چطور ابتلا به پوکی استخوان را به تعویق بیندازیم؟

با بالا رفتن سن و کم شدن تحرک و اختلال در گوارش، جذب کلسیم کاهش پیدا می‌کند و روند پوکی استخوان شروع می‌شود.

چطور ابتلا به پوکی استخوان را به تعویق بیندازیم؟

پوکی استخوان بیماری‌ای است که به خصوص در خانم‌ها در سنین بالای ۴۵ سال بروز می‌کند و مهم‌ترین عامل آن کمبود کلسیم بدن است.

در این مطلب قصد داریم به دلایل مبتلا شدن به این بیماری و علائم و نشانه‌های آن بپردازیم.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان بیماری‌ای است که در آن تراکم استخوانی کاهش می‌یابد یا به اصطلاح استخوان‌ها از داخل پوک می‌شوند که این خود موجب شکنندگی استخوان‌ها می‌شود. پوکی استخوان می‌تواند به علل مختلفی در بدن و در سنین مختلف ایجاد شود، برخی بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین مصرف برخی داروها نظیر کورتون می‌تواند در بروز این بیماری در سنین پایین‌تر دخیل باشد؛ اما اگر شما هیچ علتی برای پوکی استخوان هم نداشته باشید، به مرور پس از ۴۵ سالگی استخوان‌ها شروع پوک شدن می‌کنند و در سنین بالاتر دچار پوکی استخوان خواهید شد.

عوارض پوکی استخوان و علائم پوکی استخوان

با بالا رفتن سن و کم شدن تحرک و اختلال در گوارش، جذب کلسیم کاهش می‌یابد و روند پوکی استخوان شروع می‌شود. این روند در خانم‌ها که پس از سن یائسگی دچار کمبود هورمون استروژن می‌شوند، شدیدتر است. عوارض پوکی استخوان معمولاً با شکستگی استخوان‌های لگن، ران و مهره‌ها مشخص می‌شود. در این مواقع گاهی این شکستگی‌ها بی آنکه هیچ حادثه خاصی اتفاق بیفتد پیش می‌آیند، گاهی اوقات با بلند کردن یک جسم سنگین یا حتی یک حرکت سریع ممکن است مهره‌های شما صدمه ببیند؛ معمولاً این نوع شکستگی‌ها ممکن است عوارض طولانی‌مدت به بار آورد و حتی باعث نقص عضو و برخی اوقات نیز موجب مرگ شود.

چطور ابتلا به پوکی استخوان را به تعویق بیندازیم؟

همان‌طور که در تمام بیماری‌ها تغذیه مناسب می‌تواند در پیشگیری موثر باشد در پوکی استخوان هم برنامه غذایی و استفاده از مکمل‌ها می‌تواند تاثیر چشمگیری داشته باشد. بدن هر فرد تا ۳۰ سالگی بیشترین میزان کلسیم را جذب و ذخیره می‌کند بنابراین اگر در سنین زیر ۳۰ سال هستید، مواد غذایی دارای کلسیم نظیر لبنیات، خانواده کلم‌ها، میوه و سبزیجات تازه و... را در برنامه غذایی خود بگنجانید. مصرف این خوراکی‌ها در سنین بالاتر نیز می‌تواند روند کاهش تراکم استخوان را کاهش دهد و به بدن در تامین کلسیم کمک کند.

همچنین ممنوعیت خوردن یا مصرف حداقلی برخی مواد خوراکی نیز در جلوگیری از پوکی استخوان تاثیر گذار است. کنترل مصرف این خوراکی‌ها مثل مواد قندی و شکر، انواع نوشیدنی‌های گازدار، مصرف الکل و... می‌تواند در حفظ کلسیم جذب‌شده در بدن کمک کند. 

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها