به بهانه نارضایتی عمومی از مصوبه جنجالی مجلس اصولگرا در رابطه با افزایش سن بازنشستگی

مصائب بازنشستگان در ایران/ زمین و زمان علیه سالمندان/ مروری بر وضعیت خدمات بازنشستگی در کشورهای دنیا؛ از حقوق بالا در استرالیا تا خدمات رایگان در چین

کشور استرالیا یکی از بهترین سیستم‌ های بازنشستگی دنیا را دارد. شمار افرادی که تنها به درآمد بازنشستگی برای تأمین معاش تکیه دارند، در سال ۲۰۰۰ میلادی از ۴۵درصد کمتر بود اما اکنون به بالای ۷۰ درصد رسیده است.

مصائب بازنشستگان در ایران/ زمین و زمان علیه سالمندان/ مروری بر وضعیت خدمات بازنشستگی در کشورهای دنیا؛ از حقوق بالا در استرالیا تا خدمات رایگان در چین

مجید محمدی- مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی به واکنش بسیاری از شاغلانی که در شرف بازنشستگی هستند، انجامید. کارگران ایرانی این مصوبه را ضربه بزرگ مجلس به خود می‌دانند. مجلسی که در اختیار اصولگرایان است و آنها برخلاف شعارهای چپ‌گرایانه اولیه، حالا به ابزارهای نظام سرمایه‌داری علیه کارگران روی آورده‌اند.

در پنجاه و یکمین جلسه علنی مجلس، ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار  قرار گرفت و نمایندگان با تصویب بند «خ» ماده 29  موافقت کردند که بر اساس آن قرار است سن بازنشستگی به صورت پلکانی به ازای سنوات باقی مانده از خدمت افزایش پیدا کند.

در ماده ۲۹ بند «خ» به منظور کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله سن بازنشستگی به صورت پلکانی افزایش پیدا کرد که جزئیات آن به شرح زیر است:

 

بیمه پردازان با سابقه ۲۸ تا ۳۰ سال 

اضافه سنوات اشتغال برای بازنشستگی ندارند 

بیمه پردازان با سابقه ۲۵ تا ۲۸ سال 

اضافه کردن دو ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی 

بیمه پردازان با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال

اضافه کردن سه‌ ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی

بیمه پردازان با سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال

اضافه کردن چهار ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی

بیمه پردازان با سابقه ۱۰ سال 

اضافه کردن پنج ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی

 

این اتفاق باعث ناراحتی بسیاری از شاغلان گردید. بازنشستگان و شاغلانی که در شرف بازنشستگی هستند، نسبت به وضعیت بازنشستگان در ایران انتقاد دارند. بسیاری از دولت ها با شعار عدالت خواهی و عدالت طلبی روی کار می آیند و یکی از مهم ترین شاخص های عدالت طلبی، توجه به حقوق کارمندان و کارگران بازنشسته است اما متاسفانه وضعیت ایران در این شاخص اصلا خوب نیست.

اما مساله فقط افزایش سن بازنشستگی نیست. افزایش سن بازنشستگی بهانه ای است برای فریاد زدن مشکلات بزرگ تر و عمیق تر. بسیاری از بازنشستگان از بی توجهی به وضعیتشان گله دارند. حق سالمندان و بازنشستگان دریافت حقوق مکفی، برخورداری از خدمات اجتماعی و رفاهی، برخورداری از خدمات سلامت و بهداشتی، دریافت وام کم بهره و ... است. اما بیشتر بازنشستگان نه تنها از این خدمات بی بهره اند بلکه حقوق و مزایای ضروری‌شان هم آنقدر کم است که غالبا بعد از بازنشستگی هم کار می کنند تا بتوانند هزینه زندگی روزانه خود را تامین کنند.

به همین علت، بد نسیت مروری بر وضعیت بازنشستگی در کشورهای دیگر داشته باشیم تا ببینیم بازنشستگان سایر کشورها چگونه سالهای سالمندی خود را می گذرانند و دولت چه خدماتی به آنها ارائه می دهد:

بهترین و بدترین کشورها برای بازنشستگان

بر پایه گزارش سال ۲۰۲۱ شاخص جهانی بازنشستگی، افزون بر ایسلند، هلند و دانمارک از جمله کشورهایی هستند که با کسب شاخص بالای ۸۰ در دسته نخست بهترین سیستم بازنشستگی قرار گرفته ‌اند. بر اساس این گزارش، سیستم بازنشستگی تایلند و آرژانتین که به ترتیب در رده قرار گرفته ‌اند، دارای ضعف ‌های اساسی تشخیص داده شده و به عنوان بدترین نظام بازنشستگی در میان کشورهای مورد بررسی جهان، معرفی شده‌اند.

استرالیا

طبق مطالعات انجام‌ شده کشور استرالیا یکی از بهترین سیستم‌ های بازنشستگی دنیا را دارد. شمار افرادی که تنها به درآمد بازنشستگی برای تأمین معاش تکیه دارند، در سال ۲۰۰۰ میلادی از ۴۵درصد کمتر بود اما اکنون به بالای ۷۰ درصد رسیده است. نکته جالب این است که افراد بالاتر از ۶۵ سال که حداقل ١٠ سال در این کشور زندگی کرده باشند حقوق بازنشستگی دولتی دریافت می ‌کنند و قرار است این سن تا سال ۲۰۲4 میلادی به ۶۷ سال برسد.

سالمندان متأهل هر یک حدود 700 الی 1000 دلار استرالیا در ماه دریافت می ‌کنند. از طرف دیگر سالمندانی که در این کشور زندگی می‌ کنند، بر طبق نظر سازمان‌ های بازنشستگی می ‌توانند از خدمات مراقبت‌ های خانگی یا مراقبت در مراکز نگهداری سالمندان هم برخوردار شوند.

آلمان

وضعیت بازنشستگی در آلمان هم خوب است. آلمانی ها از زمانی  که تحت پوشش بیمه‌ های بازنشستگی قرار می گیرند، پرداخت حق بیمه را آغاز می‌ کنند و پس از بازنشستگی بین ۵۰ تا ۷۵ درصد از مبلغی را که دولت برای بازنشستگی آنها در نظر گرفته، به صورت دستمزد ماهانه دریافت می ‌کنند و مابقی هم در قالب هزینه ‌های عمومی، ازجمله هزینه ‌های بهداشتی و درمانی و دارویی، به آنها پرداخت می‌ شود.

آمار نشان می‌دهد ۸۵ درصد از افراد شاغل در آلمان تحت پوشش بیمه ‌های بازنشستگی دولتی هستند. متوسط دریافتی ماهانه مردان در غرب آ‌لمان برابر با 1000 الی 2000 یورو است. حقوق بازنشستگی زنان آلمانی کمتر است.

ژاپن

طبق قانون بازنشستگی در کشور ژاپن تمامی افرادی که بین ۲۰ تا ۵۹ سال سن دارند باید تحت پوشش بیمه‌ های بازنشستگی قرار بگیرند و حق بیمه بپردازند. افراد بالای ۶۵ سالی که حداقل ۲۵ سال سابقه کار داشته باشند، از حقوق بازنشستگی برخوردار خواهند شد. آمار نشان می‌دهد ۸۵ درصد از کل کارمندان و کارگران و شاغلان ژاپنی تحت پوشش بیمه بازنشستگی قرار دارند. از طرف دیگر، افراد بازنشسته تنها ۱۰درصد از هزینه‌های درمانی و پزشکی خود را می‌ پردازند و مابقی را دولت پرداخت می کند.

چین

بازنشستگان چینی علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه خود، از مزایایی چون خدمات درمان رایگان، انواع تخفیف جهت حضور در فعالیت های اجتماعی چون سینما و تئاتر و موزه و همچنین امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی به صورت رایگان برخوردار می باشند.

یکی از عوامل اثرگذار بر میزان حقوق بازنشستگی افراد در چین، شهر محل اشتغال آن ها و موسسه یا شرکتی است که در آن مشغول به کار بوده اند. با این حال، بیش از 70 درصد از شهروندان چینی ابراز امیدواری کرده اند که در دوران بازنشستگی خود بتوانند بخش عمده درآمد خود را پس انداز نمایند. این امر نشانگر وضعیت مطلوب بازنشستگان حاضر در این کشور است. طبق قوانین رسمی چین میزان مالیات وضع شده بر درآمد شهروندان از 3 درصد الی 45 درصد متفاوت بوده و در دوره بازنشستگی درصدی به آن اضافه نخواهد شد. کافرمایان چینی موظف به پرداخت 20 درصد از حقوق اشخاص بوده و 8 درصد نیز سهم خود کارکنان است.

ترکیه

قانون بازنشستگی در ترکیه بعد از پیروزی اردوغان در انتخابات سال 2023 تغییر کرد. شرط حداقل سن بازنشستگی در ترکیه، 58 سال برای زنان و 60 سال برای مردان است. بر اساس آخرین قوانین بازنشستگی ترکیه در سال 2023، همه کارگران مشغول کار در ترکیه می توانند در هر سنی بازنشسته شوند و از مزایای بازنشستگی تامین اجتماعی برخوردار شوند؛ فقط باید دارای شرایط زیر باشند:

الف. دارای حداقل دوره حق بیمه پرداختی 5000 روز

ب. دارای حداقل 20 سال خدمات بیمه شده برای زنان و 25 سال برای مردان

کارمندانی که واجد شرایط بازنشستگی هستند و بازنشستگی را انتخاب می کنند، مستحق وقفه اجباری با حقوق بازنشستگی در ترکیه توسط کارفرما خواهند بود. کارمندانِ دچار بیماری که بازنشستگی را انتخاب می ‌کنند، واجد شرایط پرداخت همه حقوق اجباری از طرف کارفرما می باشند. حقوق بازنشستگی در ترکیه برای یک ماه حقوق برابر سنوات خدمت، با سقف حقوق ماهانه 19.982.83 لیر ترکیه از اول ژانویه 2023 است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 70
  • ناشناس
    1

    ایران چی؟ بازنشسته نه از نظر ساختار قوانین و رسیدگی ها و تسهیلات دولتی و نه از نظر معنوی و اجتماعی (میان مردم) ارج و قربی ندارند. همه جا بهشون اجحاف میشود و از دولت گرفته تا کسبه بی مروت بهشون رحم ندارند. باید همزمان چند جا کار کنند تا شکم خودشون و زن و احتمالا بچه هاشون را سیر کنند. متاسفانه در کنار بی رحمی ها و بی توجهی های دولتی و سیاست گذازان، سطح درک عمومی هم آنقدر پایین و نازل هست که حتی خانواده ها و فرزندانشان هم رعایت نمی کنند و هر هفته آوار مبشوند بر سر زوج سالخورده و شام و نهار و کلی انتظارات و هزینه های هوس آلود نوه ها هم میافتد گردنشان

  • ناشناس
    3

    لطفا ایران را مقایسه با کشورهانکنید

  • ناشناس
    8

    تو ایران اختیار دست آخونداست آخوند چون خودش تابحال کارگری نکرده و بازنشست نشده درد کارگر و بازنشسته را نمیداند

    نظرات شما -
    • ملت
      4

      تشکر.خیلی عالی بود.

    • ناشناس
      2

      چگونه باید اعتراض کرد

  • ناشناس
    1

    10درصدیها دارند برای کل کشور تصمیم وملت رو هروز با یک تفکر نابجا وغیرکارشناسی اذیت می کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      پس درود به شرف شما ۹۰درصدی‌ها

  • ناشناس
    2

    یه جوری تنظیم کردندبه محض اینکه بازنشسته بشیم بمیریم.
    انجمن کارگری بایداعتراض کنند

  • ناشناس
    2

    یک نفر تو‌ تاکسی در خصوص این تصمیمات بی جا و غیر عادلانه یک حرف خوبی زد و من متعجب شدم . اون شخص بازاری گفت اینها با بد کردن شرایط فقط میخوان مرد به خیابان بریزند . آیا واقعا دولت با این کارها خودش میخواد مردم را ناراضی کنه . در ظاهر و واقعیت که همینطوره . ولی ما دوست نداریم دشمن شاد بشیم .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      روشون نمیشه استعفابدهند

  • عهههه
    7

    قابل توجه خبرچی های خبر فوری!یک حرف اساسی و سرنوشت ساز با شما داریم.‌ و این موارد را چندین بار به شماها تذکر داده ایم، به ویژه در باره عدم رعایت امانات و نظرات ما مردم و عدم دستکاری در تعداد نظرات ما و ...، امیدواریم، ضمن انعکاس این پیشنهاد و اعتراض در رسانه خود، به تذکر سازنده این دنیایی و آخرتی مخاطبان دلسوز خود توجه و عمل کنید، و آن اینکه: برخی وقتها سوژه ها و‌ موضوعات انتخابی شما دقیقا مناسب با مسائل و مشکلات مردم هست. اما! اما! اما وقتی که این تیتر و مطالب تان با رنگ و لعاب سیاسی و گاها خیلی افراطی مورد دلخواه خود و نگارنده تان با آن مسائل را قاطی می کنید.!!؟ واقعا خواندن و نگاه کردن به مطالب تقریبا خوب تان چندش آور و در حد بالا آوردن و استفراغ حال آدم منصف و با وجدان و...را خراب می کند. مثلا همین تیتر بالا یعنی " مقایسه وضع باز نشستگان ما و کشورهای پیشرو و جهان سومی و در حال توسعه و..." سوژه به موقع و‌ مناسبی است. اما، اما، اما وقتی با خورشت سیاسی افراطی چپ و راست و...نگارنده تان مخلوط می شود.‌کل مطالب تان از منظر مخاطبان با منطق و با وجدان به مثابه زهر مار و... شده. و‌ کم‌- کم علاقه مردم به رسانه شما کم خواهد شد. ما فکر می کنیم: با این نوشتار کوتاه خود بهترین هدیه را به شما دادیم. تا اینکه براتون چاپلوسی و‌ پاچه خواری کرده. و بر اثر مطالب افراطی تون بخواهیم، چشم بسته این و آن را زیر سوال ببریم. و ....، قطعا و اصولا و همیشه کار ضعیف و بد، کلا ضعیف و بد است. حال می خواهد، توسط مجلس چپ باشد. یا راست. توسط خبر فوری باشد. یا شرق، اعتماد، کیهان و اطلاعات.../ گر در خانه تان کس هست. همین یک حرف بس است.‌/ اکثریت ما مردم دنبال رسانه هایی هستیم. که اخلاق و جدان و منطق رسلنه ای را خوب رعایت می کنند.‌ مثل خود و خانواده تان که همواره دنبال جنس و فروشنده خوب در بازار هستید، مانند رفتن به سراغ گوشت خوب و قصاب منصف،میوه خوب‌ و فروشنده ای که با انصاف باشه و حلال و حرام حالیش بشه، و الی آخر...

  • بازنشسته
    1

    در تمام کشور ها بیشترین حقوق مربوط به بازنشسته ها است . چون مدارج شغلی و تجربی خود را در زمان اشتغال به کار ، پر کرده اند .
    اما در ادارات نگاهی بیاندازید متوجه میشوید حقوق بازنشسته با هم رتبه و هم پست سازمانی خودش در همان اداره ، ده سال کمتر می گیرد یعنی فرد شاغل با 20 سال سنوات خدمتی همان حقوق بازنشسته سی سال خدمت را می گیرد .
    تازه این بدون مزایای غیر مستمر اضافه کاری و ماموریت و پاداش و .... است . تورم برای همه مردم کشور یکسان است . بازنشسته ها یک عمر در ادارات کار کرده و بلاخره بازنشسته شده اند ولی با این وضعیت مشکل می توانند از پس مخارج زندگی بربیاند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      همه جا بازنشسته کمتر حقوق می گیرد

  • ناشناس
    0

    با نوشته خود حق مطلب را برای بازنشستگان ادا کردید درود بر شما چین کشور کمونیستی است استرالیا با نظام سرمایه داری اداره می شود ژاپن و.....در هر دو نظام کمونیستی و سرمایه داری برای بازنشستگان ارج و قرب قائل هستند 30 الی 35 سال خدمت کردن با بالاترین پرداخت حق بیمه حالا کسانی برای ما تصمیم گیری می کنند که هیچ آشنایی با قوانین کار و کارگری ندارند متاسفانه

  • ناشناس
    3

    درسته کسر بودجه داریم اما باید از طریق مالیات پولدارها مثل پزشکان ، وکلا و بازاریها چمع اوری شود خنده دار است یک طلافروش سالی 20 ملیون مالیات بدهد و یک کارمند بیچاره 30 میلیون !!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تحریم‌ها کاغذه پاره هستند

  • ناشناس
    1

    توی ایران کارگر و کارمند بعد از بازنشستگی تازه کار کردن شروع می شود ؟ ایران را نباید با هیچ کشوری مقایسه کرد چون ما قوانین مختص به خودمان داریم و قانون کار و بازنشستگی ما فقط توی ایران را آدمهای بی سواد و بدون تخصص و بدون سابقه کاری تصویب می کنند؟

  • حسین
    1

    اگه شغل منم نشستن روی صندلی و نگاه کردن بود میتونستم تا صد سالگی کار کنم
    مسئولین کشورمون فکر میکنن ما هم کارمون مثل اوناست راحته که بشه تا آخر عمر کار کرد
    خدایا خودت به داد این مردم برس

  • رضا
    3

    از روزی که بازنشست شدم بدبختی هم شروع شد

  • بازنشسته
    0

    وقتی یک مسئول باز نشسته را به دریا می ریزد ،دیگری بازنشسته درخت خشک که آب نمی خواهد ،می داند به روز بدتر از این هم بیفتیم

  • ناشناس
    29

    با بالارفتن حقوق بازنشسته ها،فقط تورم می‌ره بالا

    نهایتاً باید تا ۱۵ درصد افزایش بدن

    نظرات شما -
    • 1

      نکه تو این چهار دهه که حقمونا خوردند تورم نداشتیم .

  • ناشناس
    0

    دولت ومجلس ایران ثابت کردند که دشمن مردم ایران هستند وگرنه چرا باید درملجلس ضد مردمی قانونی تصویب بشه که به ضرر مردم وبازنسته باشه

  • ناشناس
    1

    اونا اولین قدمی که برداشتند کشورشونا دربست در اختیار دزدان نگذاشتند .

  • ناشناس
    2

    اگر که میخواهی از دست ما باز نشسته ها راحت بشین همه مارا به دریا بریزید و خیال خودتان را وهم مارا ازشر خودتان راحت کنید. سی سال خودمان حق حقوق ما را گرفتید وحال که احتیاج داریم نمی دهید این مسلمانی و اسلام گفته.البته خودتان هم قانون هستید وهم دستوردهنده وهم علامه ونماینده خدا روی زمین

  • یاسر
    1

    آخر شر به بازنشستگان ایرانی درقیاس با عربستان و امارات اسلامی

  • Hasan
    1

    هر روز بدتر از دیروز

  • ناشناس
    0

    چه مسخره بازی این نماینده تصویب کردن فقط به فکر نظام سرمایه دار هستند تازه ۳۰ سال تو این مملکت انگار ۵۰ ساله بدبخت کارمند کارگر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حقتون بگیرید همه بیمه شدگان بیایدبیرون

  • بی نام
    0

    لعنت بهتون با این حقوقهای افتضاح کارمند انگیزه داره اینهمه سال زندگی کنه ، این قوانین رو برا خودشون بیشتر موندگار بشن و صندلیهای رو به جوونها نسپرن ارائه میدن

  • ناشناس
    0

    خدا ازتون نگذره ک میخوایید یک مرده متحرک از فرد بسازید و تحویل خانواده اش بدید ،با این حقوق و مزایای کم بسنده نکردید حالا میخوایید از عمر ادمها شیره شو بمکید و تفاله شو بیرون بدید خدا نابودتون کنه .

  • اعظم
    14

    مقایسه سن بازنشستگی در ایران با سایر کشورها

    🔹بر اساس اطلاعات سایت جهانی visual capitalist، سن بازنشستگی در کشورهایی مانند هند ۶۷سال، ژاپن ۶۸ سال، کره جنوبی ۶۶ سال و اندونزی ۶۹ سال می باشد

    🔹اين در حالي است که براساس برنامه هفتم توسعه قرار است حداکثر سن بازنشستگی در ایران به ۶۲ سال برسد اما همچنان با وجود افزايش سن، ایران یکی از کشورهایی است که کمترین میزان سن برای بازنشستگی را در جهان دارد

  • ناشناس
    0

    شما فعلا با آن جدول میزان حقوق در کشورهای دیگر برای معلمان گذاشتی خوش باش و ارائه اطلاعات غلط به مردم ساده

  • اعظم
    12

    مقایسه سن بازنشستگی در ایران با سایر کشورها

    🔹بر اساس اطلاعات سایت جهانی visual capitalist، سن بازنشستگی در کشورهایی مانند هند ۶۷سال، ژاپن ۶۸ سال، کره جنوبی ۶۶ سال و اندونزی ۶۹ سال می باشد

    🔹اين در حالي است که براساس برنامه هفتم توسعه قرار است حداکثر سن بازنشستگی در ایران به ۶۲ سال برسد اما همچنان با وجود افزايش سن، ایران یکی از کشورهایی است که کمترین میزان سن برای بازنشستگی را در جهان دارد

  • هادی
    1

    واقعا باید برای مجلس مردمی تاسف خورد

  • کارمند بدبخت
    1

    نتیجه این مصوبه رو پای صندوق های رای خواهید دید...

  • حامد
    1

    باور کنید این عین ظلمه...بابا خداروشکر نمیاد ما کارگرا رو اینجوری اذیت کنید..ترو خدا نارضایتی مارو به گوش مسولین برسونید...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      خدارو خوش نمیاد

  • ناشناس
    0

    خیلی مجلس و دولت بدی هستن

  • حمیدرضا
    1


    قانون افزایش سن بازنشستگی تصویب شد
    برای کارمندانی که سر ماه هم حقوق براشون واریز میشه و هم مزایایی نظیر اضافه کار و..خب خیلی هم خوبه چون بازنشسته بشن مزایاشون قطع میشه
    اما قشر کارگر که هیچ‌ نظمی برای پرداخت حقوق براش وجود نداره و گاها چندین ماه حقوق معوق داره تمام امیدش به بازنشستگی هست که با دریافت منظم حقوق ی نظمی به زندگیش بده چند سال آخر عمرش رو، که این قانون این امید رو بر باد داد
    ای کاش قانونی تصویب میشد که کارفرمایان مشاغل آزاد رو‌موظف کنه حقوق کارگر رو سر وقت بدن که قطعا با این کار هم چرخ تولید تند تر می‌چرخه و هم آمار ازدواج می‌ره بالا و برعکس آمار طلاق و فساد میاد پایین،بنده با چشم خودم دیدم فروپاشی زندگی هایی که بواسطه کوتاهی پیمانکاران در پرداخت حقوق به موقع رقم خورده
    از جنابعالی استدعا دارم این موضوع رو‌پیگیری یا حداقل بهش فکر کنید
    مجددا پوزش بابت ایجاد مزاحمت

  • علی
    1

    واقعا چه حقی دارند چنین حکم داروغه واری رو مصوب کنند.

  • ناشناس
    0

    اقا من 16سالم بوده استخدام شدم حالا 6سال دیگه بازنشسته باید بشم اگه سن پایین بازنشسته میشم بچگیمو، جوونیم اینجا با حقوق ناچیز گذروندم قیافمو ببینی میگی شصت سالمه میخوان پیری رو هم اینجا بگذرونم شما دیگه شورشو در اوردین بی شرفا این مجلسی ها خودشونونگاه میکنی سن پدر بزگ منو دارن ولی جون هستن از بس خوش گذروندن فکر میکنن ما بد بخت بیچاره ها هم مثل اوناییم خدا لعنت کنه اونی این طرح رو داده بی شرف خدا نشناس

  • ناشناس
    1

    به مطالبه مردم شهرک مهستان سعید اباد رسیدگی کنید

  • ناشناس
    0

    نتیجه رای دادن و رفتن پای صندوقهای رای

  • عادل
    0

    همین کارگر ها را فقط انتخابات به بهانه یارانه ام قطع میشه پای صندوق رای سرمیشکنه برای رای دادن

  • ناشناس
    0

    برای اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان باشاغلان نزدیک ده سال تعلل می کنند ولی برای کارغیر قانونی افزایش سن بازنشستگی آنی تصمیم می گیرند

  • ناشناس
    0

    کجای این مجلس بیسواد انقلاییه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      همون بخش بیسواد بودنشون

  • اصغر
    0

    27سال سابقه دارم روز شماری میکنم 3سال دیگه بازنشسته بشم که آقایون قانون میزارن. بهتر نیست خود نمایندگان بعد 4سال حقوق ثابتی که بعد نمایندگی را میگیرن رو قطع کنن تا فشار به دولت نیاد. اول از خودشون شروع کنن

  • ناشناس
    0

    لعنت لعنت

  • ناشناس
    0

    آخه خرج غزه ویمن عراق باید با این کار ها تامین بشه حالا عروسیه پاتختی پشت سره منتظر قانون گرونی بنزین هم باشید دور نزدیکه اول گفتند لایحه مربوط به بازنشستگی را حذف کردن اما دیدید چه چطوری یه شبه تصویب کردن

  • ناشناس
    0

    لطفا بازنشستگان را مرده بحساب بیاورید .بازنشستگان مرده اند نگویید زنده اند الله اکبر

  • ناشناس
    0

    یک کارگر ناشناس:
    این چه قانونی که دور هم نشستند و وضع کردند!!
    کارگر بیچاره با حقوق کمِ بخور و نمیر و با سختی کار زیاد کار میکنه به امید بازنشستگی.
    حالا باید اضافه کار کنه تا مریض بشه و بمیره و باز نشسته نشود.
    اصلا نباید این قانون مزخرف وضع بشود....

  • سورنا
    0

    پیدا کنید دشمن اصلی ملت ایران رو

  • ناشناس
    0

    از کلیه بازنشسته ها عذر می خواهم من نوعی بازن نشسته با مرده هیچ فرقی ندارم حداقل برای مرده سنگ قبری وجود داره و وراث هرچند بد باشند هرموقع یادش مبافتن بهش یا بد وبیراه ویا فاتحه می خوانند مسولین فقط وعده وعده وعده تو خالی میدن دریغ از توجه

  • ناشناس
    0

    خاک بر سر هر چی نماینده بیسواده با این وضع قانون ، اینا رفتن شفافیت ارا و معیشت مردم و وضعیت اشتغال و و اقتصاد و روابط خارجه را درست کنند الان رفتن فقط گند میزنن

  • ناشناس
    0

    خدا لعنتشون کنه

  • علی دمشقی
    0

    به جای نگه داشتن پیرها اونارو باز نشست کنید و از جوانهای بیکار کمک بگیرید تا جامعه از تنبلی و سستی دربیاد و جوانان انگیزه داشته باشن

  • حمیدرضا بیرالوند
    0

    هرگز و هرگز راضی نبوده و نیستم

    این ظلم بزرگی به شاغلان کشور است
    بنده وقتی کارمند دولت شدم ، قرارداد 30 ساله با دولت بستم . تعهد ندادم که تا سنگ لحد برای او کار کنم. مسئول خالی شدن صندوق های بازنشستگی که مردم نیستند. مدیریت منابع تان را تقویت کنید. گرانی و تورم کمر مردم را شکسته است این هم یک عیدی جدید

  • حامد
    0

    واقعا مجلس لکه ننگ دیگری بعد از ماجرای فیلترینگ از خود بجا گذاشت این مجلس ودولت بهتره یه نگاهی به زندگی بعد از بازنشستگی کشورهای دیگه وایران بیندازن در ایران ۳۰ سال کار کم نیست بجای افزایش رفاه کارمند دائم درحال تصویب قوانین عذاب آور هستید

  • اسماعیل
    0

    واقعا مسخره است، همین الآنش هم به زور سرپائیم. واقعا چه کسی توان این رو داره که با ابن وضعیت حقوق و مزایا دوام بیاره😢

  • معترض
    0

    واقعا که من خودم الان ۱۹ سال سابقه دارم از الان دیگه کمر درد و گردن درد گرفتم تا ۳۵ سال دیگه چیزی از ما میمونه
    این طرحهای بیخود و کی میده برای یدونه تبدیل وضعیت بد بخت بیچاره ها شورای نگهبان ایراد در آورد تشخیص مصلحت ایراد در آورد به این مصلحتی ها بگید به اینم ایراد بگیرن.
    واقعا دیگه امیدی نیست به هیچی

  • ناشناس
    0

    از روزی

    که بازنشسته شدم گرفتاریم شروع شد
    اول مریض سراغ میاد و بچه‌ها بزرگ شدن اول خرجت باید شرمنده زن و بچه باشی

  • مجید
    0

    خوبه دولت و مجلس به هم نون قرض میدن. باهم میشینن برای دو زار حقوق بازنشستگی که میخوان بدن بدون نظر مردم تصمیم میگیرن. مجلس که به آخر کار دوره میرسه هرچی قانون که به ضرر مردم هست رو تصویب میکنه. بابای من در ۶۲ سالگی فوت کرد ۲ سال حقوق گرفت و مادرم ۵۸ سالگی اونهم ۲ سال حقوق گرفت .این عدالته.....

  • مجید
    0

    آخه چی ما مثل این کشورهای که گفتید هست . مارو با ژاپن و....مقایسه میکنن. خدا به فریاد این مردم بیچاره برسه. اللهم عجل لولیک الفرج

  • ناشناس
    0

    من زنی قالیباف سرپرست خانواده با ۵۱ سال سن که شانس بیمه شدن داشتم. فشار کار و زندگی چنان بهم فشار آورده که امیدی به دوسال زندگی دیگه هم ندارم چه برسه به اینکه دوران بازنشستگی را بخوام درک کنم. آقایون نگاه به خودشون کردند که سنگین ترین کارشون بلند کردن یه پرونده است. از قدیم گفته اند سیر خبر از گشنه نداره سواره خبر از پیاده.
    این آقایون همان کاری را کردند که مجلس فرانسه کرد این کار نمایندگان آن کشور را چقدر توی بوق و کرنا کردند که به مردم کشورشان ظلم میکنند، حالا خودشان هم همان غلط را کردند. خدا ازشون نگذره. لعنت خدا بر ایشان باد

  • علی
    0

    سلام من همین الان هم روحیه کار کردن ندارم.۲۴سال کار کردم دارم وارد۲۵میشم تقاضا باز نشستگی زود تر از موعد دادم.موافقت نشده حال چجوری این چند سال رو تحمل کنم

  • ناشناس
    0

    سلام این کارها رو بکنید تا روز انتخابات مجلس ، مجلسی که فقط فکر جیب سرمایه دار، ما کارگرها انسان نیستم ، ما آرزو بازنشستگی رو به گور میبریم اینو شما میخواید اقایان مجلسی ، دولت مردان ،وزیر کار(ببخشید وزیر کارفرما و سرمایه دار) از تیر اه مظلوم ظالم امان نیابد شک نکنید ای وعده الهی هستش دیدار به قیامت مجلسیها قالیباف وغیره

  • ناشناس
    0

    از کسیکه 4 سال کار میکند و مادام العمر حقوق می گیرد انتظار بیشتر از این نیست.
    ما برای جبران ناترازی صندوق های بازنشستگی ( ما برای جبران اختلاس ها ) بیشتر کار می کنیم. این یعنی عدالت

  • ناشناس
    0

    از نماینده ای که برای اینکه رای بیاور و وارد مجلس بشه هر کاری میکنه
    از نماینده ای که 4 سال کار میکنه ( اونم چه کاری!!! ) و تا آخر عمر حقوق میگیره
    از گندم نمای جو فروش
    از....
    .
    .
    .
    انتظاری بیشتر از این نیست
    عدالت اونها اینه که عوام برای جبران ناترازی خواص بیشتر کار کنند و کمتر بخورند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها