گرمایش جهان و بیم ها و امیدهایش

بزرگترین تهدید جهان در سال ۲۰۲۳/ خطری که می تواند کره زمین را نابود کند

سیاستمداران می توانند سرنوشت زمین را در سال جاری بسازند. تصمیمات آنها در سال ۲۰۵۰ خود را نشان می دهد؛ این تصمیمات یا به نابودی ما انسان ها می انجامد یا جان ما را نجات می دهد.

بزرگترین تهدید جهان در سال ۲۰۲۳/ خطری که می تواند کره زمین را نابود کند

به گزارش خبر فوری، پایگاه آتلانتیک کانسل (Atlantic Council) در گزارشی به بررسی جدی ترین تهدیدات دنیا در سال ۲۰۲۳ پرداخته است. اگرچه بسیاری از این تهدیدات مربوط به آمریکا و غرب می شوند و به کل جهان ارتباطی ندارند، اما برخی از این تهدیدات هم جهانی اند و تمام کشورهای دنیا را درگیر خواهند کرد.

گرمای زمین، بزرگترین خطر جهان در سال های اخیر

آتلانتیک کانسل معتقد است تغییرات اقلیمی و گرمای جهان خطرناک ترین و ترسناک ترین تهدید جهان در سال جاری است.

اگرچه در سال ۲۰۲۱ کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP27) برگزار شد و با روی کار آمدن بایدن به جای ترامپ، بسیاری امید داشتند که این معضل جهانی هر چه زودتر حل شود اما چنین اتفاقی نیفتاد.

بسیاری از کشورهای در حال توسعه حاضر به همکاری با سازمان ملل نیستند و گمان می کنند اجرای طرح های محیط زیستی و در اولویت قرار دادن گرمایش زمین باعث کاهش رشد اقتصادی آنها می شود.

آتلانتیک کانسل در این رابطه می نویسد؛ یکی از تصمیمات کنفرانس تغییرات اقلیمی سال ۲۰۲۱ این بود که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته به کشورهای در حال توسعه وام دهند تا آنها بتوانند با خیال آسوده در طرح های محیط زیستی شرکت داشته باشند اما این احتمال قوی وجود دارد که در سال جاری این فرصت از دست برود و با افزایش فشار اقتصادی و عقب نشینی کشورهای توسعه یافته از تعهدات خود، طرح های مربوط به تغییرات اقلیمی روی زمین بماند. ایجاد یک صندوق وام بین المللی واقعی با پول و برنامه ای برای پرداخت آن، مستلزم فعالیت و اقدام بین المللی فوق العاده ای است که می تواند دولت ها و بازیگران غیردولتی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و انتقال به انرژی پاک مجاب کند. این امر سرعت کُند مقابله با گرمایش جهانی را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش آتلانتیک، وضعیت گرمایش آب و هوای جهان بحرانی است. در قرن حاضر جهان با میانگین افزایش دمای 1.5 درجه سانتیگراد و بالاتر روبه‌رو است. این دما هر لحظه در حال بالاتر رفتن است و جهان را با یک معضل بزرگ روبه‌رو خواهد کرد.

فرصت هایی که می توانند جهان را نجات دهند

آتلانتیک کانسل معتقد است اگر دنیا بتواند به اصطلاح خوب با کارت هایش بازی کند، ممکن است این معضل تا حدی حل شود و حتی ما با انتشار خالص صفر گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ رو به رو باشیم.

قانون آب و هوایی آمریکا در سال ۲۰۲۲ به تنهایی نشان دهنده بزرگترین سرمایه گذاری در زمینه انرژی در تاریخ آمریکا است که فرصتی بی‌سابقه برای ایالات متحده و دوستان و متحدانش جهت ایجاد زنجیره تامین بادوام و ایمن انرژی فراهم می کند و  جهان را به سمت انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای حرکت می‌دهد.

با این حال، واشنگتن برای بهره برداری کامل از این اتفاق، باید دست به تغییراتی اساسی بزند. آمریکا نیاز به ایجاد زیرساخت‌ های متعارف انرژی پاک دارد، اما تا زمانی که کنگره اجازه اصلاحاتی را در این زمینه صادر نکند، این روند آغاز نمی شود.

احتمال ایجاد چنین اصلاحاتی توسط کنگره کم است و توانایی آمریکا را برای افزایش سرمایه گذاری جهت گذار از سوخت های فسیلی به انرژی پاک کم کرده و جهان را دست خالی به مصاف خطر گرمایش زمین می برد.

امیدهای دلگرم کننده

یکی از مهم‌ترین نتایج کنفرانس تغییرات آب و هوایی اخیر سازمان ملل (COP27) این بود که اهداف و رویکردهای توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ را عینی و عملی کرد. اختصاص ۲۳۰ میلیون دلار (که مسلماً در مقایسه با نیاز واقعی جهان برای کنترل گرمایش زمین صدها میلیارد دلار کمتر است) به تعهدات جدید دولت ها و آژانس های توسعه برای کمک به کشورها از جمله طرح های مهم سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ بوده است.

همچنین، خارج از مذاکرات رسمی در COP27، ما شاهد تلاش‌های متعددی برای تسریع سرمایه‌گذاری در زمینه تغییرات اقلیمی بودیم. طرح هایی مانند پشت بام سبز، خودرو هایی که با انرژی های تجدید پذیر کار می کنند، درخت مصنوعی و... از جمله طرح های خلاقانه بوده اند که در دو سال اخیر عملی شدند.

سال سرنوشت ساز ۲۰۲۳؛ نابودی جهان یا نجات آن؟

آنچه از گزارش آتلانتیک کانسل نتیجه می شود این است که دنیا در سال ۲۰۲۳ با خطری بزرگ مواجه است که البته می تواند آن را به فرصت تبدیل کند. سیاستمداران می توانند سرنوشت زمین را در سال جاری بسازند. تصمیمات آنها در سال ۲۰۵۰ خود را نشان می دهد؛ این تصمیمات یا به نابودی ما انسان ها می انجامد یا جان ما را نجات می دهد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • یکی از مردم
    6

    ایران اولین کشوری هست که گازهای گلخانه ای رو کنترل نمیکنه
    مثل خیلی گندکاریهای دیگه که توش رتبه های اولو داریم

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      13

      دوست گرامی مگر شما نبودی که استفاده از ذغال سنگ را برای کمبود گاز توصیه کردی !

  • ناشناس
    3

    ما یک مردن بدهکاریم هر جور شد شد

  • ح
    2

    نابودبشیم به‌تازگی زندگی کردن است

  • ناشناس
    4

    ایران با سوزاندن مازوت در ده ها نیروگاه برق ،یکی از بزرگترین عاملان گرمایش و آلودگی هوای جهان می باشد.موفق باشید.

  • ناشناس
    4

    یه زلزله بیاد نابود بشیم مخصوصا ایران دیکه راحت بشیم هر روز یه خبر بد الهی فلج ونابودشن که زندگی مارا خراب کردن الهی نوه وبچه نتیجه هایشان نابودشان

  • علی
    7

    تحریم های امریکا ضد کشورهای مختلف این بلا رو داره سر بشریت میاره خود آمریکا از پیمان پاریس خارج شده ولی یک عده عقده ای خود تحقیر ایران رو مقصر میدونن.اینا خودشون با پو کوندن طبیعت و غارت آفریقا و آسیا به پیشرفت رسیدن

  • سالار
    6

    به زودی عصر یخبندان شروع میشه .همش خالی بندیه.سال 2025تا2030خاموشی خورشید و 30سال عصر یخبندان داریم.

  • ناشناس
    0

    شاید مردم دیگر کشورها به خاطر زندگی راحتشان بخواهند زنده بمانند ولی نود درصد مردم ما از فرط بدبختی علاقه ای به زنده‌ ماندن ندارند

  • ناشناس
    0

    قراره به امید خدا یه سیاره به زمین برخورد کنه وهمه منغجر بشیم تمام کره زمین کنف یکون میشه به یاری حق اول امریکا

  • یک ایرانیه از جان سیر
    1

    باور کنید همیشه بخاطر این فقر و بدبختی اسلامی که نصیبمون شده شب و روز با خودم فکر میکنم چرا یه مـَرد پیدا نمیشه با بمب هیدروژنی دنیا رو نابود کنه تا تموم عذابهای موجودات زنده تموم بشه؟!
    این دنیا سراسر عذاب و بدبختی برای همه موجوداتیه که باید شکمشونو سیر کنن و به فکر شکم باشن
    ما جهان سومی های عقب مونده اسلام گرا که وضعمون از همه بدتره و زاده شدیم تا دنیا از دست ما یا بخنده به رفتار و کارهای و افکار ما یا بترسه از ما (داعش و اسلام ناب)
    کاش زودتر شهاب سنگی چیزی میومد دنیا رو میترکوند خلاص میشدیم از بدبختی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دقیقا بدبختی ها از ترس است ترس گرسنگی ترس بی خانمانی ترس بی آبرویی ! پس کی آرامش و اندیشیدن به ارتقا ! از ترس تن به هر ظالم دادن و مظلوم مردن که نشد زندگی !

  • ناشناس
    0

    ویروس کرونا ویروسی هوشمند بود که دنیا را به تعطیلی کشاند تا زمین خنک شود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها