مصاحبه خبر فوری با نوام چامسکی در رابطه با احتمال دیدار ترامپ و روحانی در سازمان ملل

نوام چامسکی: دو کلمه هرگز در یک خط قرار نمی‌گیرند: ترامپ و اعتماد

نوام چامسکی معتقد است مذاکره روحانی با ترامپ اشتباه است چرا که ترامپ هم غیرقابل اعتماد است و هم غیرقابل پیش‌بینی.

نوام چامسکی: دو کلمه هرگز در یک خط قرار نمی‌گیرند: ترامپ و اعتماد

به گزارش خبر فوری ، در هفته اخیر و در آستانه هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، بسیاری از رهبران جهان در مقر سازمان ملل با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. پرسشی که اکنون بسیار مطرح می‌شود این است که آیا روسای جمهور ایران و امریکا در حاشیه این اجلاس یکدیگر را ملاقات خواهند کرد یا نه؟

بسیاری معتقدند ایران بعد از خروج غیر قانونی ایالات متحده آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه شده است. افزایش نرخ ارز و بالاتر رفتن قیمت کالاها و خدمات از جمله این مشکلات است.

برخی تحلیل می‌کنند که با شروع دور تازه تحریم ها و به خصوص آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران این مشکلات تشدید می‌گردد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرده است آماده مذاکره با مقامات ایرانی هست.

در این مورد، برخی گمان دارند که ایران برای خروج از مشکلات اقتصادی پیش رو باید مجددا پای میز مذاکره با آمریکا بنشیند و مجمع عمومی سازمان ملل بهترین مکان برای این اتفاق است در حالیکه گروهی دیگر این ملاقات را اشتباه می‌دانند چرا که آمریکا به صورت غیر قانونی از برجام خارج شده است و به صورت علنی یک توافق بین المللی را نقض کرده است. مشخص است که چنین شخصی قابل اعتماد نیست.

اما ما در این رابطه مصاحبه‌ای داشته ایم با پروفسور نوام چامسکی، فیلسوف و تحلیلگر مشهور آمریکایی. چامسکی مذاکره احتمالی ایران با ترامپ را یکی از خطاهای بزرگ ایران می‌داند و در این رابطه می‌گوید:

"دو کلمه هرگز در یک خط و در کنار هم قرار نمی‌گیرند: ترامپ و قابل اعتماد"

چامسکی تاکید دارد که مذاکره با شخص غیر قابل اطمینانی مثل ترامپ که به هیچ قانونی معتقد نیست و بارها و بارها قوانین بین المللی را نقض کرده است اشتباه است. اما این تمام ماجرا نیست. چامسکی معتقد است که ترامپ یک ویژگی دیگر هم دارد که مذاکره با او را ناممکن می‌کند و آن پیش‌بینی ناپذیری او است. این ویژگی ترامپ از نظر چامسکی تقریبا هر گونه مذاکره و توافقی را با او ناممکن می‌کند.

از نوام چامسکی در رابطه با سیاست خارجی متناسب ایران جهت حل مشکلات اقتصادی پرسیدیم. اینکه ایران در زمینه سیاست خارجی چه مشی و سیاستی را باید پیش بگیرد تا هم تحت فشار بین المللی قرار نگیرد و هم عزت و منافع خود را از دست ندهد.

گزینه های بسیاری توسط کارشناسان مطرح می‌شود. برخی معتقدند ایران باید مجددا پای میز مذاکره با ایران بنشیند. گزینه ای که همانطور که بیان شد چامسکی زیاد با آن موافق نیست. گزینه دیگر، اتکا بر روسیه یا چین و دوری از اروپا است. گزینه سوم، حضور در برجام و افزایش ارتباط با اتحادیه اروپا و دوری از آمریکا است. برخی هم معتقدند که ایران باید با کشورهای منطقه و به خصوص عربستان سعودی نزدیک تر شود و از طریق همکاری در فروش نفت از پس مشکلات اقتصادی برآید.

چامسکی بیشتر با گزینه سوم موافق است. او در این رابطه تاکید دارد که بسیاری از کشورهای دیگر با آمریکا در زمینه تحریم ایران موافق و همراه نیستند و اطرافیان ضد ایرانی ترامپ از جمله جان بولتون و پومپئو امید بسیاری دارند تا ایران نسبت به خروج آمریکا از برجام یا مسائل منطقه‌ای واکنش تندی نشان دهد تا از این فرصت استفاده کرده و به بهانه های واهی چون نقض حقوق بشر یا حمایت از تروریسم هم تحریمها را تشدید کرده و هم سایر کشورها را با خود همراه سازد. به همین دلیل، ایران نباید چنین بهانه ای را به آمریکا بدهد. از نظر پروفسور چامسکی سیاست و خط و مشی درست ایران در این موقعیت، ادامه سیاست تعامل با سایر کشورها علیه آمریکا است.

چامسکی در این رابطه می‌گوید: "من فکر می‌کنم سياست منطقي و درست براي مقامات ايران اين است که با وجود تحريم هاي شديد همچنان سیاست درست و تحسين آميز خود را ادامه دهند. یعنی مراقب فتنه ها و تحریکهای آمریکا بوده و سعي کنند حمایت دولت هاي ديگر و مجامع بين المللي را جلب کنند تا آمريکا و متحدان ارتجاعي اش بیشتر در عرصه بين المللي بيشتر مطرود شوند."

نوام چامسکی معتقد است که در حال حاضر میان آمریکا و اسراییل و اروپا شکاف عمیقی بر سر ایران به وجود آمده است و ایران می‌تواند از این شکاف استفاده کند. البته پروفسور چامسکی بر این امر هم تاکید دارد که این سیاست کار آسانی نیست. چرا که به هر حال اروپا و شرکتهایش زیر یوغ آمریکا هستند. مع الوصف بنا به نظر چامسکی در حال حاضر و با وجود این شرایط، این بهترین گزینه پیش روی ایران است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • رضا
    0

    آقای چامسکی لابد جمله سازی بلد نیست این هم یک جمله ما به ترامپ اعتماد نداریم

  • ممرضا
    0

    نظریه ممرضا؛اگریک فرصت یک هفته ای به امریکا داده شودکه به برجام برگردوتحریمها رالغوکن اگرشدکه خوب امااگرنشد۵موشک به قلب ابوظبی۱۵موشک به ریاض۳موشک به قطر۲موشک به بحرین انوقت است که امریکاخودش برای مذاکره پیش قدم خواهدشد من مسعولیت این نظرراتضمین میدهم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها