یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرفوری:

تصمیم دولت برای سهمیه‎بندی بنزین چاره‌کار نیست/ نحوه توزیع سوخت در کشور باید تغییر کند/ باید از طرح‎ موسساتی علمی چون اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف استقبال شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه تصمیم دولت برای سهمیه‎بندی بنزین چاره کار نیست گفت: نحوه و روش توزیع سوخت باید در کشورمان تغییر کند تا مشکلات موجود در این راستا حل شود.

تصمیم دولت برای سهمیه‎بندی بنزین چاره‌کار نیست/ نحوه توزیع سوخت در کشور باید تغییر کند/ باید از طرح‎ موسساتی علمی چون اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف استقبال شود

شاکری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سایت خبر فوری درباره اینکه برای آینده سوخت و به خصوص قیمت بنزین باید چه تدبیری را اتخاذ کرد تا مردم در وضعیت اقتصادی فعلی با مشکلات بیشتری روبه رو نشوند، اظهار کرد: واقعیت این است که آنچه از سوی دولتمردان مطرح می‎شود به خوبی بیان کننده این است که تصمیم قوه‎مجریه برای سهمیه‎بندی جدی است.

وی افزود: در مقطع فعلی تنها مشکلی که برای دولت وجود دارد تعیین زمان سهمیه‎بندی بنزین در کشور است که اتخاذ این تصمیم و نهایی شدن آن بدون شک به یک بستر مناسب در راستای پذیرش مردم نیازمند است و نمی‎توان درباره این موضوع بدون درنظرگرفتن رای و نظر مردم وارد عمل شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بنده اما به شخصه براین باورم که دولت و سایرنهادهای مسئول به جای اینکه به دنبال تغییر قیمت باشند باید در جهت تغییر در نحوه توزیع و قیمت سوخت در کشور وارد عمل شوند و در این راستا روش جدیدی را برای قیمت‌گذاری تعیین کنند.

شاکری با بیان اینکه مسئولین باید دایره دید خود را در حیطه تعیین قیمت بنزین تغییردهند ، خاطرنشان کرد: به طورمثال اگر سناریو تعیین قیمت 2500 تومانی از سوی دولت درباره بنزین عملیاتی شود علی‎رغم اینکه شاید این تصمیم با توجه به نگرانی‎های دولت درباره قاچاق سوخت، نقضان در فروش نفت و افزایش نگرانی مردم و التهاب جامعه عقلانی باشد اما بدون شک هرکدام از این دغدغه‎ها قیمت‎های متفاوتی را برای سوخت در کشور ایجاد می‎کند.

وی تاکید کرد: اگر ما به دنبال این هستیم که با قاچاق مقابله کنیم باید برای سوخت قیمت 5 هزارتومانی در نظر بگیریم و اگر دنبال این هستیم که به مردم فشار اقتصادی وارد نشود باید بنزین 1000 تومان باشد و اگر به فکر مصالح دولت باشیم باید قیمت سوخت 4000 هزار تومان باشد که این رویه بدون شک قابل قبول نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر ما در تعیین قیمت سوخت میانگین همه نرخ‎ها را بگیریم این موضوع به معنای این نیست که ما توانستیم به اهدافمان برسیم بلکه به این معناست که ما در رسیدن به اهداف مدنظرخودمان موفق نبودیم و در این مسیرمردم هم ناراضی هستند.

شاکری اظهار کرد: پیشنهاده بنده این است که ما به جای اینکه به دنبال قیمت‎گذاری باشیم به دنبال تغییر منطق قیمت‎گذاری باشیم و در این راستا طرح‎های مختلفی وجود دارند که پیشنهاد من این است که به طرح اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف که درباره تعیین قیمت سوخت و بنزین است توجه ویژه‎ای شود.

وی تصریح کرد: در طرح اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف هم مابه ازای اجتماعی فوری برای جبران تبعات افزایش قیمت بنزین برای اقشارفقیر وجود دارد و هم یکبار برای همیشه در این طرح پاسخ کاملی به موضوع بنزین داده می‎شد اما متاسفانه در مقطع فعلی دیدگاه‎ها به سمت این طرح نیست و این طرح مغفول مانده است.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • احمد رضایی
    0

    ما در تمام گرانیها بنزین است با گوشت صد تومن وبقیه اجناس همینطوری هم مرد م میسوزن وای بروزی که با شعله بنزین بسوزی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها