طرز تهیه خورش ترش تره گیلانی

خورش ترش تره گیلانی یکی از غذاهای محلی استان گیلان است که با سبزی مخصوص خالواش و نعنا و سبزی خورش درست می‌شود و معمولاً هر چه اسفناج بیشتر باشد، خوشمزه‌تر می‌شو.

طرز تهیه خورش ترش تره گیلانی

مواد لازم:

کره: 30 گرم

اسفناج: 150 گرم

شوید: 80 گرم

تره: 100 گرم

گشنیز: 100 گرم

خالواش: 150 گرم

نعنا: 150 گرم

برنج: 2 قاشق غذاخوری

تخم مرغ: 2 عدد

سیر: 6 حبه

آب نارنج: به مقدار دلخواه

نمک و فلفل: به مقدار لازم

زردچوبه: به مقدار لازم

آب: به مقدار لازم

جعفری: 100 گرم

برگ چغندر: 70 گرم

روغن سرخ کردنی: 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

ابتدا برنج را بهتر است که 3 الی 4 ساعت قبل در داخل ظرف پر از آبی خیس کنیم هر چند که مقدارش کم است زیرا که بعد از پخت نرم تر شده و در زود پخته شدن تاثیر زیادی دارد.

بعد با دو لیوان در داخل قابلمه مناسب و نچسبی می ریزیم و روی حرارت با شعله متوسط می گذاریم تا به مدت تقریبا 15 الی 20 دقیقه که کاملا برنج پخته و در حال له شدن باشد.

بعد در ادامه سبزی ها از جمله اسفناج و برگ چغندر و گشنیز و جعفری و تره و شوید را پاک کرده و به مدت 30 دقیقه در داخل ظرف پر از آبی ریخته تا خیس بخورد بعد از شستن و آبکشی روی تخته آشپز خانه خیلی ریز خرد می کنیم و به برنج در پخته شده اضافه می کنیم.

به مرور زمان سبزی خرد شده آب انداخته و زیاد می شود باید درب قابلمه را گذاشته تا به مدت 20 الی 25 دقیقه بجوشد.

حال در این فاصله سیر ها را 20 دقیقه در داخل ظرف پر از آبی ریخته تا خیس بخورند بعد پوست آن ها را گرفته و شسته سپس با رنده سیر در داخل ظرفی رنده می کنیم.

و در ادامه سبزی خوش عطر نعنا و خالواش که مخصوص همین خورش هست و بیشتر در شمال کشور گیلان یافت می شود را پاک کرده بعد از خیساندن در آب به مدت 30 دقیقه شستن و آبکشی روی تخته آشپز خانه خیلی ریز که خرد کردیم در داخل تابه نچسب و مناسبی می ریزیم و روی حرارت با شعله متوسط می گذاریم.

بعد از 10 دقیقه که آب سبزی کشیده شد روغن سرخ کردنی را به همراه سیر رنده شده اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا مواد ضمن مخلوط شدن سرخ شوند بعد از 5 دقیقه که حسابی بوی سیر بلند شد مواد مخلوطی سرخ شده به سبزی در حال جوش اضافه می کنیم.

سپس مقداری نمک و فلفل و زرد چوبه اضافه می کنیم و با قاشق غذا خوری و یا ملاقه مواد را خوب هم زده و زیر و رو می کنیم تا خوب با هم مخلوط شوند.

سپس کره را به همراه آب نارنج اضافه می کنیم و مجددا مواد را چند دور زیر و رو کرده و هم می زنیم تا کره ذوب شده و با مواد مخلوطی ترکیب شود که در لذیذ تر شدن خورش تاثیر به سزایی دارد.

از اسم خورش معلوم هست که باید ترش باشد. شما اول یک پیمانه آب نارج اضافه کنید بعد از 10 دقیقه قل زدن کمی بچشید و در صورت دلخواه مجددا مقدار دیگری آب نارنج اضافه کنید و خوب خورش ترشه تره را هم بزنید.

حال تخم مرغ ها را در داخل ظرف مناسبی شکسته و با هم زن دستی هم می زنیم به طوری که سفیده و زرده تخم مرغ ها کاملا با هم مخلوط شده و خوب ترکیب شوند و مایه یک دست و روانی حاصل گردد بعد به طور یکسان به همه جای خورش اضافه می کنیم دو الی سه دقیقه اول هم نمی زنیم تا تخم مرغ زده شده خوب خودش را بگیرد سپس با قاشق خورش را زیر و رو کرده و هم می زنیم تا تخم مرغ زده شده تکه تکه شود و در خورش پخش گردد.

حال باید خورش کمی آبش کشیده شود و غلیظ گردد بعد از 15 دقیقه قل زدن حرارت را خاموش می کنیم.

بعد از زمان مقرر خورش ترشه تره گیلانی جافته و به غلظت مورد نظر رسیده مقداری در داخل ظرف سرو کشیده و همراه پلو مورد نظر در کنار خانواده محترم به عنوان وعده غذایی دلچسب و لذیذ میل کنید و لذت ببرید.

منبع: مامی فود

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها