همه چیز درباره انتخابات آلمان/ کلاف سردرگم سیاست در قطب اقتصاد اروپا/ چه کسی جانشین آنگلا مرکل می شود؟

حزب سوسیال دموکرات برنده انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در آلمان است و برای اولین بار طی 16 سال گذشته می‌تواند رهبری تشکیل دولت برلین را برعهده بگیرد و به حاکمیت آنگلا مرکل و محافظه‌ کارها پایان دهد.

همه چیز درباره انتخابات آلمان/ کلاف سردرگم سیاست در قطب اقتصاد اروپا/ چه کسی جانشین آنگلا مرکل می شود؟

به گزارش خبر فوری ، مساله انتخابات در آلمان و جانشینی آنگلا مرکل به یک گره کور تبدیل شده است. با توجه به این که انتخابات پارلمانی آلمان برای تعیین جانشین صدراعظم این کشور، برنده‌ای مشخص نداشته، بسیار محتمل است که آینده سیاسی این کشور دچار نوعی ابهام شده و ماه‌ ها بلاتکلیفی برای تشکیل ائتلاف پیش روی آلمان باشد.

نتایج انتخابات

نتایج نشان می‌دهد که حزب سوسیال دموکرات برنده انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در آلمان است و برای اولین بار طی 16 سال گذشته می‌تواند رهبری تشکیل دولت برلین را برعهده بگیرد و به حاکمیت آنگلا مرکل و محافظه‌ کارها پایان دهد.

بر اساس آخرین نتایج انتخابات، احزاب آلمان توانسته اند به آراء زیر دست پیدا کنند:

نام حزب

درصد آراء

توضیحات

درصد پیشرفت یا پسرفت نسبت به انتخابات دوره قبل

سوسیال دموکرات‌ (SPD)

25.7 درصد

به رهبری اولاف شولتز وزیر دارایی و معاون صدراعظم در دولت اخیر مرکل

+5 درصد

اتحادیه دموکرات مسیحی/اتحادیه سوسیال مسیحی CDU-CSU) )

24.1 درصد

حزب صدراعظم آنگلا مرکل، به رهبری آرمین لاشت

-8 درصد

حزب سبز (Greens)

14.8 درصد

در تلاشند که آنالنا بائربوک را جانشین آنگلا مرکل کنند

+5 درصد

حزب دموکرات‌های آزاد (FDP)

11.5 درصد

حزب سیاسی لیبرال بازار آزاد با گرایشات تند لیبرالیستی

+1 درصد

آلترناتیو برای آلمان (AfD)

10.3 درصد

حزب راست گرای افراطی

-2 درصد

حزب چپ‌های آلمان (The Left)

9.4 درصد

حزب چپ گراهای افراطی

-4 درصد

ائتلاف، تنها راه برون رفت از بحران

اولاف شولتز بعد از اعلام نتایج اولیه، با برگزاری نشست خبری اعلام کرد که در انتخابات سراسری فدرال آلمان پیروز شده است. وی گفت که در ائتلاف با احزاب سبزها و دموکرات‌های آزاد این کشور، از آرای کافی برای تشکیل دولت جدید برخوردار است.

با این حال، تحلیلگران معتقدند، شرایط آلمان پیچیده تر از آن چیزی است که شولتز می گوید و شرایط انتخاباتی ممکن است احزاب را به سمتی ببرد که حتی دست حزب سوسیال دموکرات که بیشترین رای را آورده از قدرت کوتاه شود.

العالم در گزارشی به احتمالات ائتلافی احزاب آلمانی برای تشکیل دولت جدید پرداخته است. احزاب آلمانی احتمالا به صورت های زیر می توانند با هم ائتلاف کنند.

نام ائتلاف

احزاب

توضیحات

ائتلاف چراغ راهنمایی

- سوسیال دموکرات‌ها

- دموکرات‌های آزاد

- سبزها

در این صورت حزب مورد حمایت مرکل در دولت جایی نخواهد داشت

ائتلاف بزرگ

- سوسیال دموکرات‌ها

- اتحادیه احزاب مسیحی

طبق گفته تحلیلگران احتمال این ائتلاف بسیار کم است، اگرچه ایده آل است و همزمان حزب پیروز و حزب مرکل را در قدرت نگه می دارد

ائتلاف کنیا

- سوسیال دموکرات‌ها

- اتحادیه احزاب مسیحی

- سبزها

حزب مرکل در قدرت می ماند و حزب سبز هم بیشترین قدرت را می گیرد

ائتلاف اقلیت - اکثریت

- سوسیال دموکرات‌ها

- حزب چپ‌های آلمان

- حزب سبز

تحلیلگران این ائتلاف را بعید می دانند

ائتلاف اقلیت ها

- اتحادیه احزاب مسیحی

- دموکرات‌های آزاد

- سبزها

اگر این اتفاق بیفتد حزب مرکل بیشترین قدرت را گرفته و حزب سوسیال دموکرات که پیروز انتخابات است، در عین ناباوری از قدرت کنار زده می شود

لازم به ذکر است که هرچند آلمان پس از جنگ را همواره دولت‌های ائتلافی اداره کرده‌اند اما ائتلافی سه ‌جانبه در تشکیل دولت بسیار نادر بوده و تنها در آغاز دوران جمهوری آلمان شکل گرفته است. بسیاری به‌خاطر دشواری همین مسیر معتقدند که بعید است تا پیش از کریسمس دولتی تازه در آلمان تشکیل شود.

دو جناح سرنوشت‌ساز دولت آینده آلمان

در کنار دو حزب عمده صاحب آرا، دو حزب نقشی کلیدی و سرنوشت‌ساز در تشکیل دولت آينده دارند؛ حزب سبزها و حزب دموکرات آزاد آلمان. بر اساس گزارش یورو نیوز، دو حزب بزرگ آلمان یعنی سوسیال دموکرات و اتحادیه احزاب مسیحی سخت به دنبال ائتلاف با این دو حزب هستند.

این دو حزب اگرچه در ظاهر با یکدیگر فرق دارند اما بی شباهت هم به هم نیستند. طبقات طرفدار این دو جناح تقریبا یکی است.

در واقع، نقطه اشتراک عمده این دو حزب خواستگاه رأی ‌دهندگان ‌شان است که عمدتاً جوانان شهرنشین و تحصیل‌کرده ‌‌اند اما نقطه افتراق آنها سیاست‌ های اقتصادی‌ و نیز بحران تغییرات آب ‌و هوایی است. همّ ‌و غم سبزها مهار سریع پیامدهای تغییرات اقلیمی است اما حزب دموکرات آزاد، که گاهی آن را «حزب پورشه‌ سواران» می‌خوانند دغدغه چندانی در این زمینه ندارد.

از طرف دیگر سبزها به تغییرات دولتی اعتقاد دارند اما سران حزب دموکرات آزاد گفته ‌اند مداخله‌ های دولت باید محدود شود و افزایش مالیات ‌ها یا افزایش بدهی‌‌ های دولتی، در هر مذاکره بر سر ائتلاف «خط قرمز» آنها خواهد بود. هرچند بیانیه‌ های اخیر سبزها خبر از آن می ‌دهد که آنها ممکن است در این زمینه سر سازگاری داشته باشند.

جانشین مرکل که خواهد بود؟

جدول زیر سه جانشین احتمالی آنگلا مرکل را معرفی می کند:

نام

حزب

توضیحات

اولاف شولتز

حزب سوسیال دموکرات

- احتمال صدراعظمی او بیشتر از سایر گزینه ها است

- معاون صدراعظم، وزیر دارایی کابینه چهارم و وزیر کار کابینه اول مرکل بوده است

- شولتس به خاطر پاسخ‌های چکشی و قالبی، نزد روزنامه‌ نگاران به Scholzomat (ترکیبی از شولتس و اتومات) ملقب است. تا چند ماه قبل گفته می‌شد چنین کسی نمی‌تواند صدراعظم آلمان باشد، اما نتایج نشان می‌دهند که آرای حزب سوسیال دمکرات و شانس او از دو کاندیدای دیگر بیشتر است

آرمین لاشت

حزب دموکرات مسیحی

- لاشت مورد حمایت حزب اتحادیه مسیحی و شخص آنگلا مرکل است.

- لاشت رهبر حزب دموکرات مسیحی است و به تبعیت از راه مرکل شهرت دارد و خلق و خویی سازگار همچون مرکل دارد

- لاشت عاشق کارناوال و سرخوشی و شوخ‌طبعی است، اما در مبارزه درون گروهی احزاب مسیحی یا رقابت با حریفان انتخاباتی بسیار سرسخت‌و جدی‌. او عملگراست و آسان‌گیری و خونسردی را برای روبرو شدن با مسائل توصیه می‌کند. شعار لاشت این است که زندگی با قوانین سفت و سخت سنخیت ندارد

آنالنا بربوک

حزب سبز

- بربوک نخستین نامزد صدراعظمی در تاریخ حزب سبزها و جوان‌ترین نامزد این مقام در تاریخ آلمان فدرال است

- بربوک از 24 سالگی عضو حزب "سبزها" بود و در 30 سالگی رئیس فراکسیون سیاست خارجی این حزب در پارلمان اروپا. او از سال 2013 تا کنون نماینده سبزها در پارلمان فدرال است و از سال 2018 یکی از دو رهبر این حزب. آنالنا بربوک از سال 2017 عضو کمیته خانواده، سالمندان، زنان و جوانان پارلمان آلمان است و در سیاست خارجی، از تشکیل ارتش اروپا تحت نظر پارلمان اروپا و مواضع سرسختانه‌تر اروپا در قبال روسیه و چین حمایت می‌کند

- برای بربوک، غلبه بر معضل تغییرات اقلیمی و بحران آب و هوا مهم‌ترین هدف سیاسی است. او گفته است که در صورت تشکیل دولت، حفاظت محیط زیست، مبارزه با گرمایش زمین و گسترش انرژی‌های تجدیدشونده را کانون وظایف خود قرار می‌دهد

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ایران
    0

    یک زمان و تاریخی، عوام ساده دنبال دنیا،هی آلمان آلمان و چه کشور پیشرفته!!! وچه قدرت!!! وچه ملت متمدن!!میکردند.اماحالا این همان پیرپاتال رو به افولی است که درمسائل داخلی کشورش مثل:لوله کشی گازنورداستریم و قضیه سالها جاسوسی آمریکاازسیاستمداران آلمانی وکل باقی قضایا،عین بچه خرسک سیرک،هنوز افسارکل اختیار وعزتش دردست ارباب سیرک (آمریکا)ست.خاک برسرهرنادانی که ازاین کشورهای نیم مثقال استقلال،مدینه فاضله وخواب وخیال خوشبختی بسازد!!

    نظرات شما -
    • عین الله
      0

      دقیقا حق با شما هست اونجا مدینه فاضله نیست ولی کشور ما که هنوز تو صف مرغ تخم مرغ واکسن و .................................. هستیم مدینه فاضله هست. البته شما هم سخت نگیر خاک تو سر ملت شده. بنظرت ما به چین و روسیه باج نمیدیم؟

    • رحیم
      0

      انشا..خدا شفا عاجل عنایت فرماید .رفته بودم اونجا که ساندیس میدادند گفتند تمام شد.

  • شهرام.ر
    0

    مهم اینه که حزب برنده را مردم آلمان در یک انتخابات آزاد انتخاب کرده اند و اعضای آن همیشه جوابگوی نیازهای اساسی مردم آلمان هستند و قابل برکناری و مواخذه از طرف مردم . کشوری که نظام حکومتی آن براساس خواست ملت باشد همیشه بر مشکلات چیره خواهد شد چه با مرکل و چه بدون او . کاش ایران ما هم اینگونه شود!!!.

  • محسن
    0

    آلمان وبلکه کل اروپا تا همین۷۵ سال پیش در آتش جنگ و خونریزی و قتل عام و خاک وبمباران و ویرانی و ترس و فرار و آشفتگی و فقر وفساد وفلاکت و...دست وپامیزدند.دقت کنیم۷۵ سال همین زمان نزدیک گذشته است ونه قرن ها پیش.ومعلوم نیست در دهه های آینده قرارست به چه بلاها و گرفتاری ها دچارشوند؟؟!!!(قابل توجه ساده لوحان فقط امروز دنیای نامطمئن را ببین ونه دیروز وفرداهای پرخطرشان را).

  • ایرانی
    0

    زیر سایه درختی پربار بودیم که اره گرفتند و ریشه درخت را قطع کردند و حال با حسرت تمام به کشورهایی چون آلمان و مرکل مینگریم که رفتنش از سیاست برای دیگران هم تاسف بار است .نه دزد بود نه زیاد خواه نه بیسواد و نه دست بوس حقا که یک سیاست مدار کامل .دیروز در زمان شاه آلمان شدن دور از انتظار نبود امروز در جمهوری اسلامی رقابت با طالبان است.باین میگن معجزه قرن.

  • ناشناس
    0

    سردبیر خبر فوری تو آیینه به خودت نگاه کن . میدونی درامد خالص و ناخالص المان چقدر ؟ میدونی چه کسانی و چطور و در چه مدت المان رو تبدیل به غول صنعتی اروپا تبدیل کردن؟ تو نمیتونی قیمت شیر گاو رو ثابت نگه داری

  • فرهاد
    0

    در انگلیس هم بنزین جیره بندی شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها