به بهانه انفجارهای اخیر در افغانستان، خبرفوری بررسی می‌کند

چه جریاناتی پیش از داعش، شیعه‌کشی را رواج می‌دادند؟ / مهم ترین و بزرگترین نسل کشی های شیعیان را در طول تاریخ بشناسید

شیعیان از همان ابتدای پیدایش تا زمان حال مظلوم واقع شده و بارها مورد حمله و تبعید و کشتار قرار گرفته اند. در این گزارش سعی داریم مروری کلی و کوتاه بر تاریخ شیعه و کشتارهای بزرگ آنان توسط حکومت های مختلف داشته باشیم.

چه جریاناتی پیش از داعش، شیعه‌کشی را رواج می‌دادند؟ / مهم ترین و بزرگترین نسل کشی های شیعیان را در طول تاریخ بشناسید

به گزارش خبر فوری ، تهدیدات اخیر داعش علیه شیعیان و به خصوص بمباران دو مسجد در افغانستان نشان داد که شیعیان هنوز هم در خطر هستند. گروه تروریستی داعش در موضع‌گیری مضحک ادعا کرد: "شیعیان خطرناک هستند." داعش هشدار داده است که آن‌ها را از بغداد تا افغانستان هدف قرار خواهد داد.

شیعیان در طول تاریخ بارها با نسل کشی مواجه شده اند. شاید این اتفاق به این علت باشد که معمولا شیعه ها در جوامع اسلامی اقلیت به حساب آمده و به همین علت به راحتی علیه شان ظلم می شده است. همانطور که تاریخ نشان داده معمولا علیه اقلیت های دینی، نژادی و قومی ستم های مختلفی اعمال شده و بسیاری از این جوامع با کشتار و تبعید روبه رو شده اند.

با این حال، شیعیان از همان ابتدای پیدایش تا زمان حال مظلوم واقع شده و بارها مورد حمله و تبعید و کشتار قرار گرفته اند. در این گزارش سعی داریم مروری کلی و کوتاه بر تاریخ شیعه و کشتارهای بزرگ آنان توسط حکومت های مختلف داشته باشیم.

کشتار شیعیان در دوره امویان و عباسیان

شیعیان یا علویان نخستین (پیروان حضرت علی (ع) که ایشان را جانشین پیامبر (ص) و رهبر جامعه اسلامی می دانستند) از همان سال های بعد از وفات پیامبر مورد ظلم و ستم قرار گرفتند. بعد از شهادت حضرت علی (ع) و امام حسن (ع) فاجعه کربلا به وقوع پیوست و امام شیعیان و همه اعضاء خانواده اش به طرز ناراحت کننده ای به شهادت رسیده و زنان نیز به اسارت رفتند. این اتفاق باعث تحرکاتی در جامعه علوی آن روز شد. قیام توابین و قیام مختار ثقفی از جمله نتایج عاشورای حسینی بود. توابین همگی در جنگ با نیروهای عبیدالله بن زیاد در عین الورده شهید شدند و مختار ثقفی نیز بعد از چند پیروزی توسط نیروهای عبدالله بن زبیر و مصعب بن زبیر از پای درآمد. همچنین، در سالهای بعد، قیام یحیی و زید نیز با سرکوب شدیدی روبه رو شد و باعث شهادت بسیاری از شیعیان گردید.

با روی کارآمدن عبدالملک مروان در شام و ارسال نیرو به عراق و حجاز به سرکردگی حجاج بن یوسف ثقفی، کشتار علویان و ستم بر آنان وارد مرحله جدیدی شد. حجاج یکی از خونخوارترین حاکمان تاریخ بود و چنان کشتاری علیه شیعیان به راه انداخت که نامش را در ادبیات فارسی و عربی به سمبل خباثت و خونخواری بدل کرد. مشهور است که او حتی در عید قربان به جای قربانی، سر از بدن شیعیان می بریده است که این امر نشان از خباثت و خونخواری او می دهد. از این جهت، شیعیان در دوره او، سخت ترین شرایط را تجربه کردند.

بعد از مرگ حجاج، مقدار کمی شرایط برای شیعیان بهتر شد. با اضمحلال امویان و قدرت گیری مخالفان آنان و به خصوص جنگ بین نیروهای ابومسلم خراسانی و ابوهاشم با نیروهای اموی، شیعیان فرصتی یافتند که کمی آسوده باشند. شیعیان تا زمان مامون عباسی و معتصم نسبت به دوره های قبل کمتر مورد آزار قرار گرفتند اما در دوره متوکل عباسی مجددا فشارها بر آنان زیاد شد.

از دوره عباسیان تا دوره غزنویان، جماعت شیعه بسیاری مورد حمله، قتل و غارت حکومت های مختلف قرار گرفتند. بد نیست به برخی از مهم ترین این فجایع اشاره کنیم:

الف. کشتار جمعی شیعه توسط هواداران بربهاری و حنابله

ب. کشتار شیعیان توسط عباسیان به بهانه همکاری با قرمطیان و غالیان

ج. کشتار شیعان توسط فرقه کرامیه و حنابله ی بغداد

د. قتل عام شیعیان مغرب الاوسط توسط معز بن بادیس زیری

ه. قتل عام شیعه مغرب الاقصی توسط مرابطان متعصب

کشتار شیعیان از دوره غزنویان تا حمله مغولان

با روی کار آمدن سلطان محمود غزنوی در ایران کشتار شیعیان بسیار زیاد شد. سلطان محمود به بهانه قرمطی و رافضی بودن شیعیان، بسیاری از آنها را کشته و جماعت کثیری از شیعیان را نفی بلد نمود. خود او در این باره گفته است: " من از بهر عباسیان انگشت در کرده‌ام در همه ی جهان و قرمطی می‌جویم و آنچه یافته آید و درست گردد بردار می‌کشم."

با افزایش قدرت ترکان غزنوی و سلجوقی در ایران، گروهی از شیعیان هفت امام اسماعیلی نیز قدرت بسیاری گرفتند. آنها در ایران به رهبری حسن صباح در کوه های بلند قلعه هایی را ساختند و در آنجا با حکومت های ترک مرکزی جنگ های فراوانی به راه انداختند. همزمان در مصر نیز خلافت شیعه فاطمی به قدرت رسید و از این حیث، وضعیت شیعیان کمی بهتر از گذشته شد. با این حال، حکومت های مرکزی بسیاری از روستاییان شیعه بی گناه را به بهانه همکاری با اسماعیلیان یا خلافت فاطمی بر دار کرده یا به زندان انداختند.

کشتار شیعیان در دوران سه قلمرو

با نابودی بنی عباس و حمله مغولان شرایط سیاسی دنیای اسلام تغییر کرد. بعد از چند صد سال استیلای مغولان بر مهم ترین بلاد خلافت اسلامی، سرانجام سه قلمرو اصلی عالم اسلام به دست سه حکومت مختلف افتاد. آسیای صغیر، حجاز و بخشی از آفریقا توسط عثمانی، فلات ایران به دست حکومت شیعه صفوی و هندوستان نیز به دست حکومت گروکانی اداره گردید.

رقابت عثمانی های سنی با صفویان شیعه باعث کشتار اقلیت های مذهبی در دو قلمرو شد. همچنین، دست به دست شدن حکومت توسط شاهزادگان گورکانی باعث گردید برخی از شاهزادگان متعصب مانند اورنگ زیب با روحانیون پرنفوذ گورکانی بیعت کرده و برای محکم شدن جایگاهشان دست به کشتار اقلیت های مذهبی من جمله شیعیان بزنند.

از قرن 10 هجری تا قرن 13 کشتارهایی علیه شیعیان انجام گرفت که در زیر عنوان برخی از مهم ترین آنها را ذکر می کنیم:

الف. کشتار جمعی شیعیان خراسان در حملات ازبکان

ب. کشتار شیعیان و نفی بلد آنان توسط سلطان سلیم عثمانی و سلطان مراد سوم

ج. کشتار شیعیان عراق توسط سلطان مراد چهارم

د. کشتار شیعیان توسط افغان ها، کشتار شیعیان در حجاز و قتل عامشان توسط یارخان ازبک

ه. قتل عام سادات حلب توسط ینی چری های عثمانی

ی. کشتار شیعیان هند توسط حکام محلی و با همکاری استعمار انگلیس

کشتار شیعیان در قرن اخیر

در دو قرن اخیر نیز کشتار شیعیان ادامه دارد. این قتل عام ها و آزار و اذیت ها به خصوص در افغانستان و پاکستان رخ داده است. کشتار شیعیان بلوچستان توسط پاکستان، کشتار هزاره ها توسط طالبان، کشتار شیعیان کابل توسط نیروهای برهان الدین ربانی و بمب گذاری های اخیر داعش و طالبان و القاعده در مساجد شیعیان از جمله مهم ترین این کشتارها بوده و هستند.

همچنین، آزار و اذیت شیعیان آذربایجان، نیجریه، بحرین، عربستان و همچنین، کشتار شیعیان در دوره قدرت گیری داعش در عراق و شام همگی نشان از وضعیت بد شیعیان در دوره معاصر می دهد.

امید است که روزی این کشتارها متوقف شود و همه اقوام و مذاهب در کنار هم با صلح و دوستی زندگی کنند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 78
  • ****
    0

    باید به این نکته اشاره کرد که آمریکا سازنده داعش است و اسرائیل هم شیعیان لبنان را قتل عام میکرد

  • حیران
    1

    ۴۰۰ هزار کودک و زن و مرد سوری بدست نیروی های انقلابی فاطمیون و زینبیون و حزب الله لبنان و ارتش بعثی بشار اسد و نیروی هوابی روسیه آدم نبودن ، هزاران کشته و معلول افغانی بدست برادران مجاهد طالبان کشته شدن آدم نیستند فقط شیعیان آدم اند

    نظرات شما -
    • سیاوش سلطان
      0

      حیران ویلان بمانی ... بمب گذاری و کشتار با جنگ تفاوت دارد گوساله ، ببخشید قیمت اش بالاست الاغ

    • خودم
      1

      بله به نکته خوبی اشاره کردید بحث دیگر هم اینکه چرا سران شیعه عراق حکومتی راه برای دانش بازگردند که ۳روزه همه‌همه‌ی استانهایی اهل سنت را تصرف کند غیر از این بود بهانه‌ای باشد برای کشتن مردم اهل سنت در آن مکان‌ها

    • ساسان
      0

      این آمار هایی که میدی از کجا آوردی! نکنه منظورت تروریست های داعش و جبهه النصره هستش که با خودشون زن و بچه شون رو هم وارد کار های تروریستی کردند؟

    • به حیران
      0

      من احساس میکنم جناب عالی یک بغض درونی نسبت به جبهه مقاومت وشیعه داری ویک ارادت به گروه های داعشی و از هر بهونه ای استفاده میکنی که خودت رو تخلیه کنی مگر نه همه میدونند از اهل سنت هم تلفات داشتیم و همه میدونند که تروریسیم و به وجود آورنده بحران : آمریکا ،اسرائیل ، عربستان و داعش و جبهه النصره و ارتشی های خائن بودند و....نه نیرو های مقاومت! که امنیت رو به سوریه برگرداندند و بدون سند فقط نظر میدهید!

    • سامی
      1

      حیران کاملا درست میگه یه کشور رو نابود کردن وملتش رو قتل عام که حکومت مورد نظر بلوک شرق(روسیه) یعنی بشار در راس بمونه . اونجا بهار عربی نبود توی یمن ومصر وبحرین بهار عربیه چرا نزاشتن ملت سوریه از دست دیکتاتوری 60 ساله خاندان اسد راحت بشه ، بعدش چرا نمیرین ریشه این اختلاف ونفرت رو بفهمین، رافضی یعنی چی شاید حق با اونا باشه البته این مجوز کشتار کسی نیست ولی شیعه ها هم کم تر عصبی ومتحجر نیستن فقط قدرت دستشون نیست وگرنه اینا هم همین کار رو میکردن

    • مهر
      0

      جناب سامی خودت داعشی هستی؟ شیعه کجا جنایت راه انداخته ؟

    • حیران به جناب آقای سیاوش سلطانی
      1

      جناب آقای دکتر استاد سیاوش سلطانی خر هستم ولی چشم و گوش دارم و دیدم ارتش بعثی سوری چطور روی مردم حمص و حلب بشکه های بنزین ریخت و چگونه مردمان معترض کشت حق با شما همجنس شما نیستم ببخشید که خر و گوساله هستم و شیعه مسلمان حسینی شبیه تو نیستم و انشاالله روز قیامت هر جا که خودت و بشار اسد هستید من نباشم چون همنشین خر با امثال شما بنظرم افتخار نیست و عار است

    • به سامی
      0

      رای گیری سوریه را دیده بودی؟ لابد میخواستی کودتا گران ارتش یا داعشی ها یا اسرائیل حکومت کنه؟

    • به حیران
      0

      آن هایی که‌ توسط فاطمیون وحزب الله و ....کشته شدند ، خوک های انسان نمای داعشی بودند .

    • به حیران و سامی
      0

      شما جزو جماعتی هستید که‌ یک قاشق در جیب می گذارند و در یک اجتماع انسانی خود را منفجر می‌کنند که‌ ناهار را با پیامبر رحمت بخورند. ابلهان وهابی حتی جرات ندارند کتاب های منتقدین خود را بخوانند

  • محمد
    1

    شیعیان به هیچ وجه مظلوم نبودند .

    نظرات شما -
    • .
      0

      به شیعیان حسودیت میشه !؟

    • به ممد داعش
      0

      مستندات تاریخی را اگر بخوانید به مظلومیت شیعیان اعتراف خواهید کرد اما ذهن بسته تفکر داعشی اجازه مطالعه و اندیشیدن را ندارد. به داعشی آموزش داده اند اگر شیعیان را بکشید با پیامبر همنشین خواهید شد. از این ذهن هاي مریض در ایران هم فراوان داریم

    • ستارخان
      0

      پس چی بودند؟؟!!

    • ناشناس
      0

      رجوع کن به تاریخ ظلم بنی امیه (معاویه و یزید مروان حجاج ثقفی) بنی عباس. سلجوقیان. غزنویان. ایوبیان و ... و در تاریخ معاصر طالبان و داعش و حکومتهای سوریه و شامات و حکومتهای وهابی و سلفی دور و بر علیه شیعیان و دوستداران اهل بیت

  • فریدون
    0

    تصور کنید چنین جریانی برای روس ها یا دیگر کشورها اتفاق بیفتد. آنها چگونه واکنشی خواهند داشت؟ البته واضح است که این اتفاق امروز هر چند ریشه های تاریخی در تفکرات انحرافی مذهبی (در بین حنفیون) دارد اما مسئله این است که چه کسانی در دنیای مدرن این انگیزه ها را بازشناسی بازیابی و به روز رسانی کردند.! برای ما حامیان این جریان کاملا روشن است. اما این اتفاق به هر دلیلی دگربار رخ داده است و ما به عنوان یک تهدید بالفعل باید با آن مواجه شویم. این مواجهه نباید صرفا برخورد خشن نظامی باشد هر چند شدیدترین واکنش های نظامی ضروری است اما ایجاد شبکه های ماهواره ای قوی برای اثر گذاری و روشنگری در اذهان مردم کشورهای صاحب انگیزه و تامین کننده نیروهای اینگونه گروهک ها می تواند مفید باشد مانند کاری که از ابتدای انقلاب غربی ها با ما انجام دادند و بسیاری امروز در درون جامعه ما تفکرات غربی دارند. اما ما از این ابزار در مسیر صحیح استفاده کنیم و چرایی کشتار شیعه را در منظر عقل و مذاهب اسلامی قرار دهیم و ریشه انحرافات را به مردم منطقه نشان دهیم. گام بعدی منصرف نمودن حامیان اینگونه جریانات است با استفاده از راه های دیپلماتیک و ... ایجاد راه های ارتباطی شناسایی و نفوذ در بین علمای اثر گذار فرق مذکور در کشورهای منطقه و تنویر اذهان آنان به طرق مختلف. نفوذ در جریانات نظامی داعش خراسان و انهدام آنها از درون. و....

  • تاریخ
    1

    میگویند نامه پیامبر را به شاه ساسانی دادند و او نپذیرفت. پیامبر نفرین کرد کشورت چندپاره شود و شاه ساسانی نفرین کرد مردمت چندپاره شوند و به جان هم بیفتند و هر دو نفرین کارساز شد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دروغ هست نبی مکرم اسلام ص رحمه للعالمین هستند در جایی نیامده که پیامبر و ائمه اهل نفرین بوده باشند پیامبر اکرم ص بزرگترین دشمن اسلام ابوسفیان را با ین همه آزار و اذیت نتنها نفرین نکرد بلکه عفو فرمود و قاتل عموی خود حمزه را بخشیدند بعد برای پاره کردن نامه نفرین کند

  • شهرام.ر
    1

    اگه ما مخالف ظلم و تبعیض هستیم ، باید با تبعیض و ظلم شیعیان هم مخالفت کنیم. در ایران ما ، اگر شیعه و مسلمان نباشی نمیتوانید رییس‌جمهور شوید و یا حتی کارمند یک اداره دولتی شوید . این عین بی عدالتی و تبعیض است . دین راه ارتباط ما با خداست و چیزی کاملا شخصی ولی این ملا ها برای سودجویی خودشون (مثل خوارج)؛از دین بعنوان یک ابزار استفاده میکنند. تو ایران ما متاسفانه « هر که ریشش بیش .. پولش بیشتر» .

    نظرات شما -
    • ****
      0

      هم استاندار سنی داشتیم هم کارمند سنی و هم فرمانده نیروی دریایی ارتش سنی شما فقط مطالب رو از دیگران تقلید کردی متاسفانه!

    • شهرام.ر
      0

      دوست عزیز سلام. نوشته رو کامل نخوانید! اگر شیعه و« مسلمان» نباشید. یک ایرانی چه مسلمان چه یهودی چه بی‌دین ،بعنوان یک ایرانی حق داره (از نظر من البته!) که در سرزمین خودش مطابق با لیاقت خودش ، شغلی را اختیار کنه . اگه چنین نباشد (که نیست) نشانه بی عدالتی ، ظلم و تبعیض مذهبی است . تقلید هم نبود باور کن که این نظر منه.

    • به شهرام
      0

      فقط ادیان الهی که در قانون اساسی هم آمده میتوانند پست بگیرند ودر امور اجرایی کشور هم وجود دارند ودر مجلس نماینده هم دارند

    • به شهرام
      0

      در کشور مورد علاقه شما( آمریکا ) اگر کسی مبانی لیبرالیسم را قبول نداشته باشد هیچ جایگاه مهمی نمی‌تواند داشته باشد. کشور آمریکا که دم از حقوق بشر و آزادی اعتقادات می‌زند چند سال قبل پیروان یک فرقه را که در یک ساختمان تحصن کرده بودند زنده زنده در آتش سوزاند.

    • شهرام.ر
      0

      سلام. ادیان الهی که در قانون اساسی نیامده اند چی؟ می‌توانند پست بگیرند؟ این تبعیض مذهبی نیست ؟ ایرانی نیستند؟؟ در رابطه با لیبرالیسم هم دقیقا برعکس است ! لیبر یعنی آزاد.در لیبرالیسم ، آزادی فردی و آزادی عقیده و بیان مورد تاکید است و معتقدند که از قدرت دولت بایدکاسته شود و اختیارات و حقوق افراد جامعه باید رعایت شود. کشور مورد علاقه من بعد از ایران، انگلیس هست نه آمریکا!! اونم واسه فوتبالش ونه سیاست.

  • فتاحی
    0

    نظر شیعه بر اخوت و برادریست ، اما دنیاطلبان دوران گذشته و در دوران معاصر هم استکبار نو . خدا همه رو براه راست هدایت کنه. آمین

  • reza
    0

    کشتار مردم کرمان به دست اقامحمدخانقاجار را نگفتید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آغامحمّدخان قاچار خودش شیعه بود.

    • فقیر
      0

      آقا محمد خان قاجار که خودش شیعه بود...

    • به فقیر
      0

      شیعه عملی یا اسمی؟ رضا قلدر هم خودش رو شیعه میدونست!

    • (((((()&/@@
      0

      اول پادشاه نامشروع بود دوما شیعه شیعه بکشه ظلم به شیعه نیست؟ بالاخره دست های دشمنان شیعه در این کشتار ها پشت پرده است.

    • ناشناس
      0

      به مجرد ادعا تشیع کردن کسی شیعه نیست و فقط شیعه ظاهریست . لطفا به فرمایشات امامین صادقین علیه السلام در مورد خصال و ویژگی های شیعیان واقعی رجوع شود

  • محسن s
    0

    سلام ودرود خداوند برپیامبررحمت وآل او اینکه شیعه درطول تاریخ مظلوم واقع شده وشکنجه وقتل عام شدن بخاطرحقانیت تشیع وایستادگی درمقابل ظلم بوده شیعه هیچوقت دنبال برادرکشی نبوده همواره ازمظلوم دفاع کرده امروز درقضیه فلسطین وغیره بازغیرت شیعیان بوده درمقابل ظلم به برادران اهل سنت ازهیچگونه کمکی دریغ نکرده فقط بخاطراین حمایت تمام سختیها ودشمنی را به جان خریده شیعه مقتدایی چون حسین‌ زهرا سلام الله علیها رادارد که فرمود اگردین ندارید لا اقل آزادمردباشید یاحق

  • دادا
    0

    مگه داعش اسباب بازی است که امریکا ساخته باشه این یک عقیده است انطور یادگرفته که اگه شیعه را بکشه میره به بهشت حالا این بهشت کجاست خودش هم نمیداند بعد از مرگ هم اختیار دست ادم نیست که بداند به بهشت میبرند یا جهنم پس عقیده خوبی نیست

    نظرات شما -
    • .....
      0

      خود کیلینتون میگه اوباما ساخت بعد تو میگی نساخت

  • مهر
    0

    البته نقش آمریکا در تامین تروریست های منطقه و نبودن دولت مقتدر هم میتونه به کشتار مردم بیگناه بینجامه. به حیران هم عرض کنم اون کشته هایی که از خودت سر هم کردی تقریبا اندازه کل کشته های جنگ سوریه است وظاهرا اونهایی که داعش کشته رو هم حساب کردی!

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    رفتار و سیاست همچون نظام و حکومت ایران مردم و دنیا را به شیعه بدبین کرده و همه را متنفر....وگرنه شیعه امام علی(ع) و نوع رفتار و حکومت آن امام عزیز خیلی با اینها فرق داشته..

    نظرات شما -
    • به ایرانی آ.آ
      0

      یک تفکری هست که‌ ملکه انگلیس را مدافع شیعه معرفی می کند و امروز شبکه‌های ماهواره‌ای به‌ ظاهر شیعه که وظیفه تفرقه‌افکنی را دارند و در لندن مستقرند و ایرانی. آ.آ و دن کیشوت و اسامی جعلی دیگر دقیقا همین سیاست را دنبال می‌کنند.

  • به حیران
    0

    من احساس میکنم جناب عالی یک بغض درونی نسبت به جبهه مقاومت وشیعه داری ویک ارادت به گروه های داعشی و از هر بهونه ای استفاده میکنی که خودت رو تخلیه کنی مگر نه همه میدونند از اهل سنت هم تلفات داشتیم و خبر فوری ای رو نفی نکرد و همه میدونند که حامی تروریسیم و به وجود آورنده بحران : آمریکا ،اسرائیل ، عربستان و داعش و جبهه النصره و ارتشی های خائن بودند و.... نه نیرو های مقاومت! که امنیت رو به سوریه برگرداندند و بدون سند فقط نظر میدهید!

  • ش
    0

    نابود باد فرقه طالبان و داعش

  • ن
    0

    البته اهل سنت همه بد نیستند وبا شیعیان به خوبی رفتار می کنندآنهایی که بد هستند نوادگان یزید ومعاویه وابوسفیان هستند که نواده پیغمبر را کشته اند واصلا از اسلام بویی نبرده اند انتظار دارید به مردم عادی رحم کنند آنها کافرند وبنده پولند وانسانیت در آنها مرده است فقط پول می گیرند وآدم می کشند

    نظرات شما -
    • شیرازی
      0

      اعراب حجازی که به ایران حمله کردند کشتند و غارت کردند و به آتش کشیدند و به کنیزی و غلامی گرفتند از اسلام بویی نبرده بودند؟ یا اینکه عین اسلام بودند؟

    • م
      0

      اسلام اموی و عثمانی انحراف از اسلام حقیقی بود در زمان پیامبر اسلام و در فتح مکه پیامبر به همه‌ی اهالی مکه امان داده بود.حتی مسلمان به درختان نباید آسیب می‌زدند. امام حسین نيز کشته همین منحرفان شد.

  • انسان
    0

    ما باهمه مردم دنیا دوست هستم چه بادین چه بی دین...حدقل انسان روی کره زمین هستن...خداوند همه راافریده حالا بعضی دوست دارن یه دینو مذهبی داشته باشند...که همه ازاب گندیده ای بیش نیستن.....

    نظرات شما -
    • به انسان بی خرد
      0

      مهملات بافتن به اسم انسانیت!!!!!، همان خدایی که از او دم میزنی دستورات را در قالب دین تعیین کرده است. هر صنعت گری هم وقتی چیزی می سازه دستورالعمل هایی براش تعیین می کند.

  • جعفر
    0

    قابل توجه مخاطبان خاص کامنت وسیله درمان و سوء استفاده دشمنان و بدخواهان شیعه و اسلام و جمهوری اسلامی نیست!

  • چ
    0

    کل جهان, داعش رو تروریست میدونند حتی آمریکا! بعد یک عده از داعش و تروریسم در اینجا حمایت میکنند خبر فوری خسته نباشید.

    نظرات شما -
    • .
      0

      با اعتراف مقامات آمریکایی، بنیانگذار داعش خود آمریکایی ها هستند که راحت جابجا میشن.

  • تقی
    1

    فرمان خدا در قرآن مجید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...(سورۀ 3، آیۀ 103). به ریسمان خدا چنگ زنید و دسته دسته (فرقه فرقه) نشوید...(در اینجا منظور از ریسمان آنچیزیست که به واسطۀ وحی از فراز به فرود فرستاده شد و آن نیست جز قرآن کریم)

  • vl
    0

    همه ما انسانیم بهترین دین دین انسانیت است اگر نیست انسان نیستن

  • ناشناس
    0

    صدا و سیما برو امریکا جورج یادت نره

  • مسلمان
    1

    ظلم از طرف ظالمان همیشه بوده و هست شیعیان صفوی ، کشت و کشتار سنی های ایران را تا جایی ادامه دادند که این کشتار ها در بعضی شهرها مانند تبریز به مثال پاکسازی کامل آن قوم و مذهب باعث شد، و تاجایی صفوی ها پیش رفتن که تقریبا هیچ سنی در قلمرو ایران نباشد و اکثر سنی های ایران در حال حاضر در مرزهای ایران سکونت دارن، پس فقط به شیعیان ظلم نشده ، ظلم رو ظالمان انجام دادن و میدن در جاهایی که اقلیت های قومی و مذهبی وجود دارن.

    نظرات شما -
    • )
      0

      شیعه زمان پیامبر هم بوده شما بعدا پدید اومدید این بازی صفویه رو هم تموم کنید!

    • به ج م ا ع ت ت ب ل ی غ
      0

      ببین داداش حالا صفویه یک ظلمی به شما کرده ! اولا پادشاه های صفوی علوی هستند و علوی با شیعه فرق میکنه! بر فرض هم شیعه باشند پیاده شو با هم بریم دلیل نمیشه بگی کلا شیعیان ظالم هستند و این ظلم ها به گرد ظلم های بنی عباس و بنی امیه و عثمانی و عربستان سعودی ونینجریه و..... هم نمیرسه! بعد هم برو تاریخ بخون تا بفهمی شیعه از کجاست.!!!

    • پاسخ به پرانتر بسته
      1

      در زمان حیات پیامبر اسلام، شیعه و سنی وجود خارجی نداشت.

    • .
      0

      اگر صفوی سنی کشی می‌کرد پس این همه اهل سنت ایران از کجا آمده اند؟

    • به پاسخ به پرانتز بسته
      1

      چرا وجود داشته عزیزم تحقیق کن پیدا میکنی!

    • مسلمان
      1

      شاید منظورت پیامبره که شیعه بوده؟ اگه پیامبر شیعه بوده چطور بیشتر مسلمونا سنی ان؟

  • ناشناس
    0

    اونوقت ایران ما که ام القرای شیعه است چقدر برا همدیگر ارزش قایلیم ؟وبرادر کشی نمیکنیم ؟

  • شمشیر زن یک دست
    1

    کشتار شیعیان ایران توسط کشور دوست و برادر عراق در طول هشت سال جنگ تحمیلی یادتان رفت؟کشتار شیعیان ایران طی عملیات فریب کربلا توسط سرداران سپاه در همان جنگ تحمیلی، کشتار شیعیان ایران در سینما رکس و هواپیمای اکراینی و کشتی سانچی و کوی دانشگاه و اغتشاشات ۸۸ و بی آبی خوزستان و کشتار پانصد هزار نفر به خاطر دستور ممنوعیت واردات واکسن از آمریکا و اروپا را فراموش کردید؟

    نظرات شما -
    • کاوه
      0

      اراجیف گفتن اگر کنتور داشت کلی برای اراجیف گو هزینه داشت.ای لاف زن یک دست

    • به شمشیر
      0

      این هایی که گفتی غیر از جنگ ایران و عراق و سینما رکس بقیه فقط حادثه بودند . زمان جنگ حزب بعث بر عراق حکومت میکرد و ما دوستی با آنها نداشتیم. موضوع این خبر تاریخی مذهبی است و در مثال های نامربوطی که زدید بحث مذهب مطرح نیست.

    • به شمشیر نادان
      0

      حکومتی که در جنگ شیعیان ایران و عراق را می کشت حکومت بعثی و ضد شیعه صدام بود که شیعیان عراق هم از اين حکومت بعثی در امان نبودند و هزاران شیعه عراقی توسط این حکومت و با همدستی سازمان منافقین کشته شدند و بازماندگان حکومت صدام همچنان در داعش عراق همین سیاست را دنبال می کنند و رزمندگان ایرانی در دفاع از کشور به شهادت رسیدند.

    • به شمشير زن یک دست
      0

      به جای این اسم ، می نوشتی لاف زن یک دست .

    • فضول محلّه
      0

      شمشیرزن یک دست! دیگه وقشه که شمشیر رو زمین بزاری و بازنشسته شی.

  • اکبر دقیق
    0

    در این شکّی نیست کامل ترین مذهب اسلام ، مذهب تشیع میباشد.ولی همانطورکه به شیعه ظلم شده ، به برادران اهل تسنن هم شده در سرتاسر بلاد اسلامی.مهم اینه : تعصب از مذهب پاک شود.

  • امین عقیلی
    0

    این نوشته ها رو از کجا کپی پیست میکنین خداوکیلی

  • محمدی
    0

    با توجه به اینکه در هفته وحدت هستیم خبر فوری باید به دنبال مشترکات شیعه و سنی باشد و داعش از هر دو گروه قتل عام کرد نه اینکه در این هفته عمدا یاد زنده کردن شیعه بیفتید چرا در کل سال این مسائل را برسی نکردید؟!

  • سید
    0

    با سلام هر چند از تاریخ باید عبرت گرفت اما اختلاف شیعه و سنی اکثر جنگها را سبب شده است در یک جا باید قطع شود اینکه در طبل اختلافات گذشته یا کشتارهای آن کوبیدن جز نابودی دوطرفه سودی ندارد .دین برای آسایش و رفاه و همزیستی است نه برای منم منم های دو طرف

    نظرات شما -
    • حق
      0

      خدا نگهدارت سید

    • سید اکبر
      0

      سید جان اگر حاکمان و سیاسیون بگزارند اتحاد بین تمام اقوام و مذاهب شکل میگیرد ولی افسوس ... همه انسانها نزد خداوند محترم هستند اعتقاد و عقیده هر کس به خودش مربوط است

  • ناشناس
    1

    دین فریبی بیش نیست.

  • امیر1
    0

    این همه تحریم و گرانی به خاطره شیعه بودن ماست. من از ان روز می ترسم که برادر از برادر شیعه بودنش را پنهان کند

  • به شمشیر زن یک دست
    0

    هفته وحدت مبارک این هایی که گفتی غیر از جنگ ایران و عراق و سینما رکس بقیه فقط حادثه بودند . زمان جنگ حزب بعث بر عراق حکومت میکرد و ما دوستی با آنها نداشتیم. موضوع این خبر مذهبی است و در مثال های نامربوطی که زدید بحث مذهب مطرح نیست.

    نظرات شما -
    • کشته مردۀ مثبت و منفی
      0

      به خودت! اینجا جای پاسخ دادن نیست. پاسخ جای مشخص و معین خودش رو داره.

  • علی کدا
    0

    اقلیت خاین اکثریت احمق

  • نوروزی
    0

    با امدن امام‌زمان شیعه به‌ روز خوش می‌رسد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟