رئیس شورای شهر تهران: ناپایداری ساختمان های محدوده خلازیر با چشم دیده می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در منطقه ۱۹ اگر به ساختمان‌ها نگاه کنید با چشم احساس ناپایداری این ساختمان‌ها دیده می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران: ناپایداری ساختمان های محدوده خلازیر با چشم دیده می‌شود

مهدی چمران در نشست خبری امروز دوشنبه ضمن تبریک روز خبرنگار و آرزوی موفقیت برای همه اصحاب رسانه در تشریح حادثه ریزش ساختمانها در منطقه خلازیر، گفت: در حادثه ریزش ساختمان در خلازیر که هنگام تخریب چند ده واحد که به صورت تخلف در منطقه احمدیه ساخته شده بود، رخ داد. در این محدوده اگر به ساختمان‌ها نگاه کنید با چشم احساس ناپایداری این ساختمان‌ها دیده می‌شود. ساختمان‌هایی که در ابتدا سه طبقه بود اما کمیسیون ماده ۵ با توجه به اینکه برای مردم به صرفه نبود مجوز چهار طبقه را تصویب کرد که پس از این تصمیم ساخت و ساز در آنجا آغاز شد اما علاوه بر چهار طبقه‌ای که در آنجا ساخته شد چهار طبقه نیز اسکلت فلزی روی آن گذاشتند و منتظر بودند که در یک بحران و یا آشفتگی نسبت به ساخت آنها اقدام کنند.

وی ادامه داد: ساختمانی که تخریب شده در طرف مقابل آن مردم در ساختمان‌ها زندگی می‌کنند. هنگامی که خواستند یک ساختمان را تخریب کنند بر اثر ضربه وارد شده ساختمانی که فاصله‌ای با ساختمان تخریب شده داشت فرو ریخت. در حقیقت سه ساختمان میان آنها فاصله بود و متاسفانه افسری که در حال تهیه صورتجلسه بود زیر آوار ماند و فوت کرد. همین موضوع نشان می‌دهد که این ساختمان‌ها شرایط پایداری درستی نداشتند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری وظیفه دارد با حکم قضایی نسبت به تخریب این ساختمان‌های ناپایدار اقدام کند؛ اما متاسفانه در جریان این کار دو افسر نیروی انتظامی و دو مامور شهرداری تهران فوت شدند و یک نفر هم معلوم نیست که وضعیتش چگونه است. تخریب در این مورد به پیمانکار داده شده بود. پیمانکاری که کارش این بوده که تجهیزات لازم را دارد و برای این کار آموزش دیده ولی ساختمان‌ها ساختمان‌های ناپایداری بوده است.

وی تاکید کرد: پیش تر نیز نیروی انتظامی و شهرداری برای تخریب ساختمان‌های غیر مجاز به این محدوده مراجعه کرده بودند که متاسفانه طرف مقابل با نیروهای خود با تفنگ و کفن پوش آمدند که موجب شد موضوع متوقف بماند و بار دیگر با امکانات بیشتر برای تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز مراجعه کنند.

به گفته رییس شورای شهر تهران، تجهیزات ناحیه و منطقه برای این کار کمبودهایی داشت که بر همین اساس پیمانکاری برای این کار تعیین شد که متاسفانه این حادثه رخ داده است. حادثه‌ای که هشداری برای سازه‌ها و ساختمان‌های ناپایدار دیگر است و برای همین تخریب‌ها نیز، از دو ماه قبل اعلامیه نصب شده بود که این سازه‌ها ناپایدار است و باید تخریب شود اما خوشبختانه این ساختمان‌ها خالی بوده است.

چمران با اشاره به اینکه در این محدوده ساختمان‌هایی که به صورت مجاز و غیر مجاز ساخته شده‌اند در کنار یکدیگر قرار دارند، افزود: در مورد بخش بتنی این ساختمان‌ها استفاده از انفجار برای تخریب مورد موافقت قرار نگرفت و به دلایلی این کار انجام نشد و از شیوه‌های دیگری پیمانکار برای تخریب استفاده کرد. همچنین امروز حادثه دیگری که به دلیل نشت گاز در جوانمرد قصاب رخ داد و موجب شد ساختمانی سه طبقه فرو بریزد و به ساختمان‌های اطراف نیز آسیب وارد کند که در این باره نیز باید گلایه کنیم از ناظرانی که به ساختمان‌ها برای بازدید تعمیرات مراجعه می‌کنند ولی باز متاسفانه شاهد نشت گاز در ساختمان هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در خصوص لایحه باغات و انتقادها نسبت به مفاد این لایحه گفت: لایحه باغات را شهرداری تهران تهیه و به شورا ارسال کرده، ما نیز آن را به کمیسیون‌های شورا داده‌ایم تا بررسی کنند اما هنوز جوابی بیرون نیامده ولی برخی داد و فغان کردند که این لایحه می‌خواهد باغات را از بین ببرد. این در شرایطی است که در سال‌های گذشته ۱۹ ساختمان در همین حوزه با رأی دیوان و قوه قضائیه پروانه برایشان صادر شده و تنها دو مورد با وجود باغ بودن پروانه دریافت کرده‌اند که این موارد حاکی از توقف ساخت و سازها شده است.

وی ادامه داد: بی تردید ما تأکید داریم که باغ باید باغ بماند. در سال ۹۲، ۹۳ و ۹۴ باغ‌های بزرگی در منطقه یک خریداری شد. باغ‌هایی که میلیاردی بود و امروز به بوستان تبدیل شده، در حال حاضر نیز بحث ما این است که فضاهای بزرگ اگر مالک قصد نگهداری دارد باید در موارد مختلف از جمله آبیاری به وی کمک کنیم و تشویق در نظر بگیریم و اگر مالک نمی‌خواهد ملک را نگه دارد شهرداری آنها را خریداری کند. در همین راستا در منطقه ۱۸ که به لحاظ فضای سبز از استاندارد نیز سرانه بالاتری دارد باغی از سوی شهرداری اجاره شده بود که من به شهرداری منطقه تاکید کردم این باغ را خریداری کند.

چمران اظهار کرد: بحث در مورد خانه‌هایی است که در آن درخت کاشته شده و این درختان نیز توسط خود مردم کاشته شده‌اند و در حقیقت خانه - باغ محسوب می‌شوند. لذا باید کاری کنیم مردم تشویق به کاشت درخت شوند نه اینکه نسبت به خشک کردن درختان اقدام کنند و آن را معضل و ضرری برای خود قلمداد کنند. در سال‌های گذشته مردم نسبت به خشک کردن درختان اقدام کردند و جریمه‌های آن را نیز پرداخت می‌کنند. چرا که با افزایش قیمت زمین این کار برای آنها به صرفه است و همین امر موجب افزایش خانه و ملک در تهران می‌شود. در برنامه داریم که از همه اساتید، کارشناسان و اعضای دوره‌های قبلی شورا دعوت کنیم تا مشکلات را در این حوزه اعلام کنند تا به روشی درست برسیم و تصمیم درستی اتخاذ کنیم.

وی درباره ارسال نامه به ریاست مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ارائه پیشنهادات روسای شوراهای کلانشهرهای کشور، گفت: برنامه‌های توسعه کشور هنگامی که در ابتدا تهیه شد به شوراها و شهرداری‌ها پرداخته شده اما به مرور در برنامه‌های دوم، سوم و در نهایت برنامه ششم این موضوع و اشاره کمرنگ شد تا اینکه در برنامه هفتم نه تنها اشاره‌ای نبود، بلکه به شکلی بود که شهرداری‌ها مقداری از زمین‌های خود را در اختیار برخی دستگاه‌ها قرار دهند.

به گفته رییس شورای شهر تهران،آقای زاکانی با توجه به حضور در هیات دولت به این موضوع اعتراض می‌کند و با برگزاری جلسات مشترک با رئیس جمهور به جز یک مورد مابقی این موارد حذف می‌شود. با هماهنگی‌های سریع با روسای کلانشهرها مواردی تهیه و برای رئیس مجلس و رئیس فراکسیون مدیریت شهری در قالب نامه‌ای رسمی ارسال شد و اعلام کردیم که هر موقع نیاز باشد برای توضیحات بیشتر آمادگی لازم را داریم و در حال حاضر نیز امیدواریم ما را به موقع خبر کنند که بتوانیم از این موارد دفاع کنیم و آنچه که پیشنهاد داده‌ایم به نتیجه برسد. از جمله موارد پیشنهادی نیز موضوع مدیریت یکپارچه شهری بوده است.

چمران در تشریح اقدامات مدیریت شهری دوره ششم در حوزه حل معضل آلودگی هوا و ترافیک گفت: بودجه سال جاری شهرداری حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان بود که به شورا پیشنهاد شد. با بررسی‌هایی که انجام دادیم این رقم را به ۶۵ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم و هنگامی که خواستیم به کمیسیون تلفیق ببریم پیشنهاد شد که این رقم سر جای خود بماند و ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت ویژه برای حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند. این در شرایطی بود که ما در برنامه چهارم تلاش کردیم برنامه محور حرکت کنیم و به ایده‌آل‌ها بپردازیم و هر روز یک سوم بودجه یعنی مجموعا معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان از بودجه سال جاری برای حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرد و در حوزه خرید اتوبوس و واگن مترو متمرکز شدیم.

وی ادامه داد: ۶۳۰ دستگاه واگن که از سال‌های قبل تصمیم گیری آن انجام شده بود مانده، اما دیگر به آخرین مراحل خود رسیده که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود و قرارداد ساخت ۶۳۰ دستگاه منعقد شود. در همین راستا تا ۴۰ روز دیگر مسافرتی صورت خواهد گرفت تا این قرارداد عملیاتی شود که البته مقرر شده ۷۳۰ دستگاه در قرارداد عنوان شود و بر اساس چانه زنی‌ها زمان تحویل آنها ۱۸ ماه عنوان شده که باز هم تلاش می‌کنیم به ۱۴ ماه کاهش پیدا کند.

چمران به بازسازی و نوسازی واگن‌های مترو اشاره کرد و افزود: موضوع بازسازی واگن‌های مترو به شدت بازسازی می‌شود. این در شرایطی است که در ابتدای دوره ششم واگن سازی تهران تعطیل شده بود، اما در حال حاضر اعلام کردیم که سه شیفت کار کنند و این واگن‌ها هر چه زودتر بازسازی و نوسازی شود. از سوی دیگر ساخت واگن ملی نیز از سوی جهاد دانشگاهی و مپنا دنبال می‌شود. امیدواریم بر اساس قولی که داده‌اند تا آخر سال تعدادی از این واگن‌ها تحویل و مورد استفاده قرار گیرد، اما با توجه به اینکه کار اول است باید منتظر باشیم که ببینیم چگونه پیش می‌رود. با وزیر صمت جلسات هفتگی و مستمری را به همراه شهردار تهران داشته‌ایم و موضوعات مترو و خرید اتوبوس‌ها به ویژه اتوبوس‌های برقی را پیگیری می‌کنیم. هفته آینده نیز معاون حمل و نقل شهرداری تهران در صحن شورا گزارشی را ارائه می‌کند.

ریاست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۲۰ اتوبوس با همه فشارهایی که به تولید کنندگان وارد شد به مدیریت شهری تحویل داده شد، افزود: تولید کنندگان اتوبوس حدود ۱۰ سال بود که خطوط تولید خود را تعطیل کرده بودند؛ لذا راه اندازی مجدد زمانبر بود و از سوی دیگر مشکل خرید قطعات داشتند ولی قراردادهایی که بسته شده مقرر شده تا پایان سال ۷۴۰ دستگاه تولید شود که البته در چند روز گذشته نیز شنیدم قراردادهای دیگری اضافه شده که به این ترتیب اگر وعده‌ها را وفا کنند تا پایان سال ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل می‌گیریم. البته این رقم باز کم است و پیش بینی ما ۲۰۰۰ دستگاه بوده است.

به گفته چمران، در این شرایط به سراغ اتوبوس‌های دست دوم خارجی خواهیم رفت که ۱۰۰۰ دستگاه نیز از این طریق به ناوگان تزریق کنیم. البته ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز قراردادش بسته شده که ممکن است بخشی از آنها برای سال آینده تحویل داده شود. این اقدامات در شرایطی بود که ما در فروردین و اردیبهشت که معمولا کمبود مالی وجود دارد با توجه به اضافه درآمد سال گذشته توانستیم آنچه که تولید کنندگان داخلی مبنی بر پیش پرداخت عنوان کرده بودند پرداخت کنیم و قراردادها را منعقد کنیم.

وی ادامه داد: همچنین تلاش کرده‌ایم که بیشتر از تعداد قرارداد نیز اگر تولید کنند ما خریداری می‌کنیم. تولید کنندگان نیز به میدان آمدند ولی ظرفیتی وجود دارد. لذا تلاش کرده‌ایم از طریق دولت و مجلس اتوبوس دست دوم حداکثر پنج ساله خریداری کنیم که قیمت این اتوبوس‌ها نسبت به تولید داخل که سال گذشته چهار میلیارد و امسال حدود شش یا هفت میلیارد است، کمتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که در بودجه سال جاری دیده شده است عملیاتی کردن موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده است. در این راستا بانک‌ها تسهیلات پرداخت می‌کنند و شهرداری نیز تسهیلات تشویقی می‌دهد. دفاتر تسهیل‌گری در مناطق حضور دارند و خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفته، در جلسه گذشته کمیسیون ماده ۵ نیز برای محدوده کن طرح نوسازی تصویب شد. طرحی که هم مردم راضی هستند و هم از نظر شهرسازی قابل قبول است و به این ترتیب امیدواریم ساخت و ساز و نوسازی در این محدوده انجام شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    خداراشکر چشمات اینا دید لااقل .

  • رابی
    0

    خب تا حالا چطور چشمتان اون همه تخلف و ساختمان نا ایمن را ندیده بود که یهویی الان چشمتان باز شده است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها