مشاور وزیر بهداشت:

ماماها چون حمایت نمی شوند، مهاجرت می کنند

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: مامایی امروز، مانند گذشته فقط مسئول سلامت مادر و نوزاد نیست، بلکه مسئول سلامت و آینده جامعه است.

ماماها چون حمایت نمی شوند، مهاجرت می کنند

شهلا خسروی در آئین گرامیداشت روز جهانی مامایی، اظهار کرد: درست است که در حوزه مامایی چالش‌هایی وجود دارد، اما ماماها بدون توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود در این حوزه، خالصانه و عاشقانه خدمت می‌کنند.

وی نسبت به حل مشکلات حوزه مامایی ابراز امیدواری کرد و گفت: بعد از حرفه پزشکی، مامایی در کشور ما از جمله رشته‌هایی است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. مامایی، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ما آموزش داده می‌شود.

خسروی گفت: در حال حاضر از ۶۵ هزار دانش آموخته مامایی، حدود ۵۵ هزار نفر در بخش دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند. از این تعداد، ۱۸۵۰۰ ماما در بخش دولتی و در حوزه بهداشت خدمت می‌کنند که فعالیت‌های زیادی از جمله آموزش مادران باردار را انجام می‌دهند. ماماها در آموزش و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نیز نقش دارند. گرچه یکی از چالش‌های مهم حوزه مامایی این است که در برخی موارد، به عنوان «مراقب سلامت» اطلاق می‌شوند.

وی افزود: حدود ۱۳ هزار ماما نیز در بخش درمان در بیمارستان‌های دولتی مشغول به خدمت هستند و ۷۰۰ نفر از همکارانمان نیز در گروه‌های مامایی در دانشگاه‌های دولتی به عنوان هیأت علمی حضور دارند.

خسروی خاطرنشان کرد: ماماها همچنین در دو طرح پزشک خانواده شهری و روستایی نیز به صورت قراردادی خدمت می‌کنند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی یادآور شد: در همه جای دنیا، مامایی جزو حرفه‌هایی است که برای نظام سلامت بسیار اهمیت داشته و تقاضای زیادی دارد. اما متأسفانه در کشور ما به این موضوع توجه نشده و از ماماها حمایت نمی‌شود که منجر شده تعداد زیادی از فارغ التحصیلان مامایی که در کشور ما تحصیل کرده و نظام سلامت ما برای آنها هزینه کرده است، مهاجرت کنند و در کشورهای دیگر به خدمت ادامه دهند.

وی گفت: مامایی تنها رشته‌ای است که یک نفر، از دو نفر مراقبت می‌کند که هر دو نفر در وضعیت حساسی قرار دارند. لذا ماما باید برای این امر خطیر، آمادگی کامل و انگیزه کافی داشته باشد و نظام سلامت نیز از آنها حمایت کافی داشته باشد.

خسروی افزود: در بیمارستان‌های دولتی کمبود شدید ماما داریم و این موضوع باعث شده ماماها نتوانند توانمندی‌های خود را به صورت کامل و شایسته بروز دهند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی خاطرنشان کرد: ماما باید مهارت کافی را کسب کرده باشد تا در شرایط حساس بتواند وضعیت حساس مادر را ساماندهی کند.

وی در خصوص اهمیت فرزندآوری و موضوع افزایش جمعیت، گفت: موضوع جمعیت برای آینده کشورمان بسیار بسیار مهم است و ماماها باید در این مورد بیش از پیش تلاش کنند. اگر زمانی در مبحث تنظیم خانواده تلاش کردید، اکنون در مبحث فرزندآوری باید تلاش تان را مضاعف کنید. موضوع جمعیت برای کشورمان حیاتی است و ماماها می‌توانند در زمینه‌هایی همچون فرزندآوری، عدم سقط، خطرات افزایش سن ازدواج و تأثیر آن در باروری و … فرهنگسازی کرده و مادران را تشویق به فرزندآوری کنند.

خسروی ادامه داد: فرزندآوری وظیفه اصلی ما است، در قوانین مصوب مجلس نیز به صراحت به نقش ماماها در فرزندآوری اشاره شده است. مامایی امروز، فقط مسئول سلامت مادر و نوزاد نیست، بلکه مسئول سلامت و آینده خانواده، جامعه و کشور است.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کریمی قدوسی
    0

    الکی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها