روایت عباس آخوندی از پیگیری دلایل عدم احراز صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری

وزیر پیشین مسکن کابینه روحانی در آستانه انتخابات 1400 طی یادداشتی با برشمردن پیگیری دلایل عدم احراز صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری و برخی از دغدغه های خود، نوشت: نگران ایرانم.

روایت عباس آخوندی از پیگیری دلایل عدم احراز صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری

در یادداشت عباس آخوندی که با عنوان "گزارش به ملّت شریف ایران" آغاز شده، آمده است:

با سلام و آرزوی تندرستی و سربلندی برای شما
نگران ایرانم. نگران یکپارچگی سرزمینی ایران و همبستگی ملّی ایرانیان هستم. نگران فقر، نزاع‌های قومی و نبود صلح در حوزه‌ی تمدنی ایرانم. نگران درگیری‌های بی‌پایان در گوشه‌گوشه‌ی منطقه از یک سوی، و نفوذ اسرائیل در آسیای میانه و غرب آسیا از سوی دیگر هستم. آن‌چه من در سپهر سیاست در این منطقه می‌بینم تقسیم مجدد منطقه به دو حوزه‌ی نفوذ روسیه و بلوک امریکا-بریتانیا است. کم‌وبیش رخدادهایی شبیه سال‌های پایانی قرن نوزدهم در حال وقوع است. با این تفاوت که برتری هر یک از این دو قطب و زیان‌دیدن هر یک از ملّت‌های منطقه، یک برنده‌ی قطعی دارد و آن اسرائیل است. در عمل، کشورهای منطقه برای حفظ امنیت خود در نهایت یا به دامان یکی از این دو بلوک قدرت جهانی پناه برده و یا به‌نحوی از درگیری با آنان احتراز کرده و می‌کنند. لیکن، نکته‌ی مهمی که شاید کمتر بدان توجه می‌شود این است که هر انتخابی که بکنند، اسرائیل شریک استراتژیک بلوک منتخَب است. به‌واقع، جای خالی ایرانِ امنیّت‌بخش، مسلمان و توسعه‌گرای منطقه‌ای توسط یک نیروی بیگانه پُر شده‌است.

از این رو، با اندیشه‌ی بازآفرینی ایده‌ی ایران به‌منظور ایجاد برادری و استقرار صلح در منطقه غرب آسیا و حوزه‌ی تمدنی ایران، رفع فقر و توسعه‌ی ملّت‌های منطقه به میان آمدم. مبنای من توسعه‌ی گفتمانی و راهبردی در حوزه‌ی تمدنی ایران بود و در پی شخصیّت‌محوری نبوده و نیستم. تا حدّی که فرصت یافتم، ارکان ایده‌ی ایران و تحوّل 1400 را بیان نمودم. لیکن، در ادامه با تصمیم عدم احراز صلاحیّت از سوی شورای نگهبان روبه‌رو شدم. از منظر قانونی هیچ دلیلی برای این تصمیم نمی‌دیدم و نمی‌بینم. از همین روی، بدون توجه به رد و یا تایید این شورا وارد این میدان شدم.

اکنون نیز فراتر از ظلم و جفایی که در حقِّ شخص اینجانب روا داشته‌شد، حق انتخابی است که از مردم سلب شد. بی‌گمان، حذف سیاست‌مردان ملّی از صحنه‌ی انتخابات ضربه‌ی سهمگینی به سرمایه‌ی اجتماعی و همبستگی ملّی است و موجب از دست‌شدنِ فرصت‌ها و عقب‌ماندگی تاریخی می‌گردد. و پیامدهای ویران‌گر آن بسیار فراتر از تخریب شخصیّت‌هاست. پیامدهای این اقدام در قالب نازایی ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران برای مدتی نسبتا طولانی آن هم در جهانی که با سرعت برق و باد به‌پیش می‌رود، خود را نشان می‌دهد. جبران این عقب‌افتادگی ساده نخواهد بود و چندین نسل آینده هزینه‌ی آن را خواهند داد. در چنین فضایی، جز ناامیدی، فروپاشی همبستگی اجتماعی، فرار سرمایه‌های انسانی و مادی و نزارشدن ایران آینده‌ی دیگری نمی‌توان انتظار داشت. تنها یک چیز می‌تواند آینده را تغییر دهد و آن اندیشیدن این نسل و نسل‌های بعدی به ایده‌ی ایران است.

ایران هرچند زخم‌خورده و نزار، باقی خواهد ماند. لیکن، چگونگی آن مهم است. آیا می‌توان وضعیّتی را پذیرفت که ایران زیستگاه میلیون‌ها تهی‌دست شده‌باشد و در همسایگی ملّت‌هایی ثروتمند قرار گیرد؟ بی‌گمان در چنین وضعیّتی و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار تعادل و صلح پایدار در منطقه را داشت. و این همان نکته‌ای است که از دید بسیاری از کوتاه‌اندیشان وطنی و زورمندان بیرونی، یا مخفی ماده و یا از سرِ غرور و خودخواهی متعمّدانه آن را نمی‌بینند. این چیزی نیست که با خستگی و دل‌زدگی بتوانیم از کنارِ آن بگذریم. ایران هویّت و کانون وجود معنوی ماست و بدون آن نمی‌توانیم زندگی کنیم. باید بدان بیندیشیم. از این‌رو ما هم‌چنان، با ایده‌ی ایران در حوزه‌ی تمدنی ایران و غرب آسیا صبوری می‌کنیم و به ایران بالنده می‌اندیشیم. به امید روزهایی بهتر که تنها با آگاهی ملّت‌ها به بار خواهد آمد.

و اما آخرین سخن در باره انتخابات 1400، من به‌حکم وظیفه‌ی ملّی و قانونی خود و پس از آن‌که از اعتراض به شورای نگهبان در 5 /3/ 1400 پاسخ درخوری نگرفتم، در روز 13 /3/ 1400به رییس جمهور نامه نوشتم. در آن نامه نوشتم که از منظر قانون اساسی، شورای نگهبان نمی‌تواند به صِرفِ این‌که نتوانسته صلاحیّت کسی را احراز کند، حقّی را از او سلب و یا حقِّ انتخابی را از ملّتی دریغ کند. معیار تشخیص صلاحیّت عقل و عرف است. با توجه به حقوق شهروندی اصل بر صلاحیّت است مگر خلاف آن ثابت شود. بنابراین، ردِّ صلاحیّت و نه احراز دلیل می‌خواهد. به‌هرروی، از آقای رییس جمهور در مقام مجری قانون درخواست اظهار نظر حقوقی کردم. ایشان نامه را به معاون حقوقی خود ارجاع کردند. پاسخ این معاونت در 19 /3/ 1400 تایید مدعای من بود. لذا، در نامه‌ی بعدی که در 20 /3/ 1400 بود از رییس جمهور خواستم که در اجرای تذکر مقام معظم رهبری و به‌عنوان مجری قانون اساسی و قانون به وظیفه‌ی قانونی خود عمل کنند و به سوگند خود در حفظ حقوق ملّت پایبند باشند. امیدوارم که پیش از روز اخذ رای ایشان اقدام موثری معمول دارند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 61
  • پارسا
    0

    تو از مال مردم نخور و گورتو گم کن لازم نیست نگران ایران باشی بدبختی امروز ما در مسکن تویی حرام لقمه .

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      پارسا چان چند تا ساندیس ارزش این همه فحاش بودن رو نداره به اغوش ملت برگرد

    • mma
      0

      آقای حسن به تعداد مثبت ها نگاه کن بعد پر رو بازی درار

    • م
      0

      ساندیس بهتر از چیز دیگر خوردن است

    • سجاد
      0

      آقا حسن تا زمانی که امثال شماها هستید حسن روحانی ها زیاد داریم تا جون ملت رو تو شیشه کنند.

  • ناشناس
    0

    پیگیری نمی خواد این بنده خدا قانون اساسی را خوب نخوده چه جوری می خواد ریس جمهور بشه وقتی وزیر راه و شهرسازی بود گفت افتخارم این است که یک متر خونه نساختم خلاف صددرصد قانون اساسی

  • اشكان
    0

    تو اگر نگران ايران بودي در دوران وزارتت حداقل مجوز ساخت يك خانه را صادر ميكردي . جوانان دم بخت و بي خانه هارا نابود كردي . همين براي رد صلاحيتت كافي است .

  • امیر
    0

    به همه ی مقدسات قسم تو به غیر از جیب خودت نگران هیچ چیز دیگه ای نیستی.لعنت خدا بر دل سیاه تو که یکی از مسببان اصلی این وضع مسکن هستی.

    نظرات شما -
    • ایران
      0

      چرا قسم دروغ میخوری ؟!!! شماها هنوز مسبب بدبختی امروز ملت را نمی دونید چه کسانی هستند ؟ آیا حاضری خودتون یا فرزندانتان در مسکن مهر که هزینه این پروژه بی ارزش کمر دولت را شکست زندگی کنید ؟

    • mma
      0

      کاربر ایران از این همه وقاحت و بی شرمی کی دست میکشی؟؟ دولت کشور رو با ساخت 800 هزار مسکن در سال تحویل گرفت الان داره با ساخت 350 هزار مسکن در سال تحویل میده ، یعنی تو میگی مسکن بی ارزشه؟؟؟

  • رضا
    0

    جناب آخوندی در زمان مسئولیتشان عملا نشان دادند چقدر به فکر مردم وایران هستند اتفاقا تنها چیزی که فکر نمی کردند مردم وکشور بود کسی که توانایی ندارد در وزارت مسکن یک واحد مسکونی بسازد با چه استدلالی دنبال مسئولیت بالاتری است بابا ول کنید مملکت را برید فرزندانتان جمع کنید تا به تکلیف شما هم ان شاءا....برسند

  • مستاجریان
    0

    برو کشکت را بساب

  • ناشناس
    0

    شما پیگیری کنید کی پاسخ میده ؟؟ تازه اگر بخوان پاسخ بدن مگه پاسخی هست که بدن ؟؟

  • ح
    0

    در ریاست جمهوری رد صلاحیت قطعا در کیفر خواست خسارت به کشور و مردم تایید دادنامه خواهی شد..

  • صفو
    0

    مقصر نیست اگه قانون محکمی داشتیم وبی پروا عمل می کرد با دارش میزدن وپوستش را پر از کاه می کردن

    نظرات شما -
    • ایران مظلوم
      0

      ایران را با داعش اشتباه گرفتی ،بهتره بری به اونها بپیوندید با این افکار تون .....

    • حسین
      0

      اعدام کمترین مجازات برای ایشان است

  • م
    0

    تو چند سال وزیر مسکن بودی چه بلایی سر مسکن اوردی؟ تو نگران ایران نیستی،نگران مراکز ثروت و قدرت و فساد از جمله خودت هستی.

  • مجید
    0

    عجب حکایتیه پررویی نجومی پول مردم را در بورس پس بده بعد ابراز نگرانی کن

  • .....
    0

    ایشان بی تدبیر ترین وزیر و کم کار ترین وزیر بود که مسکن و راه را به خاک سیاه نشاند مغرور وخود پسند دارای ثروت باد آورده که باید محاکمه شود تا جگر اجاره نشینان وبی خانمانان خنک شود او را باید بسازی اعمال مغرضانه اش برسانند تا سود جویان حساب به دستشان بیاید نابود کرد آرزوی خانه دار شدن جوانان را که خدا نبودش کند نگران از آمدن افرادی مثل تو هستیم

  • محمد
    0

    نگران خودتی عمو

  • ایرانی
    0

    تونگران ایران نیستی، تونگران بعداازاین دولتی که دیگه راحت نمیتونیدچپاول کنید! بروبابا که مردم دیگه فریبتان نخواهندخورد!

  • mma
    0

    کاربران عزیز قبول دارید که هرچی آدم دزد و بدون کارنامه هست نگران ایرانن؟؟ ایشون همون کسیه که به خودش افتخار میکرد من مسکن مهر نساختم.

  • Rthgdd
    0

    واقعااااااا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • خودم
    0

    آدم فلان فلان شده. تو خودت یکی از دلایل اصلی وضع فعلی ایرانی. تو نگرانی؟؟؟؟!!!!!

  • فهیم
    0

    مردم از شما نگرانتر هستتد

  • نادر
    0

    فقط موندم با چه رویی میری سر کلاس درس میدی؟؟ همون دانشجو هات تو دلشون دارن فحش بهت میدن.

  • روز پس دادن حساب
    0

    نمیدونم ... مارو خیلی هالو فرض کرده یا خدایی چی پیش خودش حساب کرده.... الهی تو همین زندگی به بدترین شکل جواب پس بدی و از اینهمه رانت واختلاس و ثروت‌های بی حدوحسابی که جمع کردی از گلوت بیاد بیرون ... بشه چ رک و خون

  • علی
    0

    یکی تو روستا راش نمیدادن منتظر دعوتنامه برای رفتن به خانه کدخدا بود نمیدونم چرا یادش رفته تو دوره وزارتش می گفت یکی از افتخارات من اجراو پیگیری نکردن مسکن مهر بود

  • ابن سینا
    0

    نگران ایرانم؟! من هم همینطور اما جیبم خالیست...

  • حمید
    0

    لعنت خدا برتو که شش سال وزیر بودی افتخار کردی که هیچ کار نکردی حتی یک واحد مسکن نساختی حالا دل نگران مردم شدی میدونی قیمت مسکن متری چنده

  • ایرانی
    0

    نه خوش بر رویی لب خزینه هم میشینی .مرد حسابی با اون کارنامه تاریک وزارت مسکن اگه شورای نگهبان ردت نمیکرد ملت ردت میکرد .

  • فتاحی
    0

    پشتش پر ، باید یکی یکی اینایی که مملکت را عقب انداختن بپای میز محاکمه بکشونید حق مردم خوردنی نیست هرکسی که باشه. مطالبه عمومیه ایران را نجات دهید.

  • سید
    0

    تو خوب خودت را نشان دادی که چه ماهیتی داری ، در زمان رای اعتماد مجلس برای وزارت در پاسخ به مسکن مهر گفتی این طرح ما بود در دولت هاشمی اینها طرح ما رابرداشتند بنام مسکن مهر ارائه کردند. وقتی که به وزارت خانه رفتی بعد از 6 ماه اعلام کردی که این مزخرفترین طرح کشور بود. تمام فیلم هاش موجود هست آقای آخوندی یادت رفته بعد انتظار داری بیا به ریاست جمهوری ؟ به شعور مردم توهین نکن

  • بازنشسته
    0

    من در تعجب هستم که شورای نگهبان چرا جرات بیان عدم احراز این اقایان سراسر مشکل دار را ندارد ؟! نکند خودشان انقدر مشکل دارند که از افشاگری دیگران می ترسند . که مهر سکوت بر لب دارند . اگر مشکل دارند با سند و مدرک بیان کنند و اگر ندارند اجازه ئهند مردم با رای خود انها را کنار بزنند. اقایانی که خود را قیوم ملت ایران می دانید .مردم رشیدند و نیاز به قیوم ندارند...

    نظرات شما -
    • ن
      0

      بازنشسته اگر کمی اهل مطالعه باشی در بسیاری از کشور‌های جهان نهادهای مشابه شورای نگهبان با عناوین مختلف هست.

    • مفسد اقتصادی
      0

      یعنی بدون مدرک و ذکر دلیل همه رو رد صلاحیت می کنند؟؟؟یکی را نام ببر!!البته بجز ایرا ن،،،،پادشاهی هم باشه قبوله

    • عدل و انصاف
      0

      اقای ن، به شعور مردم توهین نکن، هیچ جای دنیا نهادی مثل شورای نگهبان که فقط هوای حکومت را داشته باشه و تمام مخالفین و حتی منتقدان حکومت را قلع و قمع کند ، وجود ندارد.اگر هم وجود داشته باشه مستقل از حکومت است تا حقوق مردم و کاندید ها ضایع نشود. خودت و وجدانت ایا الان ایران اینطور است؟

  • دن کیشوت
    0

    نگران ایران نباش،نگران آتشی باش که شعله هایش چونان شتران قرمز است و در انتظار ورود تو!

    نظرات شما -
    • امید
      0

      چقدر ما ساده هستیم اینا همشون دستشون توی یک کاسه هست چند روز دیگه از ایران میره مثل خاوری وامثال خاوری ها

  • ع.ا.ق.م۷
    0

    عباس آخوندی تاوقتی بابت نوع نگاه هتان واقدامات و....خود به مسکن مردم ونادیده گرفتن حق وحقوق الناس دراین زمینه درطول ۵سال و اندی صدارات بر وز ارت موردنظر.ازما مردم ایران و بدخی از مسوولان ذیربط و...علنا پوزش وعذرخواهی نکنی.!!!! هیچ حرف وکلامت (حتی اگربا آب طلا و...باشد.) بردل و ذهن ...ما نخواهد نشست.

  • ناشناس
    0

    خبر فوری شما چرا این خبر را تیتر زدید؟خودتان را مسخره کردید؟

    نظرات شما -
    • م
      0

      خبر فوری به دنبال حاشیه سازی است دنبال تیترهای تنش زا است

  • Amir
    0

    نگران ایران است،چندسال وزیر مسکن بود اما نگران بی خانمانی مردم نبود،نگران اجاره های سرسام آور نبود.ازنگرانی جلو تکمیل ساخت وسازهای مسکن مهر راگرفت ونتیجه آن تخریب ساختمانهای نیمه کاره مسکن مهر شد. بی شرمی ووقاهت تاکجا؟

  • محسنب
    0

    بابا وقاحت هم حدی داره اه اه

  • حسن
    0

    چرا ناراحتی میگه بیمه نبودی

  • ناقوس
    0

    حالا که نگرانی وضعیت مسکن ما اینست اگر نگران نبودی چه میشد

  • امپراطوری پارس
    0

    این اطرافیان حسن باید جایزه نوبل وقاحت بگیرند که با این همه فک و فامیل دزد هنوز هم طلبکارند!

  • محمد
    0

    بروبمیرمردک بی حیای پرو شما اعضای دولت روحانی شرم را خورده اید حیا را قی کرده اید

  • محسن
    0

    فکر کنم نگران خودتی.... چون بزودی باید محاکمه شوی و این خواست میلیون‌ها مسکن مهری وملت ایران است

  • بی نام
    0

    من که رای نمیدم ولی امیدوارم تو که خیر نبینی

  • مردم
    0

    شما مگربه وظیفه خودت نسبت به مردم عمل کردی شما نگران ایران نباش صندلی قدرت عجب کششی داره؟؟؟

  • ج
    0

    پر روی نجومی .

  • کاربر ناشناس
    0

    خیانت و خلاقیت این شخص بر کسی پوشیده نمی باشد

  • محمد
    0

    بزودی باید محاکمه شوی قانون از کجا آورده ای دامنت را خواهد گرفت آره جان امیدوارم همه شماها یه روزی رو سیاه شوید مردم را بدبخت کردید

  • پول
    0

    وای خدا چه رویی داری تو که مملکت رو به این روز انداختین بعد ادعای نگرانی میکنید هزارسالتون هی موهاتون رنگ میکنید و کت شلوار نو میپوشید و دنبال چپاول بیت المال هستید. فقط قیافه مریضتو به مردم نشون نده و دست بردار از سر مردم نمیخوان تو یکی رو مخصوصا بی ارزه بدبخت باید جواب خدارو بدی که این همه مستاجر رو بدبخت کردی و قیمت خونه ها رو سر بفلک کردی تا پول رو پول بزارید و در بری .

  • عملی
    0

    واقعا دست شورای نگهبان درد نکنه خدا پدر و مادر همشون بیامرزه که تو یکیو رد کردن. حالا برو دماغتم عمل کن تا خوشگل تر بشی

  • محمد
    0

    آخوندی بی کفایت ترین وزیر جمهوری اسلامی ایران

  • ایرانی
    0

    آخوندی چرند نگو! اگر واقعاً نگرانی، حامی رئیسی شو و در شیپور اتحاد و همدلی بدم

  • رضا95
    0

    ایشون نگران ایران زن سومشه باید مطلب را بگیری.

  • زیلان
    0

    تو نگرانی ،گند پولهایی که تو بورس تردستی کردی و هزار و خرده میلیارد تومن زدی به جیب در بیاد . باید هم نگران باشی ، فرصت خرج کردنشونو پیدا نمیکنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها