این مطلب را بخوانید تا خواص منحصربه‌فرد چای را دست‌کم نگیرید

چای سیاه تقریباً ۴ هزار سال پیش در چین کشف شد و امروزه افراد زیادی در سراسر جهان این ماده را مصرف می‌کنند.

این مطلب را بخوانید تا خواص منحصربه‌فرد چای را دست‌کم نگیرید

این نوع چای دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی است که قادرند سموم را از بدن دفع کنند و حافظ سلامت بدن باشند. کافئین موجود در چای سیاه کمتر از قهوه است.

بیشتر خواص چای سیاه مربوط به آنتی‌اکسیدان‌های مختلف موجود در آن است و پلی‌فنول یکی از آنتی‌اکسیدان‌های اصلی است. چای سیاه مقدار کمی سدیم، پروتئین و کربوهیدرات را نیز داراست.

در این مطلب، با بخشی از خواص چای سیاه برای سلامتی بدن، پوست و مو آشنا می‌شوید.

۱) بهبود سلامت قلب

فلاون‌های موجود در چای سیاه ممکن است در بهبود سلامت قلب مفید باشد. دانشمندان تأیید کرده‌اند که نوشیدن سه فنجان (یا بیشتر) چای سیاه در روز می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد. علاوه بر این چای سیاه با کاهش احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط است.

۲) کاهش احتمال ابتلا به دیابت

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن چای سیاه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. چای سیاه حاوی کاتچین‌ها و فلاونوئیدهای مختلف است. این نوشیدنی پرطرفدار ممکن است حساسیت بدن به انسولین را بیشتر کند.

۳) باکتری‌زدایی

بیشتر باکتری‌ها می‌توانند باعث ابتلا به بیماری‌های عفونی و حتی موجب مرگ شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات موجود در چای سیاه ممکن است خواص ضدباکتریایی داشته باشند. مطالعه‌ی دیگری عنوان کرد که چای‌های گوناگون از جمله چای سیاه ممکن است با باکتری‌ها مبارزه کند.

۴) جلوگیری از پیری زودرس پوست

آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌های چای سیاه می‌توانند در برابر پیری زودرس و شکل‌گیری چین‌وچروک از پوست محافظت کنند. در یک مطالعه‌ی حیوانی که روی موش‌های آزمایشگاهی بدون مو انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که چای سیاه در قیاس با انواع دیگر چای‌ها، تأثیر بیشتری در بروز چین‌وچروک دارد.

۵) تحریک رشد مو

یک مطالعه‌ی حیوانی انجام‌شده روی موش‌ها نشان داد استفاده‌ی موضعی از چای سیاه به مدت دو هفته منجر به تحریک رشد مو می‌شود. بدین صورت که شما می‌توانید چای سیاه را که به دمای اتاق رسیده، روی موها و پوست سر خود بمالید. این کار به رشد مو کمک می‌کند.

۶) تسریع فرآیند بهبود زخم‌ها

محققان مالزیایی در مطالعه‌ی انجام شده روی موش‌های صحرایی به این نتیجه رسیدند که استعمال عصاره‌ی چای سیاه روی زخم ممکن است سرعت فرآیند بهبود زخم را افزایش دهد. در این مطالعه نشان داده شد که عصاره‌ی چای سیاه، کاهش التهاب و تولید کلاژن بیشتر را به همراه دارد.

توجه کنید که چای سیاه را به‌طور مستقیم روی زخم خود نمالید. بهتر است به جای استفاده‌ی موضعی از چای سیاه، آن را بنوشید.

سخن پایانی

از دیگر خواص چای سیاه می‌توان بهبود سلامت استخوان‌ها، کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، کاهش احتمال ابتلا به سرطان رحم، افزایش درخشندگی مو و برطرف کردن جوش را نام برد. حتماً این چای را مصرف کنید تا از مواد مغذی و خواص آن بهره‌مند شوید.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها