بدون هیچ تفکر اقتصادی ریاست صندوق‌ها را بر عهده می‌گیرند و شرایط را برای افزایش مشکلات صندوق‌های بازنشستگی فراهم می آورند. 

چاره مجلس؛ تعویض جای متهم و شاکی!

مشکلات عدیده صندوق‌های بازنشستگی باعث شده مجلس به فکر چاره بیفتد اما چاره مجلس صرفا پاک کردن صورت مساله است. نمایندگان به جای تزریق بودجه به صندوق ها، محاکمه مدیران متهم به فساد و حسابرسی صندوق ها، به اصطلاح جای متهم و شاکی را عوض کرده و سن بازنشستگی را افزایش دادند. این در حالی است که خود بازنشستگان بیشترین آسیب را از ناترازی صندوق‌های بازنشستگی دیده و می بینند.

نباید فراموش کرد که بسیاری از بیمه شدگان با پرداخت هزینه در دوران اشتغال، سعی دارند زندگی سالمندی خود را تضمین و مدیریت کرده و روی سن و حقوق بازنشستگی حساب ویژه ای باز کرده اند اما مجلس با بی توجه به هزینه های بیمه شدگان، در چارچوب گفتمان سرمایه‌داری سن بازنشستگی را افزایش داده و خط بطلانی بر تمام حساب و کتاب های شهروندان و شعارهای عدالتخواهانه می کشد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 52
  • ناشناس
    4

    قابل توجه مردم همیشه درصحنه که این چنین پاداش بهنشون تعلق میگره

  • ناشناس
    3

    فساد و رانت و انواع سوء استفاده و درکنار آن ضرر های جبران ناپذیر به خاطر تصمیمات ناکارشناسانه بی مدیریتی و نا مدیریتی در صندوق بازنشستگی و شستا و تامین اجتماعی ... موج میزند و با این حجم حیف و میل باید ملت با بالابردن سن بازنشستگی ضرر آن را بدهند. نهایت بی عدالتی

    نظرات شما -
    • کوشا خوبه
      2

      من یه سوال دارم :

      سفره مردم رو خالی کردن+
      ناترازی صندوقها+خالی شدن+
      این طرز قانون گذاریها +
      بازی با زندگی مردم +
      اعصاب مردم رو خراب کردن +
      دلار 4200 تومنی رو 28500 کردن و + .....

      اینها همه حق الناس نیست !؟گناه نیست ؟
      مراجع نظری ندارند !!!!!

    • 25852
      0

      دولت هیچ حقی برای گرفتن مالیات نداره!
      پول نفت و گاز که هیچ
      تمام درآمد بانکها و گمرک و هزار انحصار دیگه
      هیچ مالیات هم میخواید.
      شفاف کنید این پولها کجاست؟
      اینجا مگه سوییسه که نفت و گاز ندارن و دولت با مالیات اداره بشه؟!

  • حسین خانی
    4

    ما معترض هستیم و انتقاد داریم .کجایند مردان بی ادا

  • ناشناس
    4

    البته این فساد مدیران سازمان بیمه تامین اجتماعی هم از شیطان بزرگ امریکا و اسراییل میباشد و مدیران پاکدست جمهوری اسلامی ذرهای در این مسله دخیل نمیباشند.

    نظرات شما -
    • 0

      کار کاره آمریکاس خخخخخ

  • ناشناس
    3

    آقایانی که سهو قلم داشتند و سهم بازنشستگان را به یغمابردند کسی از حضرات هم تنبیهی برایشان در نظر نگرفت چون همه با همند و هیچ وقت پاسخگو نیستند

  • ناشناس
    3

    صندق بازنشتگی را خوردند جورش را کارمند باید بده

    نظرات شما -
    • محمد
      3

      به والا این ظلمه. چرا قشر کارگری و کارمندی همش تو استراس باشن. خدایا خودت کمک کن

  • ناشناس
    2

    در یک کلمه فساد مالی

  • ناشناس
    0

    یه آدم چقدر می‌تونه عمر کنه؟
    ۶۲ سال بازنشسته بشه

  • ارمان
    2

    ظلم به بخش بزرگی از اقشار اتفاقا پای کار جامعه برای جبران ناکارآمدی دولت ها ....
    دست دولت همیشه در جیب مردم است که در دولت اخیر به شکل آشکاری بیشتر نیز شده است. مانند افزایش ناگهانی مالیات کارمندان و اکنون نیز بیگاری کشیدن بیشتر از قشر مستضعف جامعه....اطمینان دارم این‌تصمیم نمایندگان کارنابلد مجلس که به درخواست دولت انجام شده نه تنها راندمان کار را بالا نخواهد برد بلکه زمینه ایجاد نارضایتی فراوان در اجتماع و کارشکنی در ادارات خواهد شد. افتخار دولت وصول و افزایش درآمدهای مالیاتی است که عمدتا از کارمندان و افراد ضعیف به راحتی اخذ می شود و گرنه پزشکان تجار و صنایع بزرگ که یک دهم مالیات واقعی را هم نمی دهند. دولت اگر توانمند است از راه هایی همچون توریسم ؛ صادرات خدمات فنی و مهندسی و ....به درآمدزایی بپردازد نه تنگ کردن قیف درامدی کارمندان و کارگران و اقشار ضعیف جامعه....

  • ناشناس
    2

    یکی گفت مملکت واس ماس...برید از همونا سراغ سرمایه های به یغما رفته رو بگیرید...ما مردم که خودمان قربانی هستیم

  • محمد رضا خواجوئی
    0

    بنظر من باید از شاغلین که حق بیمه میدن هم نظر سنجی بعمل بیارن البته مجازی آری یا خیر...دوباره باز فشار روی مردم لطفا راه کار پیدا کنید ...این راه هم موقته ...چطور شد انتهای نمایندگی مجلسی ها طرح مصوب شد ؟چون دیگه بارهاشون رو بستن و نیازی به رای ندارن دیگه ...پرواز بسوی بازنشستگی با بیت المال به اونور آب....ومن اله توفیق ....رهبری لطفا وارد شوند

  • یاسمن
    0

    سلام من با افزایش سن بازنشستگی کاملا مخالفم
    چون همین طور که همه میدونیم تو کشور ما میانگین عمر پایینه وبه خصوص آقایان بیچاره خیلی عمر کنند 60سال یا شصت خورده ایی عمر میکنن به طور میانگین وکسایی که به 70یا80 یا 100سالگی میرسن به بخوان از حقوقشون خوب استفاده کنند کم هستند به نظرم برعکس باید سن بازنشستگی رو پایین هم بیارن که اون بیچاره ایی که این همه داغون شده کار کرده حداقل چند سال رنگ حقوق بازنشستگی شو ببینه مردم گناه دارن این قدر زجر بکشن بعدم رنگ بازنشستگی شونو نبینن به مردم کمک کنید راحتر زندگی کنند

  • ناشناس
    0

    فارغ از درستی یا غلط بودن این کار چند اشکال به خود این آیین نامه وارد است یک اینکه قانون به گذشته باز نمی گردد و نمی توان الان برای کسی که مثلا ۲۶ سال قبل استخدام شده و با آن شرایط شروع به کار کرده قانون را عوض کرد . دو ، آیین نامه تبصره ۶ دارد که عملا این افزایش رو اختیاری کرده که این نقض غرض است و چرا باید نماینده وقتش را بگذارد و فحش بخورد و عملا سن بازنشستگی هیچ فرقی با قبل نداشته باشد .
    با توجه به اشکالات قطعاً شورای نگهبان طرح رو رد می کند

  • ناشناس
    2

    اون ازافزایش دستمزداین هم دست تویدجیب کارگرکردن.نمونه دولت مردمی....

  • عبدلله
    3

    حتی مجلس هایی که در گذشته گرایش شدید به امپریالیسم غرب داشتند هم نزدیک این تصمیم نرفتند ما از مجلس انقلابی انتظار نداریم که قلب رهبر معظم ما را به در آورند

  • مسعود حکیمی پروچ
    3

    چرا مردم بیچاره باید تاوان سومدیریت مسئولین را بدهند،اگر مدیریت نباشد چند سال دیگر همین کار را تکرار میکنند

  • احمدی
    3

    از ۲۰ سالگی دارم کار میکنم و الان ۴۳ سالمه ۷ سال از بیمه رو که شرکت‌های خصوصی خوردن که حرومشون بشه
    چند سال هم که مجلس و دولت دارن اضافه میکنن یعنی کار کن و پول بیمه بده تا جونت بالا بیاد و زمان بازنشستگی پول دارو و دکتر بده

    نظرات شما -
    • 0

      الحق

  • ناشناس
    1

    وقتی کارگری نکردی، نمیفهمی دو سال بیشتر یعنی چی، مجلس بی درد

  • محمد
    1

    این ضد مردمی ترین مصوبه مجلس شورای اسلامی از اول انقلاب تا بحال بود.
    خوب برای جلوگیری از ورشکستگی صندوقهای ثروتمند بازنشستگی فکری به حال مدیرت آنها بکنید.
    مدیران نالایق را عزل و مدیران سالم و درستکار و کارآمد نصب کنید . نظارتها را بر صندوقها تشدید کنید.

  • ع.ر
    2

    سلام،پس فرق ما بافرانسویها چیه؟؟؟؟؟اونا هم بخاطر همچین موضوعی چندساله توخیابونان.به جای بالا بردن سن بازنشستگی،بطور میانگین به جای هرسه بازنشسته سی سال خدمت یکنفر جوان را میشود استخدام کرد

  • یه عرب
    3

    مجلس انقلابی و ارزشی و ولایت مدار و مومن و همیشه در صحنه و بیدار ............آیا از کارگر بدبخت هم سوال کردید و نظر خواستید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • خلایق همين زندگی لایق
    3

    خلایق همين زندگی لایق

  • فرهادی
    2

    زمان کرونا که خیلی از بازنشسته ها فوت کردند پس درد این صندوق ها چیه ؟

  • داوود
    2

    جان کندیم دیگران خوردند و بردند
    جان میکنیم دیگرانی بخورند و ببرند
    شاعر عمره سوخته

  • ناشناس
    2

    دلیلش دزدی از شرکت های بورسی وابسته به صندوق های بازنشستگی هست، که باعث زیان ده شدن آنها شده چاره کار واقعی شده قیمت سهام شرکت ها در بورس با تجدید ارزیابی دارایی هاست.

  • 1

    چرا قشر بدبخت کارگر (در ایران بدبخت در اروپا تاثیر گذار) با جور کش این قضایا باشد

  • ناشناس
    0

    سلام نباید به سن کاری داشته باشید سال رو اختیاری کنید هرکس خواست تا 35 سال ادامه دهد اصلا نباید سن را تغییر داد

  • ناشناس
    1

    کو گوش شنوا ملت کدام ملت مگر چیزی از ملت مونده پول بیمه شده را نابود کردند حالا تاوانش هم ملت داره پرداخت میکنه جالب نیست

  • مهرزاد ملکمی
    1

    همیشه ما ملت باید تاوان ندانم کاری دولتها و مجلسها را پرداخت کنیم
    افرادی که تعریف بیمه را بلد نبودند در مجلس برای تامین اجتماعی تصمیم می گرفتند.
    صندوق بازنشستگی را شستشو و نابود کردند
    تامین اجتماعی را به ورته ورشکستگی کشانده آمد
    حالا ترازهای منفی آنها را از دل ملت در بیاورند

  • ناشناس
    1

    چپاولش رو آقایان میکنند و معلوم‌نیست کی باید برخورد کنه احتمالا شریک دزد و رفیق قافله اینجا مستاقیه تاوانش رو بیچاره مردم باید بدن

    نظرات شما -
    • 0

      مانند چوپان که یک دستش نی برای خواباندن رمه است و دست دیگرش چاقو برای ذبح دارد.بیچاره گوسفند بیخبر مشغول چرا!

  • مهدی
    0

    خودشون ۴سال داخل مجلس هستن یه عمر حقوق مفت میگیرن بقیه به درک
    کل جریان گفتم ادامه وصحبت فایده نداره

  • ناشناس
    3

    از مجلس انقلابی بیشتر از این توقع نمیه داش، تعجب نداره مگه تا حالا قانونی تصویب شده که برای کارگر منفعت داشته باشه

  • ناشناس
    0

    به این نتیجه رسیدید که دین از سیاست و اقتصاد جداست

  • رضا
    0

    اشکال نداره حق بیمه بنده رو برگردونید.

  • ناشناس
    0

    پس خودتون اعتراضات فرانسه رونشون می‌دادین جلیقه زردها شنبه خودتون هم کارمکرون روانجام دادین که پس می‌گفتین مکرون ریس جمهوری خوبی نیست اما الان مثل اون شدین

  • ناشناس
    2

    از بس مفت خور توایران زیاده به قشر فقیر چیزی نمیرسه

  • ناشناس
    0

    همیشه همینطور بوده ... باید ضرر بی کفایتی و بی سوادی مسئولین را از جیب مردم برداشت کرد ... باید زیان مدیریت درخشان امثال قاضی مرتضوی ها در زمان احمدی نژاد و یا عبد الملکی ها در زمان فعلی را که بدون هیچ سابقه مدیریتی مرتبط یک شبه بر مسند ریاست تامین اجتماعی گمارده می شوند را از جیب قشر کارگر پرداخت کرد ... همانطور که زیان سوء مدیریت مدیران دولتی خودرو سازی را که بواسطه تصمیمات غلط در ایجاد کارخانه در کشورهای فقیر از جیب مردم برداشت میکنند ...

  • علی
    0

    خدا برات نسازه ریس جمهور، تو گفتی من مشکلات مردم رو حل می‌کنم نه بهشون اضافه کنم، خدا خوشش نمیاد مگه الان کسی شصت و دو سال عمر می‌کنه

  • ناشناس
    0

    خب پس چرا الان کسی کاری انجام نمیده این مطالبی که بالا نوشتید همه درست اما من بازنشسته این رو بخونم مشکلی حل میشه؟ یا اون آقا و خانمی که به عنوان نماینده مردم در مجلس نشسته باید اقدام صحیح انجام بده. یعنی آدمهای عاقل الان کجای این مملکت هستند؟؟؟؟!!!!!!!

    نظرات شما -
    • 0

      فقط مرد حرفیم بازنشستگی شده صدقه بگیری بعد از عمری خفت کار با آدمهای ناصواب!

  • محمد
    0

    سلام.
    خبرخوبی نیست

  • حسین
    1

    سلام خدا آمون و کارکنان معبد آمون را لعنت کند

  • ناشناس
    0

    فقط سواستفاده از جان و کار و زندگی مردم!

  • ناشناس
    0

    من تاسف می خورم به حال این نماینده ها که با رای همین کارگر ها در مجلس هستند ولی به ضرر کارگر رای صادر می کنند .

  • علیرضا ابراهیمی
    0

    سلام و عرض ادب و احترام به تمام مسئولین کشوری. باید نگاه مردم عوض کرد. دولت فعلی ، دولت محرمان هست .یعنی توسعه محرومیت . و تا کنون خوب عمل کرده و به اهداف خودش رسیده . هیچ امیدی به اینده ندارم حدود ۴۲ سال سن دارم . دوران دانشجویی کار ساختمانی میکردم حقوق روزانم سال ۸۱ حدود ۱۵ هزارتومان بود و قیمت سکه حدود ۴۰ هزار تومان . الان مهندس هستم و دستمزد روزانم حدودد ۳۵۰ هزارتومان هست و قیمت سکه ۲۵ میلیون . البته بی عرضگی از خودم هست و کسی مقصر نمیدونم

  • ارمان
    0

    دوستان ما قراره با عمرمون تاوان اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان و بقیه صندوق ها رو پر کنیم ....بلاخره باید یه جوری جبران بشه دیگه؛ چی بهتر از جیب و حالا عمر مردم و رعیت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها