طرز تهیه خاگینه هویج خانگی

امروز می خواهیم با هم یک غذای خوشمزه را درست کنیم که علاوه بر خوشمزگی پر از خاصیت است. این غذا بیشتر مخصوص مردم آذربایجان هست و اغلب مهمونی ها کنار بقیه غذا ها سروش می شود.

طرز تهیه خاگینه هویج خانگی

مواد لازم:

تخم مرغ: ۲ عدد

هویج: ۳ عدد

بکینگ پودر: یک قاشق سوپ خوری

آرد: ۳ قاشق غذا خوری

آب: ۱/۲ پیمانه

دوشاب: یک پیمانه

زعفران دمکرده غلیظ: به میزان لازم

گردو: ۵۰ گرم

هل: ۱/۲ قاشق چای خوری

دارچین: یک قاشق چای خوری

خرما: ۵ عدد

گل محمدی: یک قاشق مربا خوری

طرز تهیه:

مرحله اول:

ابتدا برای درست کردن این غذا میریم سراغ هویج هامون. هویج ها رو برمیداریم و اول میشوریم و بعد از شستشو پوست را با پوست کن میگیریم و میزاریم کنار. حالا یه کاسه برمیداریم و هویج ها را با رنده ریز داخلش رنده می کنیم و می گزاریم بماند. سپس یک کاسه کوچیک برمیداریم و آردی که داشتیم را داخلش الک میکنیم. الک کردن آرد باعث می شود که مواد خاگینه مون خیلی نرم و لطیف تر و همچنین یکدست تر بشه که آرد توی مواد گلوله گلوله نشه.

سپس بعد از اینکه آرد را الک کردیم به کاسه ای که هویج رنده شده داخلش بود اضافه میکنیم و با هم یک هم میزنیم سپس بکینگ پودر را هم به بقیه مواد اضافه کرده و در آخر هم تخم مرغهایی که داشتیم رو داخل موادمون میشکنیم و شروع میکنیم همه موادمون رو با هم هم زدن. مواد رو خیلی خوب با هم مخلوط کنین به طوری که اثری از آرد توی مواد نباشه و همه مواد مخلوط شود. سپس بعد از اینکه موادمان آماده شد آن را می گزاریم کنار و میریم سراغ بقیه کارها.

خاگینه هویج خانگی

مرحله دوم:

حالا تو این مرحله قبل از اینکه خاگینمون رو بپزیم میریم مواد میانی خاگینه رو آماده میکنیم. اول از همه گردو هامون رو تمیز پوست کنده و تمیز کرده سپس میریزیم تو ظرف میکسرمون. بعد از اون هل و دارچین و گل سرخ رو هم بهش اضافه میکنیم و در آخر هم خرماهایی که داریم را هسته هاشو در میاریم و به بقیه مواد تو میکسر اضافه میکنیم و مواد رو با هم میکس میکنیم تا خوب مخلوط شود. سپس بعد از مخلوط کردن تو یه ظرف خالیش میکنیم و میزاریم بمونه. و بعد میریم سراغ درست کردن شیره یا همون شربتی که میریزیم روی خاگینمون.

یه قابلمه کوچیک برمیداریم و دوشاب (شیره انگورمون) رو میریزیم داخلش و بعد آبی که داشتیم رو هم بهش اضافه میکنیم و قابلمه رو میزاریم روی حرارت متوسط تا آب و شیره انگورمون با هم خوب قاطی بشه و بجوشه. وقتی شیره مون شروع کرد به جوشیدن و کمی از رقیقی در اومد زعفران دمکرده را بهش اضافه میکنیم و خوب مخلوط میکنیم. سپس شیره او از روی حرارت برمیدرایم و میزاریم کنار تا از اش تو غذا استفاده کنیم.( تو اینجا میتونید از کمی گلاب هم برای خوش عطر شدن خاگینه تون استفاده کنید. البته اضافه کردن گلاب کاملا سلیقه ایی هستش.)

خاگینه هویج خانگی

مرحله سوم:

حالا تو این مرحله میریم برای پختن خاگینمون. در اینجا باید بهتون بگم که میتونید کمی از مواد میانی رو با خاگینتون مخلوط کنید که طعم بهتری بگیره و بقیه اش را هم برای وسط خاگینه نگه میداریم. حالا یه تابه برمیداریم و کمی کف تابه را چرب میکنیم و میزاریم رو حرارت تا داغ شود.

سپس نصف مواد خاگینمون را میریزیم داخل تابه و قشنگ پهن می کنیم که تو همه جای تابه یکدست باشه درست مثل درست کردن کوکو. کمی که خودش را گرفت مواد میانی که با هم میکس کرده بودیم را میریزیم رو لایه اول خاگینه.

بعد از اینکه مواد میانی را ریختیم خوب پهن میکنیم که همه جای لایه اول خاگینمون را بپوشوند. سپس بقیه مواد خاگینمون را روی مواد میانیمون میریزیم و خوب پهنش میکنیم و بعد در تابه رو دمکنی میپیچیم و میزاریم سر تابه و میزاریم خاگینمون منسجم شه و خودشو بگیره.

وقتی خوب خودشو گرفت با کمک یه سینی برمیگردونیمش و میزاریم اونطرفش هم خودش رو بگیره و قشنگ مغز پخت شود. سپس بعد از اینکه پخت خاگینمون، برش میزنیمش و بعد شیره ایی که درست کردیم را روش میدیم تا طعم بگیره. سپس تو ظرف میچینیم و سروش میکنیم.

منبع: مامی فود

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها