خواص شگفت انگیز محصولات کنجدی در طب سنتی

مصرف یک قاشق غذاخوری دانه کنجد، ۱۴ درصد از کلسیم بدن بانوان را برطرف می‌کند و مانع از ترک خوردن و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود.

خواص شگفت انگیز محصولات کنجدی در طب سنتی

کنجد یکی از قدیمی ترین دانه های شناخته شده با قدمت 1600 سال پیش از میلاد مسیح است.. دانه های کنجد ریز، پهن و بیضی شکل هستند که معمولا در تمامی فصل های سال یافت می شوند و به اکثر غذاهای ایرانی طعم مطبوع و خوشایندی می دهند. دانه های کنجد سرشار از منگنز، مس، کلسیم، منیزیوم، آهن، فسفر، ویتامینB1، روی و فیبرهای غذایی هستند. به همین دلیل این دانه ها منبع غذایی بسیار با ارزشی به شمار می آیند.

مصرف 1 قاشق غذاخوری دانه کنجد، 14 درصد از کلسیم بدن بانوان را برطرف می کند و مانع از ترک و شکننده شدن ناخن ها می شود. همچنین مصرف 2 قاشق غذاخوی آن، 5 میلی گرم روی بدن را تامین می کند که این امر برای پوست و مو و ناخن ها بسیار موثر است.

از این دانه های مقوی و سرشار از خاصیت فراورده های کنجدی نظیر روغن کنجد، ارده، حلواارده و ... تولید میشود . این امر باعث می شود افرادی که تمایل به مصرف دانه های کنجد ندارند بتوانند با مصرف فرآورده های آن از خواص آن استفاده کنند

در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص فرآورده های کنجدی از نظر طب سنتی بپردازیم ؛ با ما همراه باشید

خواص روغن کنجد از نظر طب سنتی

چربی ها دارای انواع مختلفی هستند. نیاز است چربی های سالم و مفید برای بدن را شناخته و از آنها مصرف کنیم. روغن کنجد حاوی چربی های اشباع نشده و چربی های غیراشباع زیادی است.به همین دلیل مصرف آن برای سلامت قلب بسیار مفید بوده و سطح کلسترول را کنترل می کند برخی از خواص مطرح روغن کنجد عبارت اند از:

خواص روغن کنجد برای پوست

روغن کنجد دارای مواد مغذی بسیاری نظیر زینک است. درهنگام سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف زینک بسیار مفید و ضروری است. همچنین زینک به ساخت کلاژن پوست کمک می کند. بنابراین مصرف روغن کنجد باعث کلاژن سازی و انعطاف دادن به پوست می شود. به علاوه می تواند ترک های پوستی، بریدگی ها، جای سوختگی و زخم های سطحی پوست را از بین ببرد و پوست را سفت کند. روغن کنجد باعث شفاف شدن و مانع از زدن آکنه بر روی پوست می شود. توصیه می شود این ماده غذایی را حتما در رژیم غذایی خود جای داده و علاوه برمصرف خوراکی، آن را با گلاب مخلوط نمایید و هر شب قبل از خواب پوست خود را ماساژ دهید. همچنین می توانید چند قطره از آن را درون وان حام بریزید این کار باعث جلوگیری از خشکی پوست میشود.

خواص روغن کنجد برای پا

همانطور که میدانید پا قلب دوم انسان است. بنابراین باید به سلامت آن اهمیت ویژه ای دهیم. توصیه می کنیم قبل از خواب حتما پاهای خود را با روغن کنجد ماساژ دهید سپس جوراب بپوشید تا روغن جذب پا شود. این کار موجب برطرف شدن ترک های پا و درنتیجه لطافت آنها می شود. همچنین باعث می شود خواب آرام و خوبی داشته باشید.

خواص روغن کنجد برای مو

روغن کنجد حاوی ویتامین های گوناگونی نظیر ویتامین B، ویتامینE، منیزیم، فسفر و کلسیم است. توصیه می شود این روغن پر خاصیت را به کف سر خود بمالید تا تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده کنید. و پس از 30 دقیقه سر خود را شستشو دهید. روغن کنجد می تواند دربرابر اشعه فرابنفش به عنوان یک محافظ طبیعی از موها مراقبت کند. همچنین استفاده از آن مانع از شوره سر و سفید شدن موها می شود. روغن کنجد به رشد و خشکی مو کمک می کند.

خواص روغن کنجد در دوران بارداری

بانوان باردار دارای برنامه غذایی خاص و حساسی هستند که باید زیرنظر دکتر و با دقت بیشتری آن را تهیه و مصرف کنند . این بانوان در این دوران نباید مصرف کنجد و روغن کنجد غافل شوند. مصرف روغن کنجد در هفته آخر بارداری موجب آسان تر شدن زایمان می شود.

خواص ارده از نظر طب سنتی

ارده موجب نرم و برطرف شدن ورم های عضلانی می شود همچنین دمل ها را از بین می برد. در طب سنتی از ارده به عنواد مسکن برای درد و پماد مالیدنی در ناحیه درد استفاده می کنند. از ارده میتوان برای درمان اکثر بیماری ها نظیر بیماری های رحم، کرختی، کاهش فشارخون بالا، یبوست، نرم شدن سینه، کلسترول خون، کم خونی، پوکی استخوان و .... استفاده کرد. در طب سنتی برای درمان کبد و کلیه و همچنین به بیماران فلج و ناتوان توصیه می شود روزانه از کنجد و ارده حتما استفاده کنند تا شاهد تاثیر شگفت انگیز آن باشند. ارده دارای طبع گرم است بنابراین مصرف آن برای افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند بسیار مفید و موثر است البته این امر در صورتی است که فرد به مصرف آن آلرژی نداشته باشد. مصرف ارده برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و درمان آنها بسیار مناسب است در طب سنتی به بانوان باردار توصیه می شود حتما از کنجد و فرآورده های آن همچون ارده استفاده شود زیرا برای افزایش ایمنی بدن، تقویت استخوان و دندادن ها و سطح انرژی بدن مادران را افزایش می دهد. همچنین موجب رشد و زیبایی جنین نیز می شود. مصرف ارده و حلواارده قاعده آور است.

خواص حلواارده از نظر طب سنتی

مصرف حلوا ارده موجب تقویت نیروی جنسی و بدن می شود مصرف حلواارده مخصوصا در وعده صبحانه موجب کاهش اشتها می شود. بنابراین مصرف آن به افراد چاق بسیار توصیه می شود. مصرف کنجد و محصولات کنجدی نظیر حلوا ارده موجب تقویت حافظه و رشد کودکان می شود. حلواارده سرشار از مواد مغذی و املاح و ویتامین است بنابراین به افراد مسن، کودکان و افرادی که دچار ضعف عمومی هستند مصرف آن در وعده صبحانه بسیار توصیه و سفارش می شود. مصرف این ماده غذایی بسیار خوشمزه در وعده صبحانه موجب رشد سلول های عصبی و جلوگیری از کم خونی مشود.

طب سنتی و مزاج ها

اصول طب سنتی بر اساس 4 طبع یا مزاج پایه گذاری شده است که طبق این اصول افراد باتوجه به خصوصیات اخلاقی و فیزیکی به 4 گروه تقسیم می شوند.

4 نوع مزاج و طبع در طب سنتی وجود دارد که عبارتند از:

مزاج دموی (گرم و تر) مزاج صفراوی (گرم و خشک) مزاج بلغمی(سرد و تر) مزاج سوداوی (سرد و خشک)

هرکدام از مزاج های ذکر شده در بالا دارای ویژگی های خاصی است و نیاز به برنامه غذایی مخصوصی دارد. افرادی که طبع سرد دارند یا سرد مزاج (بلغمی و سوداوی) هستند برای ایجاد تعامل در بدن خود باید از رژیم غذایی با طبع گرم نظیر کنجد، ارده، حلوا ارده، روغن کنجد،عسل، دارچین، زنجبیل و ... استفاده کنند و از مصرف غذاها و گوشت ها با طبع سرد خودداری نمایند.

شما می توانید برای متعادل کردن غذاهایی با طبع سرد و خشک از فرآورده های کنجدی استفاده کنید زیرا فرآورده های کنجدی نظیر ارده، حلوا ارده و روغن کنجد دارای طبعی گرم و مرطوب است.

محصولات کنجدی ترنگ اردکان از سال 1387 در راستا تولید فرآورده های کنجدی فعالیت می کند و سهمی از بازار را به خود اختصاص داده است بصورت کلی محصولات این شرکت عبارتند از ارده، حلوا ارده، حلوا ارده پسته ایی، حلواشکری، کنجدبار، سوهان کنجدی، روغن کنجد و....

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها