رایزنی بورل و گروسی در آستانه پایان ضرب‌الاجل قانون لغو تحریم‌ها

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در توئیتی افزود: گفت وگوی مهمی را با جوسپ بورل در خصوص همکاری دو طرف پیرامون استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی و چالش‌های موجود در زمینه عدم توسعه تسلیحات اتمی داشتم.

رایزنی بورل و گروسی در آستانه پایان ضرب‌الاجل قانون لغو تحریم‌ها

وی تصریح کرد که اتحادیه اروپا شریک بلامنازع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه به شمار می‌رود.

در همین حال «استفن کلمنت» سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اشاره به این تماس تلفنی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شریک مهم اتحادیه اروپا در زمینه فعالیت‌های هسته ای ایران، برجام، توافقنامه‌های پادمانی، امنیت اتمی و استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی دانست.

موعد تعیین شده برای کاهش همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» کمتر از ۱۰ روز دیگر به پایان می‌رسد.

مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

بر اساس ماده ۶، « دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

پیشتر کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به تغییر سطح همکاری ایران با آژانس هشدار داد و اعلام کرد: «قانون جدید مجلس شورای اسلامی، فرصت دیگری را برای حفظ همکاری کاملا بی سابقه و چشمگیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی از طریق برداشتن تحریم ها فراهم کرده است، امیدواریم فرصت ها از دست نروند، چرا که همکاری فوق العاده کنونی به همکاری عادی باز می گردد.»

او همچنین ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ اعلام کرد که زمینه ها و دلائل تصویب "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران"، طی گزارش توجیهی به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو رسید و به عنوان سند آژانس نیز ثبت شد.

در همین حال تحرکات اروپا برای بازگشت برجام به ریلی اصلی، در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. هفته گذشته بوریس جانسون با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درباره برجام گفت‌وگو کرد. هم زمان وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو این توافق و آمریکا به صورت مجازی تشکیل جلسه داده و درباره اهمیت اتخاذ رویکرد یکپارچه در قبال توافق هسته ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

دولت جدید آمریکا که پیشتر وعده بازگشت به این توافق و لغو تحریم‌ها را مطرح کرده بود، این اقدام را مشروط به اجرای تعهدات ایران کرده است. این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران ، آمریکا را ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دانسته و تاکید دارد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی، برگشت پذیر خواهد بود.

این به فرموده رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای، «سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی ایران و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.»

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ابلی
    0

    این غربیها اخه چه مرگشونه چرا نمیزارن ملت ما یه نفس راحت بکشه مگه میشه به توافق نامه خودشون که امضا کردن هم پایبند نیستند فکر میکنند حالا ایران رو بردن گوشه رینگ و تمام مشکلات خودشون رم یکجا حل کنند نمیشه اقا جان غرور و عزت ما رو لکه دار کنین ای کاش اینقدر دور اندیش بودیم و خودمون را واسه روز مبادا آماده میکردیم که اینطور با یه تلنگر زیر رو نشیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها