رئیس اتاق بازرگانی استان:

توقف رشد صادرات ایران به عراق طی سه سال اخیر/ مرز‌های کرمانشاه نیاز به حمل یکسره کالا دارند

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: بعد از یک دهه رشد صادرات به کشور عراق، سه سال است که رشد صادرات ایران به عراق متوقف شده و ثابت مانده است.

توقف رشد صادرات ایران به عراق طی سه سال اخیر/ مرز‌های کرمانشاه نیاز به حمل یکسره کالا دارند

کیوان کاشفی با بیان اینکه ۹۰ درصد صادرات استان کرمانشاه به مقصد عراق است، اظهار داشت: بعد از یک دهه رشد صادرات به کشورعراق، سه سال است که رشد صادرات ایران به عراق متوقف شده و ثابت مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به مزایای حمل یکسره محصولات صادراتی، گفت: اگر زمینه حمل یکسره فراهم شود می‌توان سه روزه کالا‌های تولیدی کشور را به عراق و سپس سوریه و دریای مدیترانه رساند.

وی با انتقاد از نا منظم بودن و بی‌ قاعدگی قوانین و مقررات صادراتی گفت: اینکه یک‌ روز صادرات محصولی آزاد باشد و روز بعد ممنوع شود، مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

کاشفی معتقد است که، واردات از کشور عراق می‌ تواند به ایجاد توازن تجاری بین دو کشور کمک کند و انگیزه‌ای برای رفع بسیاری از موانع موجود، ایجاد کند.

اهمیت سهولت رفت‌ و آمد به عراق و مشکلات مربوط به صدور ویزا، موضوع دیگری بود که کاشفی به آن پرداخت و پیشنهاد کرد برای تجار و صادرکنندگانی که بیشتر به عراق تردد دارند ویزای بلندمدت صادر شود.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های مناسب مرزی استان کرمانشاه، گفت: از مرز سومار به علت دسترسی مناسب و فاصله نزدیک تا بغداد می‌توان بسیار بهتر استفاده نمود.

تدوین سند اولویت‌های پژوهش تجاری ایران با عراق

جهانبخش سنجابی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این نشست گفت: با پیگیری‌های انجام شده مشکلات و محدودیت‌های برخی مرزهای کشور برای فعالان اقتصادی از بین رفته است.

وی با اشاره به نقش مهم کرمانشاه در تجارت با عراق، گفت: کرمانشاه مرکز بسیاری از همایش‌ها و کانون بسیاری از تعاملات تجاری با کشور عراق بوده است.

سنجابی از تدوین سند اولویت‌های پژوهش تجاری با عراق با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران خبر داد و گفت: فعالین اقتصادی می‌توانند نیازمندی‌های پژوهشی که قابلیت تبدیل به طرح‌های پژوهشی زودبازده را دارند به ما ارائه دهند و ما از اطلاعات و پیشنهاداتی که بهبود روابط تجاری با عراق کمک کند استقبال می‌کنیم.

وی بیان داشت: قدرت رقابت قیمتی صادرکنندگان به علت گرانی دلار افزایش یافته و می‌تواند یک نیروی محرکه در صادرات باشد.

سنجابی از اینکه علی‌ رغم افزایش نیاز بازار عراق میزان صادرات کشورمان ثابت بوده انتقاد کرد و اعلام کرد: هدف‌گذاری کرده‌ایم در پایان سال ۱۴۰۲ میزان صادرات ایران به این کشور به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

گفتنی است، وی در این نشست به مشکلات، انتقادات، پیشنهادات و نظرات فعالین اقتصادی استان گوش فرا داد و ضمن اعلام نظرات خود در خصوص رفع مشکلات موجود، راهکارهایی ارائه داد و وعده پیگیری امور را داد.

منبع: فارس

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها