جزئیات قوانین جدید بیمه و بازنشستگی

چند سال کار کنیم تا بازنشسته شویم؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه، تکلیف مسائل مربوط به سن بازنشستگی و بیمه‌های تامین اجتماعی را روشن کردند.

چند سال کار کنیم تا بازنشسته شویم؟
 

سرانجام و پس از  اصلاحات بندهای مربوط به موضوع مهم بیمه و بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم توسعه، وکلای ملت با تصویب ماده ۲۹ لایحه برنامه، تکلیف سن بازنشستگی و حق بیمه قشرهای مختلف را روشن کردند.

 در مصوبه مجلس،سقف سنوات خدمت حداکثر ۳۵ سال و سقف سن بازنشستگی برای آقایان ۶۲ سال و برای خانم‌ها ۵۵ سال تعیین شده است.

به گفته رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، نمایندگان ملت در کنار افزایش حقوقی که فردا مطرح و نهایی خواهد شد، امروز در جهت رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها مصوباتی داشتند که به شرح زیر است:

۱. افرادی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه بیمه دارند شامل افزایش سن بازنشستگی نمی‌شوند.

۲. افرادی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه بیمه دارند به ازای هر سال مانده تا زمان بازنشستگی، ۲ ماه به زمان خدمتشان اضافه می‌شود. 

۳. کسانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه بیمه دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال مانده تا زمان بازنشستگی، سه ماه اضافه می‌شود.

۴. کسانی که ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه بیمه دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال مانده تا بازنشستگی، چهار ماه اضافه می‌شود.

۵. کسانی که ۱۰ سال سابقه بیمه دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی، پنج ماه اضافه می‌شود. 

براساس این مصوبه، افرادی که در سال اول خدمت خود هستند و نو بیمه شده محسوب می‌شوند باید ۱۵۰ ماه بیشتر از مدت زمان سابق و به عبارتی  ۴۲.۵ سال خدمت کنند اما تبصره این قانون می‌گوید که حداکثر زمان اشتغال کارکنان 35 سال است. همچنین به گفته رئیس کمیسیون تلفیق در این مصوبه محدودیت‌هایی همچون سقف ۶۲ سال برای آقایان و ۵۵ سال برای بانوان نیز پیش بینی شده است. به عبارت دیگر اگر فردی ۳۵، ۳۳ یا ۳۲ سال خدمت کند و به سن ۶۲ سال (مردان) یا ۵۵ سال (زنان) برسد مشمول این بندها نمی‌شود و بازنشسته خواهد شد.

همچنین ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان‌آور نیز مشمول قوانین خاص خودشان هستند و بندهای مصوب امروز شامل حال آنان نخواهد شد.

براساس این قانون چنانچه دستگاه‌ها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد می‌توانند بدون لحاظ زمان‌های مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور بر اساس قوانین مربوطه نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.

همچنین افرادی که تقاضای بازنشستگی زودتر از موعد  داشته باشند، بازنشستگی آنها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بندهای مذکور بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرار خواهد شد.

توضیحات «زنگنه» سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس درباره مصوبه سن بازنشستگی را اینجا ببینید.

منبع: نورنیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • عبدلله
    1

    بعد ۱۸ سال سابقه این خلاف قانونه که منی که رو حساب سی سال خدمت اومدم سی پنج سال خدمت کنم اون اعداد چهار ماه پنج ماه همه گول رنکه روشون نشده بگن شاغلین هم باید تا زمان مرگ خدمت کنند

  • ناشناس
    1

    معلوم نیست عزیزم هر وقت شدی حساب کن چون قطعا دوباره دزدیها ادامه دارد وبه طبعش کسر بودجه ودیوار کوتاه کارمند وکارگر .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها