رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت بیان کرد:

از هر ۶ نفر یک مورد درگیر قند خون بالا در بارداری

رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت گفت: دو سوم افراد مبتلا به دیابت در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سه چهارم آن‌ها در سن کار هستند.

از هر ۶ نفر یک مورد درگیر قند خون بالا در بارداری

دیابت یکى از شایع‌ترین بیمارى‌هاى مزمنى است که بشر را گرفتار کرده است. در سال ۲۰۰۳ تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در سراسر جهان ۱۹۴ میلیون نفر تخمین زده مى‌شد. پیش بینى مى‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۵ در نتیجه طولانى شدن عمر مفید افراد، سبک زندگى بى‌حرکت و غیرفعال و تغییر الگوهاى رژیم غذایى به ۳۳۳ میلیون نفر برسد.

در پاسخ به سیر صعودی بروز دیابت در جهان، سازماندهی روز جهانی دیابت از سال ۱۹۹۱ توسط فدراسیون بین المللی دیابت و (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) انجام شد.

از آن پس جمعیت‌ها و اکنون ملل مختلف که جمعیتی بیش از ۳۵۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد و شامل سیاست‌گذاران، متخصصان حوزه‌های سلامت، مراقبین بهداشتی، مبتلایان به دیابت و عموم مردم هستند از این روز حمایت می‌کنند. علت انتخاب ۱۴ نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت به مناسبت سالروز تولد فردریک بانتینگ (کاشف انسولین) است. بانتینگ و چارلزبست در سال ۱۹۲۲ انسولین را به جهانیان ارائه کردند.

علیرضا مهدوی، رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۳۷ میلیون بزرگسال مبتلا به دیابت بودند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد مبتلا به دیابت به ۶۴۳ میلیون نفر افزایش پیدا کند.  طبق آخرین مطالعه انجام شده در کشور ما یک چهارم بیماران از بیماری خود بی اطلاع هستند. از هر ۶ تولد یک مورد درگیر قند خون بالا در بارداری بوده است.

او گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهند که دو سوم افراد مبتلا به دیابت در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سه چهارم آن‌ها در سن کار هستند. یک سوم مرگ‌های ناشی از دیابت در افراد در سنین کار رخ داده است.  

او بیان کرد: دیابت یک بیماری جدی و طولانی‌مدت است و زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند یا به طور موثر از آن استفاده کند. دیابت نوع یک بیماری دوران کودکی و نوجوانی است؛ اما می‌تواند در هر سنی رخ دهد. افراد با دیابت نوع یک می‌توانند سلامت زندگی کنند.

رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت ادامه داد: در صورت تامین دائمی انسولین، آموزش، خودمراقبتی و اندازه گیری قند خون، مبتلایان به دیابت نوع یک می‌توانند در سلامت زندگی کنند. حدود ۹۰ درصد مبتلایان به دیابت در سراسر جهان، دیابت نوع ۲ گزارش شده است. آموزش، خودمراقبتی و پیروی از شیوه زندگی سالم و استفاده از دارو در کنترل بیماری موثر است.

مهدوی افزود: دیابت نوع ۲ قابل پیشگیری است و در برخی موارد در اوایل بیماری قابل بهبود است. عدم دسترسی به انسولین، عدم تشخیص و یا تاخیر در تشخیص دیابت نوع یک منجر به کتواسیدوز دیابتی، علت شایع مرگ در کودکان و جوانان مبتلا به دیابت است.

او ادامه داد: پیشگیری از دیابت یا ابتلا به عوارض آن با خودمراقبتی امکان پذیر است. پایش منظم عوامل خطر برای مشکلات دیابت و مداخله زودهنگام منجر به کاهش بستری و بهبود نتایج بالینی می‌شود.

مهدوی اضافه کرد: میزان دسترسی به دارو‌های دیابت در نقاط مختلف جهان متفاوت است. کلیه دارو‌های دیابت در کشور ما تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. بیش از ۹۰ درصد دارو‌های دیابت در فارماکوپه کشور وجود دارد.  

او ادامه داد: موضوع روز جهانی دیابت ۲۰۲۳-۲۰۲۱ دسترسی به مراقبت از دیابت است. میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان به مراقبت‌های دیابت دسترسی ندارند و  افراد مبتلا به دیابت برای مدیریت وضعیت خود و جلوگیری از عوارض نیاز به مراقبت و حمایت مداوم دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها