سونا بعد از ورزش برای تقویت سلامت قلب مفید است

محققان فنلاندی می‌گویند ۱۵ دقیقه سونا بعد از ورزش، فواید بیشتری برای سلامت قلب دارد.

سونا بعد از ورزش برای تقویت سلامت قلب مفید است

محققان فنلاندی می‌گویند ۱۵ دقیقه سونا بعد از ورزش، فواید بیشتری برای سلامت قلب دارد. «اریک لی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه جیواسکیلا فنلاند، گفت: «مشخص‌شده است که برخی از واکنش‌های قلبی عروقی ناشی از حمام سونا با ورزش با شدت متوسط، قابل‌مقایسه است.» این مطالعه نشان داد افرادی که بعد از ورزش از سونا استفاده می‌کنند، فشارخون و سطح کلسترول کمتری نسبت به افرادی که سونا نمی‌رفتند، داشتند.

به‌طور خاص، فشارخون سیستولیک (عدد بالاتر در اندازه‌گیری فشارخون) تقریباً ۹ میلی‌متر جیوه کاهش یافت و سطح کلسترول بالا افراد به محدوده قابل‌قبول در میان افرادی که پس از ورزش سونا رفتند، رسید.

در این مطالعه هشت‌هفته‌ای، ۴۷ بزرگ‌سال نسبتاً کم‌تحرک در رده سنی ۳۰ تا ۶۴ ساله، به سه گروه از لحاظ انجام ورزش تقسیم شدند: ورزش مقاومتی و هوازی سه بار در هفته به مدت ۵۰ دقیقه در هر جلسه؛ ورزش‌های مقاومتی و هوازی سه بار در هفته به مدت ۵۰ دقیقه در هر جلسه و سپس ۱۵ دقیقه سونا؛ یا عدم انجام فعالیت‌های ورزشی یا سونا.

فعالیت‌های هوازی مانند دویدن یا پیاده‌روی تند قلب را پمپاژ می‌کند درحالی‌که ورزش‌های مقاومتی عضلات را می‌سازند.

همه افراد شرکت‌کننده در این مطالعه حداقل یک عامل خطر برای بیماری قلبی داشتند، مانند کلسترول بالا، فشارخون بالا، چاقی، سیگار کشیدن یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی.

شرکت‌کنندگان اگر گرما اذیت شأن می‌کرد می‌توانستند قبل از ۱۵ دقیقه سونا را ترک کنند، اما هیچ‌کس این کار را نکرد. افرادی که در گروه‌های ورزش-سونا و فقط ورزش بودند، در مقایسه با افراد گروه کنترل بدون ورزش و سونا، میزان حداکثر مصرف اکسیژن شأن افزایش یافت.

میزان حداکثر مصرف اکسیژن، به میزان اکسیژنی که بدن شما می‌تواند در حین ورزش استفاده کند، اشاره دارد و هر چه بیشتر باشد، آمادگی جسمانی شما بهتر است.

این مطالعه نشان داد که علاوه بر کاهش فشارخون و کلسترول، افرادی که پس از ورزش از سونا استفاده می‌کردند، نسبت به همتایان خود در گروهی که فقط ورزش می‌کردند، حتی افزایش بیشتری در میزان حداکثر مصرف اکسیژن داشتند.

محققان در مورد تأیید فواید سونا می‌گویند: «گرما باعث می‌شود رگ‌های خونی گشاد شوند تا بدن بتواند دمای خود را حفظ کند و این روند جریان خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد. گرمادرمانی همچنین دسترسی به اکسید نیتریک را بهبود می‌بخشد و عملکرد رگ‌های خونی جز واقعاً مهم سلامت قلب و عروق است.»

محققان معتقدند بهتر است بلافاصله پس از ورزش، زمانی که دمای بدن شما بالا است، سونا بگیرید. دمای بالاتر بدن بیشتر باعث بروز این تغییرات مثبت می‌شود.

منبع: سلامت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها