واقعیت پیشنهاد اسکان "شیعیان افغان" در عراق چیست؟

یک سایت عراقی از پیشنهادی خبر داد که هفته گذشته در نشست

واقعیت پیشنهاد اسکان "شیعیان افغان" در عراق چیست؟

به گزارش پایگاه شفق نیوز عراق اعلام کرد: تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره طرح اسکان افغان‌های آواره در عراق وجود دارد. این طرح از سوی امارات و قطر در نشست منطقه‌ای بغداد با تمایل آمریکا مطرح شد.

واشنگتن دوشنبه اعلام کرد که بیش از ۱۲۳ هزار غیرنظامی از افغانستان خارج شده‌اند. امارات نیز با میزبانی از ۵۰۰۰ افغان موافقت کرد. اما ترکیه با انتقال آوارگان افغان به کشورش مخالفت کرد.

براساس گزارش این سایت، اماراتی‌ها و قطری‌ها طی نشست بغداد طرح اسکان ۱۰ هزار آواره افغانی را به عنوان مرحله اولیه مطرح کردند تا در مراحل بعدی بقیه به عراق منتقل شوند و در مقابل عراق امتیازهایی از جمله یک میلیارد دلار فورا دریافت کند.

این پایگاه خبری به نقل از سفیان العیثاوی، مشاور استاندار الانبار گفت: در صورتی که اطلاعات درست باشد تمام ساکنان الانبار با این مساله مخالفت خواهند کرد. به عنوان سخنگوی عشایر الانبار که با تروریسم مقابله کردند می‌گویم که تمام کسانی که با تروریسم در این استان مقابله کردند با این پروژه‌ها مخالفند چراکه الانبار قبل از آزادی از دست داعش دچار مشکلات زیادی شد درنتیجه مقابله با این طرح‌ها قطعی خواهد بود.

دولت عراق موضعی نسبت به این اخبار نداشته است اما مثنی امین، عضو کمیته روابط خارجه پارلمان عراق اعلام کرد که این کمیته از طریق رسانه‌ها از این موضوع آگاه شده است.

امین گفت: ما کاملا با این مساله مخالفیم و این را نوعی فتنه در عراق می‌دانیم. برای این کشور زخمی که خورده است کافی است درنتیجه هر اقدامی از این نوع مختل شدن صلح و امنیت در کشور است. تصمیم گیری درباره این موضوع به دست دولت نیست. هیچ کسی جز از طریق قانون پارلمان حق ندارد این کار را بکند.

از سوی دیگر علی التمیمی، کارشناس قانون عراقی گفت: اگر مقصود از اسکان افغانی‌ها دادن حق پناهندگی به آن‌ها باشد این دو نوع است: اول انسانی و دوم در حالت فوق‌العاده. پناهندگی فردی گاهی ایجاب می‌کند که نخست وزیر درباره آن تصمیم بگیرد اما مساله درباره هزاران نفر است که نیاز به قانون و موافقت پارلمان دارد.

وی بعید دانست که عراق چنین تصمیمی بگیرد و گفت: اسکان در الانبار نیز به موافقت شورای استانداری نیاز دارد.

شفق نیوز به نقل از یکی از رهبران شیعه عراقی اعلام کرد: این موضوع فعلا مطرح شده تا قبل از اتخاذ هرگونه اقدامی موضع مردم عراق درباره آن بررسی شود. احتمالا مقامات عراقی اجازه ورود زنان و کودکان افغان را با توجه به شرایطشان بدهند و پناهگاه‌هایی را برایشان در نزدیکی اردوگاه‌های آوارگان در شمال کشور ایجاد کنند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • م
    0

    بازم به عراق که حداقل یک تلاشی میکنه. ایران که خودشو به خرفتی زده

  • جنوبی
    0

    خدا هیچکس آواره نکنه، مخصوصا کشوری غریب، انشاءالله افغانستان زودتر به آرامش برسه آواره به کشورشان برگردن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها