سالم ترین آبمیوه‌ ها کدامند؟

بیشتر مردم نمی‌دانند که زمان مناسب برای نوشیدن آبمیوه چه وقت است، صبح، هنگام بیداری از خواب یا شب‌ ها، قبل از خواب اما آیا واقعا زمان خاصی برای مصرف میوه و سبزیجات وجود دارد؟

سالم ترین آبمیوه‌ ها کدامند؟

بسیاری از منابع ادعا می کنند که افراد می توانند مزایای سلامتی بهتری از میوه دریافت کنند، اگر آن را بعد از ظهر، با معده خالی بخورند، یا اگر از خوردن میوه همراه با غذاهای خاص خودداری کنند. هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

بهترین و مفیدترین آب‌میوه‌ها

آب انبه:

انبه از منابع بسیار عالی بتاکاروتن محسوب می‌شود؛ بنابراین کسانی که دچار کمبود ویتامین A هستند، و زود به زود سرما می‌خورند، بهتر است آب این میوه را میل کنند.

آب سیب:

آنتی‌اکسیدان موجود در آب سیب به نام «کوئرستین» باعث کاهش کلسترول خون و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود؛ بنابراین بیماران قلبی و افرادی که در میان سایر افراد خانواده‌شان سابقه بیماری قلبی وجود دارد، بهتر است آب سیب بنوشند.

آب هندوانه:

آب هندوانه سرشار از لیکوپن است. لیکوپن نوعی آنتی‌اکسیدان می‌باشد که از بروز سرطان پروستات در آقایان جلوگیری می‌کند.

آب آناناس:

آناناس  سرشار از ویتامین C است. این میوه آنزیمی به نام «بروملین» دارد که باعث می‌شود زخم‌ها و کبودی‌ها سریع‌تر بهبود یابند.

آب انگور:

آب انگور سرشار از پتاسیم است و مصرف آن باعث تنظیم فشار خون می‌شود.

آبمیوه‌ها و کودکان

اگر می‌خواهید به کودک‌تان آب  میوه  بدهید، بهتر است از آبمیوه‌های صددرصد طبیعی استفاده کنید. از زمانی که کودک شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کند، میوه و سبزی را در برنامه غذایی او جای دهید. بهتر است برای شروع از موز و گلابی و یا سیب تراشیده شده استفاده کنید.

کودکان از 4 تا 8 سالگی بهتر است از آبمیوه رقیق شده استفاده کنند. آبمیوه‌ها، به خصوص عصاره میوه‌های اسیدی به سطح دندان‌ها آسیب رسانده و باعث پوسیدگی آنها می‌شوند.

تماس هر روزه دندان با آبمیوه‌ها باعث تخریب پیشرونده مینای دندان می‌شود. پس در این سنین حتما آبمیوه‌های کودکان را رقیق کنید.

پژوهشگران معتقدند که مصرف آبمیوه‌های صددرصد طبیعی در کودکان باعث چاقی آنها نمی‌شود؛ بلکه برای جلوگیری از چاق شدن کودکان باید از دادن غذاهای فست‌فودی و آبمیوه‌های بسیار شیرین غیر طبیعی خودداری کرد.

آبمیوه‌ها و دیابت

دیابت نوع 2  شایع‌ترین نوع دیابت است که ارتباط تنگاتنگی با چاقی دارد. مصرف آبمیوه‌های صنعتی که شکر زیادی دارند، باعث افزایش وزن و همچنین بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود. دیابت نوع 1 ارتباطی با مصرف مواد شیرین ندارد و این نوع دیابت در میان کودکان شایع‌تر از دیابت نوع 2 است.

غده پانکراس یا لوزالمعده در مواجهه بدن با قندهای ساده و کربوهیدرات‌ها، انسولین ترشح می‌کند و با دریافت بالای این مواد و ترشح زیاد انسولین، قدرت پانکراس کاهش می‌یابد و فرد در معرض دیابت قرار می‌گیرد. به کلیه افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، توصیه می‌شود هنگام بیدار شدن از خواب و به صورت  ناشتا  آبمیوه نخورند.

براساس پژوهش‌ها، مصرف سبزیجات برگدار و میوه‌ها روزی سه وعده باعث افزایش دیابت نمی‌شود؛ در حالی‌که مصرف مداوم آبمیوه‌ها خطر ابتلا به دیابت را 18/1 درصد افزایش می‌دهد. این خطر خانم‌ها را بیشتر از آقایان تهدید می‌کند.

فراد می توانند مصرف میوه خود را برای کمک به کاهش وزن یا کاهش اثرات آن بر سطح قند خون برنامه ریزی کنند.

علی رغم ادعاهای مختلف ، بهترین زمان از روز برای خوردن میوه وجود ندارد - افراد می توانند در هر زمانی از روز از مزایای سلامتی مشابهی از میوه برخوردار شوند. گفته می شود، افرادی که اهداف کاهش وزن یا دیابت دارند می توانند از زمان بندی مصرف میوه بهره مند شوند.

منبع: رکنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها