نکات پیشگیرانه بیماری آبله میمونی مشابه روش‌ های پیشگیری از کرونا است

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بسیاری از نکات پیشگیرانه در خصوص بیماری آبله میمونی مشابه روش‌ های پیشگیری از کرونا است و در این راستا استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها و رعایت بهداشت فردی بسیار موثر است.

نکات پیشگیرانه بیماری آبله میمونی مشابه روش‌ های پیشگیری از کرونا است

علی احمدی، افزود: بیماری‌های واگیردار (Communicable Disease ) به آن دسته از بیماری‌ها می‌گویند که در نتیجه یک عامل بیماری‌زا یا فرآورده های سمی آن به وجود می‌آید و می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از انسان به انسان یا از حشرات و حیوانات به انسان، جانور بــه جانـور و یـا از محیط بــه انسان یا جانوران منتـقل شود.

وی با تبیین تعاریف و مفاهیم مورد مشکوک، محتمل و قطعی در نظام مراقبت بیماری‌های واگیر گفت: این سه واژه با یکدیگر متفاوت و تعاریف اختصاصی دارند، تعریف مورد مشکوک از حساسیت بالایی برخوردار بوده و یک عامل مهم در هوشیاری و سرعت عمل در پاسخگویی نظام مراقبت است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در نظام مراقبت آبله میمونی هر فردی که دچار ضایعات پوستی، تب و بزرگی غدد لنفاوی باشد می‌تواند مشکوک یا suspected به بیماری آبله میمونی باشد اما علایم مذکور در سایر بیماری‌ها نظیر آبله مرغان، مونوکلئوزیس عفونی، سرخک و سرخجه نیز مشاهده می‌شود، از همین رو شرط کافی برای تشخیص این بیماری نیست و برای تشخیص دقیق بیماری باید از روش‌های تشخیصی آزمایشگاهی استفاده کرد و به شرح حال بیمار توجه کرد. 

به گفته وی، واژه محتمل (probable case) نیز به مواردی از بیمار احتمالی گفته می‌شود که فرد علاوه بر علایم بیماری باید از نظر اپیدمیولوژیک دارای سابقه سفر به مناطق آلوده یا تماس با فرد آلوده را نیز باشد و هنگامی که با روش‌های آزمایشگاهی (تست PCR) وجود بیماری ثابت شود به آن مورد قطعی confirmed case تشخیص بیماری گفته می‌شود. 

احمدی با اشاره به این که تاکنون مورد قطعی از بیماری آبله میمونی در کشور و استان مشاهده نشده است، گفت: با زیرساخت فراهم شده برای کنترل کرونا، آمادگی برای مقابله با آبله میمون وجود دارد و در شرایط کنونی جای نگرانی نیست اما برای پیشگیری از ورود این بیماری به کشور باید تمهیدات و مراقبت‌های لازم انجام پذیرد و ضمن کنترل بیماری در مرزهای ورودی، هموطنان نیز رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

وی راه‌های انتقال بیماری را از طریق تماس مستقیم با ترشحات تنفسی و تاولی فرد آلوده عنوان کرد و افزود:  ضایعات بیماری به صورت تاول‌های پوستی ظاهر می‌شود که تماس با ترشحات این ضایعات می‌تواند باعث سرایت بیماری شود از همین رو در صورت مواجه با فردی که دارای زخم‌های تاولی است باید از تماس با ترشحات این ضایعات اجتناب کرد،  همچنین تماس مستقیم با ترشحات تنفسی فرد بیمار نیز ممکن است باعث سرایت بیماری شود.

احمدی با بیان اینکه سرایت‌پذیری آبله میمونی مانند کرونا شدید نیست، اظهار داشت: با این وجود باید از نظر سلامت عمومی مراقبت جدی انجام شود تا از ورود بیماری به کشور جلوگیری کرد و در صورت مشاهده موارد ابتلا به بیماری نیز باید سریع تشخیص داده شود تا بتوان آن را کنترل کرد.

 رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از اعلام پروتکل کشوری هماهنگ در خصوص تشخیص و پیشگیری بیماری آبله میمونی از سوی وزارت بهداشت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در حال حاضر آموزش کارکنان بهداشتی درمانی شروع شده است.

احمدی، دوره کمون بیماری را حدود ۲ تا سه هفته عنوان کرد و افزود: شروع بیماری معمولا با تب است و یک تا سه روز پس از بروز تب، بثورات جلدی ظاهر می‌شود که به طور معمول از صورت شروع می‌شود و ممکن است به گردن و اندام ها نیز گسترش یابد.

به گفته وی این بثورات پوستی به صورت دانه‌های قرمز است که در نهایت به تاول‌های بزرگی نظیر آبله مرغان و حتی بزرگتر از آن تبدیل می‌شود و سپس تاول‌ها ترکیده و روی آنها دلمه تشکیل می‌شود و پس از مدتی بهبود می‌یابد.

 احمدی از علایم دیگر بیماری به لنفادنوپاتی یا بزرگی غدد لنفاوی گردن اشاره کرد و آن را علامت مشخصه این بیماری دانست و تاکید کرد: فرد در صورت بروز تب و بثورات و بزرگی غدد لنفاوی سریع به مراکز بهداشتی مراجعه کند.

 وی با اشاره به این که بیماری در همه گروه‌های سنی می‌تواند بروز کند، خاطرنشان کرد: با این وجود عوارض بیماری آبله میمونی در کودکان بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری به افرادی که سابقه سفر به کشورهای آلوده در روزهای اخیر داشتند یا افرادی که با آنها در تماس بودند توصیه کرد:  در صورت بروز تب، ضایعات پوستی و تورم غدد لنفاوی به پزشک و مراکز بهداشتی دولتی مراجعه کنند تا پیگیری‌های لازم در خصوص این بیماری برای آنان انجام گیرد.

احمدی افزود: لازم است نظام مراقبت در همه بخش‌های دولتی، خصوصی، نظامی و خیریه نسبت به آموزش پزشکان و کادر بهداشت و درمان اقدام و با هوشیاری کامل هرگونه مورد مشکوک را بصورت تلفنی به مرکز بهداشت استان  شماره ۰۳۸۳۲۲۲۳۶۶۲ گزارش کند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها