یک متخصص بیان کرد

مرگ سالانه ۵۰۰۰۰ ایرانی بر اثر دیابت

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به بروز ۵۰۰۰۰ مورد مرگ ناشی از دیابت در ایران در سال ۱۴۰۰ رخ داده است، از افزایش ۳۰ درصدی شیوع دیابت در کشور طی ۵ سال خبر داد.

مرگ سالانه ۵۰۰۰۰ ایرانی بر اثر دیابت

دکتر افشین استوار به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار کرد: شیوع بیماری‌های غیرواگیر به علت تغییر شیوه زندگی و نتایج حاصل از صنعتی شدن، از بیمارهای واگیر پیشی گرفته است. در میان بیماری‌های غیرواگیر دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک در جهان است که به عنوان یک معضل عمده بهداشتی بار اقتصادی و اجتماعی بالایی بر سلامت عمومی در سراسر جهان وارد می‌کند.

ابتلای بیش از 530 میلیون نفر در جهان به دیابت

وی افزود: این بیماری از سوی فدراسیون بین‌المللی دیابت یکی از اورژانس‌های بهداشت جهانی در قرن بیست‌و‌یکم اعلام شده است. در سال 2021 تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان بیش از 530 میلیون نفر برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال 2045 به بیش از 700 میلیون نفر برسد.

ابتلای 14 درصد بزرگسالان ایرانی به دیابت نوع2

استوار تصریح کرد: براساس یافته‌های پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر 14 درصد بزرگسالان در سنین 25 سال و بالاتر به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

پیش‌بینی ابتلای 9.5 میلیون ایرانی به دیابت تا 2045

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در ایران، تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت بیش از 5.4 میلیون نفر در سال 2021 بوده است. تخمین زده می‌شود که این رقم در سال 2030 به 7.1 میلیون و در سال 2045 به 9.5 میلیون نفر برسد.

آمار مرگ‌ ناشی از دیابت در ایران

وی درباره آمار مرگ ناشی از دیابت در کشور نیز گفت: در سال 2021 نزدیک به 50000 مورد مرگ ناشی از دیابت در ایران رخ داده است.

استان‌های در صدر جدول ابتلا به دیابت

استوار درباره استان‌هایی که در صدر جدول ابتلا به دیابت قرار دارند، اعلام کرد: در سال 2021 بیش‌ترین شیوع دیابت در خوزستان به میزان 16.3 درصد مشاهده می‌شود و بیشترین شیوع پیش‌‌دیابت (حالتی که قند خون بالاتر از حد طبیعی است ولی هنوز به دیابت تبدیل نشده‌ است) در گیلان با 31.1 مشاهده می‌شود.

رشد 30 درصدی دیابت در ایران طی 5 سال 

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌‌که با توجه به شیوع بالای این بیماری و همچنین روند رو به رشد آن، دو مورد از اهداف سازمان جهانی بهداشت در رابطه با بیماری‌های غیرواگیر، مستقیماً مرتبط به دیابت هستند، خاطرنشان کرد: دیابت سومین علت ناتوانی در ایران است و در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر (برنامه عمل ملی) تصویب شده در شورای عالی سلامت، در ماده 7 هدف‌گذاری برای ثابت نگهداشتن میزان بیماری دیابت انجام شده بود ولی از سال 2016 تا 2021 شاهد افزایش نسبی 30 درصدی شیوع دیابت در کشور بوده‌ایم.

به گفته استوار، از 20 آبان تا پایان 15 دی ماه سال 1402، پویش ملی سلامت از سوی وزارت بهداشت برگزار می‌شود که طی آن نزدیک به 45 میلیون نفر از جمعیت بالای 18 سال کشور از نظر پرفشاری خون و دیابت ارزیابی و غربالگری می‌شوند.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    ۷میلیون مبتلابه دیابت درایران داریم واقعاچرااین همه مشکلات تورم گرانی وووووووخدارحم کندبه نسل ایرلنی

  • ناشناس
    0

    تقریبا 5 برابر قربانیان جنگ غزه !!! برای کسی مهمه؟ مسئولین کجا هستن در خواب؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها