یک حقوقدان مطرح کرد

۶ حقوقدان شورای نگهبان به نفع رئیسی و ضرر رقبایش رأی دادند؟/ قدرت رئیس قوه قضاییه کمتر از قوه مجریه نیست

یک حقوقدان بر این باور است که شرایط نابرابر آقای رئیسی با دیگر کاندیداها در این مطلب است که قبلا از سوی رهبری تاییدصلاحیت شده است.

۶ حقوقدان شورای نگهبان به نفع رئیسی و ضرر رقبایش رأی دادند؟/ قدرت رئیس قوه قضاییه کمتر از قوه مجریه نیست

از زمان کاندیداتوری ابراهیم رئیسی این بحث مطرح بود که ۳ حقوقدان شورای نگهبان که معرفی شده شخص رئیسی هستند ممکن است به ضرر او رأی بدهند؟ ممکن است به نفع رقیب او رأی بدهند؟ سوالی که همچنان باقی است و با اعلام اسامی نهایی کاندیداها که رقبای اصلی رئیسی یکدست حذف شده اند این شائبه پررنگ تر شده است که رئیسی با کمک رأی حقوقدانانی منتسب به خود توانسته باشد احراز صلاحیت شده باشد و رقبایش با رأی منفی همان حقوقدانان از گود رقابت حذف شد باشند.

نعمت احمدی حقوقدان می گوید: شورای نگهبان باید براساس ویژگی‌هایی که قانون تعیین کرده یعنی رجال سیاسی_مذهبی، مدیر و مدبر بودن و غیره، کاندیداهای ریاست جمهوری را تعیین کند این در حالی است که قضیه در مورد آقای رئیسی فرق می‌کند و شش عضو حقوقدان شورای نگهبان منصوب رئیس قوه قضاییه هستند و به او رأِی می‌دهند

نعمت احمدی بر این باور است که ابراهیم رئیسی در جایگاه ریاست قوه قضاییه، صلاحیتش قبلا توسط رهبری احراز شده است و از این رو قبل از تاییدصلاحیت از سوی شورای نگهبان، از مقام بالاتر یعنی مقام معظم رهبری، تاییدصلاحیت را گرفته است.

در ادامه این گفتگو را بخوانید؛

شش عضو حقوقدان شورای نگهبان منصوب رئیس قوه قضاییه هستند و به او رأِی می‌دهند

«نعمت احمدی» حقوقدان، در این باره که شش عضو حقوقدان شورای نگهبان از سوی قوه قضاییه تعیین می‌کند و در این دوره هم سه عضو حقوقدان شورای نگهبان تعیین شده از سوی ابراهیم رئیسی به نفع او رأی خواهند داد نه رقیب، آیا این جای ایراد ندارد؟ به خبرگزاری گفت: در واقع حتی سه نفر حقوقدانی که مورد تایید ابراهیم رئیسی نیستند به نفع او رأی می‌دهند همانطور که می‌دانید شش عضو حقوقدان شورای نگهبان به صورت همزمان انتخاب نمی‌شوند. دوره ۶ ساله است یعنی هر سه سال، انتخاب می‌شوند. یعنی حقوقدانانی که در دوره رییس سابق قوه قضاییه معرفی شدند در پایان دوره خود قرار دارند این طبیعی است.

استعفا نکردن روسای سه قوه هنگام ثبت نام انتخابات جای ایراد است

او افزود: متاسفانه قانون می‌گوید در زمان ثبت نام، روسای سه قوه نیاز به استعفا ندارند؛ این متن قانون است اما تبعات این مسئله بالا است وقتی که آقای رییسی ۶ رأی داشته باشد این شش رأی از کسانی است از سوی طیف خودش معرفی شده‌اند. قوه قضاییه قوه‌ای است که افرادی که در آن تعیین می‌شوند منصوب مقام معظم رهبری هستند و دارای یک جریان فکری ثابت هستند یعنی ماننده قوه مجریه نیست که یک نوسانی در روسای قوه مجریه باشد مثلا یک دور احمدی‌نژاد معجزه هزاره سوم باشد و در دوره دیگر در رأس فتنه قرار گیرد و امثال اینها.

رئیسی به عنوان منصوب رهبری باید دوراندیشی داشته باشد اگر....

احمدی ادامه داد: یا آقای خاتمی هم ممنوع التصویر و یا آقای هاشمی بی بصیرت تلقی شود. روسای قوه قضاییه از همان ابتدا در یک خط ثابتی تعیین شده‌اند؛ از ابتدا تاکنون به ترتیب، مرحوم بهشتی، آقای موسوی اردبیلی، مرحوم محمد یزدی، آقای شاهرودی، آقای آملی لاریجانی و الان هم آقای رئیسی در مسند قوه قضاییه حضور دارند. بنابراین چون اینها منصوب رهبری هستند در یک مسیر ثابت فکری هستند.

او بیان کرد: درباره رئیسی قوه قضاییه که وارد کارزار انتخاباتی شدند چند نکته وجود دارد. نخست اینکه، فرض بر این مسئله بگذاریم رأی نیاورند یعنی او باید به عنوان منصوب رهبری، این دوراندیشی را داشته باشد به فرض اگر رأی نیاورد؛ البته کاش این اتفاق رخ نمی‌داد یا آقای رئیسی کاندیدا نمی‌شد و یا استعفا می‌دادند هرچند نیت آقای رئیسی خیر است و هدفشان مبارزه با فساد است آن گونه که در دستگاه قضایی عمل کردند.

رئیسی نیت خیر مبارزه با فساد را بهتر می‌توانست در قوه قضاییه انجام دهد

این حقوقدان اضافه کرد: چون ایشان در دستگاه قضایی بودند و در ساختار دستگاه قضایی آشنا هستند تصور می‌کنند که در دستگاه قوه مجریه هم می‌توانند مبارزه کنند؛ در حالی که این گونه نیست چراکه در قوه مجریه هم اگر بخواهد با فساد مبارزه کند باید به دستگاه قضایی ارجاع دهد بنابراین ایشان نیت خیر مبارزه با فسادشان را در دستگاه قضایی می‌توانست بهتر انجام دهد.

۶ حقوقدان شورای نگهبان به نفع رئیسی و ضرر رقبایش رأی دادند؟

اگر رئیسی رأی نیاورد تقابل بین مردم و انتصاب رهبری به وجود می‌آید

نعمت احمدی عنوان کرد: در حال حاضر هم خدای ناکرده به فرض اگر آقای رئیسی رأی نیاورند عملا تقابلی بین مردم و انتصاب مقام معظم رهبری به وجود می‌آید. بنده بارها گفته‌ام که باید به حرمت انتصاب مقام معظم رهبری، کاش آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کردند حالا هم که شرکت کرده‌اند در تردید در این بخش، بالطبع، این ذهنیت مردم وجود دارد هرچند اعضای شورای نگهبان می‌توانند بگویند ما مستقل هستیم و فلان و بهمان، اما نمی‌توانند این ذهنیت را از ذهن مردم دور کنند و بگویند کسانی که منصوب قوه قضاییه هستند می‌خواهند به رئیس قوه قضاییه رأی بدهند.

آمدن از قوه قضاییه به قوه مجریه برای مبارزه با فساد در تاریخ هیچ کشوری سابقه ندارد

او اظهار کرد: این وضعیت در تاریخ هیچ کشوری سابقه ندارد که یکی از قوه قضاییه به قوه مجریه بیاید تا فساد را از بین ببرد. چون در قوه قضاییه، تهیه لوایح قضایی به عهده رئیس قوه قضاییه است یعنی رئیس قوه قضاییه در تهیه قوانین همان اندازه اختیار و توان دارد که رئیس قوه مجریه دارد. ما دو نوع لایحه داریم یکی لایحه قضایی و دیگری لایحه حقوقی یعنی لوایح معمولی داریم. لوایح معمولی یا از سوی رئیس قوه مجریه است یا اینکه نمایندگان مجلس باید طرح بدهند یعنی نمایندگان لوایح قضایی را با طرح هم نمی‌توانند ارائه بدهند.

قدرت رئیس قوه قضاییه کمتر از قوه مجریه نیست

این حقوقدان ادامه داد: قدرت رئیس قوه قضاییه در اجرای مبارزه با فساد، کم از دستگاه قوه مجریه نیست به این دلیل که خودش می‌تواند لوایح قضایی را به مجلس بدهد و مجلس تصویب کند و بیاید در قوه قضاییه اجرا شود.

احمدی درباره ترکیب شورای نگهبان بیان کرد: در ترکیب شورای نگهبان، ۶ نفر حقوقدان هستند که این شش نفر توسط رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی می‌شوند و مجلس هم از بین آنها انتخاب می‌کند متاسفانه از زمان آقای شاهرودی، شیوه‌ای در معرفی شش حقوقدان صورت گرفت بدین گونه که دو نفر را معرفی می‌کنند یعنی گزینه زیادی ندارد که مجلس از بین آنها انتخاب کند. یعنی مجلس از بین یک و دو انتخاب می‌کند به بیان دیگر مجلس این ها را انتخاب نمی‌کند بلکه قوه قضاییه انتخاب می‌کند چون دو نفر هستند. یعنی اگر الان برای دوره بعدی، سه نفر حقوقدان می‌خواهند دو نفر را معرفی می‌کنند یعنی درواقع این رویه بدین معناست که این حقوقدانان منصوب قوه قضاییه هستند نه معرفی شده از سوی قوه قضاییه. مثلا می‌گویند دو نفر طحان نظیف و یا فلان شخص. بنابراین دیگران از یک سهم نابرابری برخوردارند مثلا هر کدام از نامزدهای ردصلاحیت شده می‌توانند این ایراد را مطرح کنند و بگویند شش نفر پابه پای آقای رئیسی بودند هر چند آقای رئیسی هیچ مطلبی نداشته که ردصلاحیت شود چون منصوب مقام معظم رهبری است. اما از لحاظ شکل ظاهری به آن ایراد وارد است اما از نظر شکل باطنی خیر.

شرایط نابرابر رئیسی نسبت به کاندیداهای دیگر چیست؟

این حقوقدان ابراز کرد: چون آقای رئیسی منصوب رهبری در قوه قضاییه هستند و به بیانی دیگر رهبری صلاحیت ایشان را احراز کرده‌اند؛ درواقع از ویژگی های رئیس جمهور این است که از بین رجال سیاسی-مذهبی انتخاب شود رئیس قوه قضاییه از بین مجتهدینی که مدیر، مدبر، عادل و آگاه به امور قضایی باشد انتخاب می‌شود در واقع کسی که با ابلاغ رهبری به ریاست قوه قضاییه انتخاب می‌شود. اینها ویژگی هایی است که شورای نگهبان باید براساس آن از میان کاندیداها، انتخاب کند اما در حالی که شرایط ابراهیم رئیسی قبلا از سوی رهبری احراز شده است و شورای نگهبان نمی‌تواند درباره رئیس قوه قضاییه ای که قبلا شرایط تصدی را توسط رهبری احراز کرده اند اظهارنظر کند بنابراین رئیس قوه قضاییه منصوب رهبری وقتی نام نویسی می‌کند از قبل صلاحیتش تایید شده است. این مسئله جای ایراد است به بیان دیگر اشکال فنی قضیه در این مسئله است که شورای نگهبان نمی‌تواند (چون قوه تشخیص شورای نگهبان که از رهبری بالاتر نیست) اظهار نظر کند چون رهبری، رئیسی را به عنوان فردی مدبر، مدیر و عادل و آگاه به امور قضایی انتخاب کردند شورای نگهبان هم این شرایط را برای ریاست جمهوری می خواهد که قبلا از سوی رهبری احراز شده است. شرایط نابرابر آقای رئیسی با دیگر کاندیداها در این مطلب است که قبلا از سوی رهبری تاییدصلاحیت شده است.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • م
    0

    چقد سطح نگاه ضعیفی دارید. توصیه میکنم نگاهتون رو تغییر و مطالعاتتون حول محور جهانبینی و واقعیات دنیا و مسائل سیاسی بیشتر کنید. من متن رو خوندم انگار یه جوان 20 ساله نوشته باشه

    نظرات شما -
    • پهلوان علی محمدآذری دهکنی اصل
      0

      توهم سعی کن شجاعتربشی ازنام ونام خانوادگی فقط جرات کردی ((م))نوشتی که ازمیم خیلی برداشتهامیشه کرداتفاقااین مطلب هم برای آدمهای کم سوادنوشته شده بودکه ظاهراشمااونهم متوجه نشدی چون تعصب بی خودی نسبت به رئیسی داری.

    • خدایار
      0

      سلام شما چند سال دارید؟چون از رو نوشته ات نتونسم تشخیص بدم پرسیدم

    • مهدی شادی
      0

      باسلام... کاملا درسته... شما حقوقدانید یا تحلیلگر مسایل سیاسی؟؟ فقط حرفهای کوچه بازاری رو دوباره تکرار کردید که از سر جهل و نا آشنایی به مشکلات مردم است...

  • علی پناهی
    0

    ، مشکل مبارزه با فساد با قطع تولید فساد انجام میشه رئیسی از کاندیداهای شما کارنامه بهتری داره

  • علی نادری
    0

    پس تکلیف روشنه

  • Mehman
    0

    معلومه یا بی سواده یا... آخه چه وکیلی است که نمیدونه اعضای حقوق دان شورای نگهبان را رئیس قوه معرفی می کند ولی مجلس شورای اسلامی باید رای بدهد وبعد هم مگه دوره قبلی که رئیسی رای نیاورد تقابل پیش آمد

  • علی
    0

    آخه این چه شورای نگهبان وچه صلاحیتی است که رییس قوه را سش نفر از یاران خودش تایید کنند

    نظرات شما -
    • سرمد
      0

      دوست گرامی با این تفسیر شما اگر کاندیدا قاضی بود حقوق دانان حق تایید صلاحیت ندارند پس کسایی از سایر مشاغل بیایند تایید صلاحیت کنند و اگر مهندس یا معلم و یا پزشک کاندیدا شد اعضا ی شورای نگهبان مرتبا تغییر کنند به نظر شما این امر منطقی است؟

  • رضا
    0

    مردم تصمیم گرفتن شرکت نکنند مثل مجلس برای همین نماینده رعبری رای می اورد

    نظرات شما -
    • زرگانی
      0

      واله منم جزیی از مردمم و تصمیم دارم که حتما شرکت کنم تا ریشه روحانی رو بکنیم بندازیم دور...تا دیگه سرمایه مرم به فنا نره...دلار بیشتر ازین گرون نشه...سکه هم همینطور....نون و ماست و نخود لوبیا قیمت روزانه شان افزایش پیدا نکنه.....میرم رای میدم تا یکی بیاد کار منه نه هر روز بیاد و وقت مردم رو بگیره و حقوق شهروندی تصویب کنه ولی پدر شهروندان رو دربیاره.

    • کاربر ناشناس
      0

      چهل و دوساله دعوای حیدری نعمتی راه انداختند و مردم روز به روز نابودتر شده اند

  • دن کیشوت
    0

    خدایا داد این ملت مظلوم را از ظالمان بگیر،کارخانه داران رانتی را که روز به روز اجناس را گران می کنند،خودشان و کارخانه هایشان را به آتش بکش!

  • میثم
    0

    جهانگیری در8سال معاون ریاست جمهوری ولاریجانی در 12 سال ریاست جمهوری کشور را به ویرانه تبدیل کردند آزموده را آزمودن خطاست

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      رییسی هم برای تبلیغ این کارها روکردالبته همه اش نمایشی کدام مفسد به سزای عملش رسید

    • یه ایرانی
      0

      رئیسی که 30 سال تو قوه قضائیه است!!!! 8سال کجا و 30 کجا!!!

    • زرگانی
      0

      مجسن جان!..کدام مفسد!؟...اولیش که زیر عبای روحانی بود!دومیش که زیر دماغِ...ببخشید...زیر کت جهانگیری بود!سومیش که توی تیم مذاکره بود...چهرمیش که هفت تپه بود..پنجمیش که مفان بود...ششمیش..که نساجی مازندران بود...هفتمیش که رشت الکتریک و خاندان کرباسی و نوری اهل و عیال بود...هشتمیش که هپکو بود...نهمیش که سلطال سکه بود...نفسم بند اومد...بقیش رو خودت بهتر میدنی...خودش بشمار برو بالا...

    • زرگانی
      0

      مجسن جان!..کدام مفسد!؟...اولیش که زیر عبای روحانی بود!دومیش که زیر کت جهانگیری بود!سومیش که توی تیم مذاکره بود...چهرمیش که هفت تپه بود..پنجمیش که مفان بود...ششمیش..که نساجی مازندران بود...هفتمیش که رشت الکتریک و خاندان کرباسی و نوری اهل و عیال بود...هشتمیش که هپکو بود...نهمیش که سلطال سکه بود...نفسم بند اومد...بقیش رو خودت بهتر میدنی...خودش بشمار برو بالا...از کامنت قبل خودم صمیمانه عذرخواهم...یکی از دوستان تذکر به جایی دادن.بنده هم کامنت رو کمی تفییر دادم.

  • مورچه
    0

    خداجان تشکرازاینکه ریشه ظلم فساد دزدی ودروغ در سرزمین ایران راریشه کن خواهی کرد ومردم روزب روز اگاه وعاقل تراز گذشته میشوند خداجان مامردم درانتصابات شرکت نمیکنیم

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    تائید رئیسی یک نوع گول زدن مردم و بازی با شعور مردم فهیم و مهندسی و انتصاب در انتخابات نمایشی بود و عواقب و بد بینی و هزینه زیادی برای حاکمیت دارد...!!

  • وحید
    0

    این به اصطلاح حقوقدان!!!که همچین اراجیفی گفته بیشتر عریضه نویسه نه حقوقدان کسیکه هنوز نمیدونه طبق قانون اساسی رییس جمهور چه اختیاراتی داره و میگه رییس قوه قضاییه اختیاراتش کمتر از قوه مجریه نیست به درد لای جرز هم نمی خوره ، بهد هم این اعضای حقوقدان شورای نگهبان توسط صادق لاریجانی پیشنهاد و در زمان خود علی لاریجانی در مجلس تایید شدند

  • مختار ثقفی
    0

    تائید صلاحیتها بسیار غیر کارشناسی، مغرضانه می باشد چند نفر از نامزدها از عناصر بسیار نزدیک به رهبری و مورد تائید ایشان هستتد آیا نامزد انتخابات که منتصب رهبری در مجمع تشخیص می باشد یا مشاورارشد رهبری در امور سیاسی شایستگی ندارد رد صلاحیت گسترده میتواند نوعی بی احترامی به نظرات مقام عظمای ولایت هم باشد

    نظرات شما -
    • زرگانی
      0

      استدلال رو نگاه تورو بخدا

  • سرمد
    0

    کاملا حرف بی ربط و غیر کارشناسی زده ای مطمئن باش هیچ تقابلی بین مردم رهبری ایجاد نمی شود مگر بودن احمدی نژاد در مجمع تشخیص و رد صلاحیت و یا عدم احراز ایشون با هم در تضاد است که این مورد باشد کسی ممکن است در گذشته حائز صلاحیت کاری بوده و اکنون صلاحیت را از دست داده است تاجزاده ی فتنه گر هم ادعای احراز صلاحیت دارد شورای محترم نگهبان همیشه درست عمل کرده است و ما ممنون زحماتشون هستیم

    نظرات شما -
    • زرگانی
      0

      سرمد جان!..ولشون کن...اینا پول میگیرن تا مقاله در کنن!...پول میگیرن که مصاحبه کنن!...مثل زیبا کلام!...آخه به ذهنتون نیامده که چطور در یک روز در 5-6 روزنامه یه ستون به اراجیف زیبا کلام اختصاص داده میشه!ایشون کی وقت میکنه !معلومه که ممر درامد و معیشت ایشونه...اما دلم به حال خلق الله میسوزه که همه این مطالبش رو نمیخونن!چون اکثر اوقات مطلبی که در این روزنامه داده قشنگ در تضاد با مطلب دیگه اش در روزنامه دیگری هست و جالب تر اینکه هر دو در یک روز چاپ میشن!!...حالا این بابا هم اینقدر روده درازی کرده برا همین!...طوری نوشته انگار شورای نگهبان جای مطلحت سنجیه!طبق قانون شورای نگهبان موظف به انجام فیلتر جلوی اختلاسگران،مفسدین،دزدان،اراندازان ووو هست!یک بار اینکار رو نکرد(بخاطر فشار همین حضرا)دیدیم که در این 8 سال چه بلایی سر جان و مال و ابروی ایرانی رفت!...جالب اینجا بود که نظریه پردازان کله گنه خودشون توی یک سال گذشته گفتن حق با مردمه و شورای نگهبان ظلم کرده به مردم و باید جوابگوی مردم باشه!

    • کاربر ناشناس
      0

      استدلالها را نگاه کن تورو خدا

  • نیکپور
    0

    این حرف دیگه کشک کجا بودی تو گرانی ها حالا سروکلت پیدا شده بابا رونیست سنگ پاست توکه حقوقدانی چرا دیگه حیف ؟!

  • نمکشناس
    0

    کارمند ان نیروی قضاییه

  • کاظم
    0

    میدونستم رییسی یه رقیب کوچولو هم داشته باشه مردم بهش دلی میدن. اومدن همه را از دم رد صلاحیت کردن تا رییسی، رئیس جمهور زورکی بشه. رئیس جمهور زورکی ۹ درصدی ها !!!!!!!!

  • دانیال
    0

    آقای رئیسی شما که دیگه انتصاب شدی پس مشکلت چیه؟

  • مهرداد سربندی
    0

    آقای احمدی این شش حقوقدان اگر به رئیسی رای نمیدانند جای تعجب بود. خب رئیسی هم صنف آنهاست و حق آب و گِل داره. قطعا اگر این شش نفر شش پاسدار بودند به سعید محمد رای میدادند. یا اگر شش اقتصاددان خبره و سیایتمدار کارکشته بودند حتما به دکتر جهانگیری رای میدادند. همچنین اگر شش موتور سوار بودند به اون خانمی رای میدادند که با موتور اومد ثبت نام کرد. حالا شانس آوردیم این شش نفر از یک صنف هستند. خدا میدونه اگر از شش صنف بودند چه آش شله قلمکاری در شورای نگهبان پخته می شد. به هر حال ما باید در برابر مصائب بزرگ به خدا توکل کنیم.

  • 000000
    0

    انشاالله که مردم فهیم رای نمیدهند چون دیگه به هیچ کس ازاین حاکمان مستبد اعتماد نداریم آب از سرچشمه گله

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      احسنت

  • کریم
    0

    خوب وقتی همکاران ایشان مرجع تشخیص صلاحیت رقبا می شوند نتیجه ای بهتر از این نخواهد داشت

  • مردم سالاری
    0

    من رای نمیدهم تو رای نمیدهی او رای نمیدهد نا رای نمی‌دهیم آنها رای نمی‌دهند

  • پرتوی
    0

    به این می گویند دور تسلسل قدرت.

  • مهمان
    0

    اگر این استدلال درست باشه پس باید لاریجانی هم تایید صلاحیت می شد چون هم برادرش عضو شورای نگهبان است و هم سه تا از حقوق دانان در زمان ریاست برادرش بر قوه قضائیه انتخاب شده اند

  • محمدی
    0

    وقتی دوستانمان در این کره خاکی می شوند کره شمالی وسوریه و ونزوئلا ونیکارا گوئه طبیعتا انتخاباتمان هم باید مثل انها باشد . گله ای نیست خود خواستیم .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها