با پیروزی قاطع در انتخابات نیوزیلند، آردرن به تشکیل دولت می‌اندیشد

نخست‌وزیر نیوزیلند پس از پیروزی قاطع در انتخابات این کشور، امروز (یکشنبه) اعلام کرد، طی سه هفته آتی دولت را تشکیل می‌دهد اما از تشکیل دولت به صورت ائتلافی یا انفرادی خبری نداد.

با پیروزی قاطع در انتخابات نیوزیلند، آردرن به تشکیل دولت می‌اندیشد

جسیندا آردرن در انتخابات روز شنبه به قاطع‌ترین پیروزی حزبش، حزب چپ میانه کارگر، در ۵۰ سال اخیر دست یافت. اکثریتی که او و حزبش در پارلمان به دست آوردند به آردرن اجازه می‌دهد برای اولین بار از زمان برگزاری انتخابات در نیوزیلند در سال ۱۹۹۶ دولتی تک‌حزبی تشکیل دهد.

آردرن در کنفرانس خبری خود در این باره گفت: «در حالی که سه هفته دیگر برای تشکیل دولت زمان هست، پیش‌بینی می‌کنم که طی همین زمان بتوانیم دولت را تشکیل دهیم».

حزب کارگر در این انتخابات از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان ۶۴ کرسی را به دست آورده است. آردرن طی سه سال گذشته با حزب سبز نیوزیلند ائتلاف کرده بود. هرچند که او اکنون به چنین حمایتی نیاز ندارد اما تشکیل ائتلاف در این کشور یک عرف سیاسی محسوب می‌شود.

آردرن در این باره گفته است: «من همواره توافق‌ساز بوده‌ام اما علاوه بر این نیاز دارم تا براساس دستورات حزب کارگر عمل کنم».

او ادامه داده است: «به سبزها گفته‌ام که هفته آینده با آن‌ها گفت‌وگو خواهم کرد. نمی‌خواهم اکنون در این باره تصمیمی بگیرم».

سبزها در این انتخابات ۷.۶ درصد آرا را کسب کرده‌اند اما حزب معاون نخست‌وزیر نتوانست رأی کافی برای بازگشت به پارلمان را کسب کند».

آردرن ۴۰ ساله، امسال با سیاست‌هایش در برابر کرونا محبوبیتی چند برابر کسب کرد؛ سیاستی که به پاکسازی نیوزیلند از این ویروس منجر شد. کرونا درنیوزیلند تنها ۲۵ قربانی گرفته و ۱۵۰۰ نفر را مبتلا کرده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها