بیماری های زنان و چالش های پیش روی بانوان

تخمدان‌های در بدن خانم‌ها وظایف مختلفی دارند. دو عملکرد کلیدی تخمدان‌ها ساخت استروژن‌ها و تامین تخمک به منظور عمل لقاح است.

بیماری های زنان و چالش های پیش روی بانوان

شاید بتوان گفت عملکرد تخمدان‌ها مشابه عملکرد بیضه در آقایان است. هر دوی این غدد جنسی از غده هیپوفیز دستور می‌گیرند. حال گاهی اوقات این اندام‌ها عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهند و این عاملی برای به‌وجود آمدن بیماری‌ها و گاهی اوقات عدم باروری در زنان می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این مشکلات و راه برطرف کردن آن‌ها با ما همراه باشید.

بیماری‌های تخمدان
تخمدان‌ها در طرفین رحم قرار گرفته‌اند و اندازه‌ای برابر یک بادام دارند. همان‌طور که گفته شد یکی از وظایف تخمدان‌ها تولید تخمک برای لقاح است. در صورت بارور شدن این تخمک‌ها توسط اسپرم بارداری رخ می دهد. در زمان یائسگی نیز تولید تخمک‌ها متوقف می‌شود و سطح تولید‌ هورمون‌های جنسی نیز کاهش می‌یابد. مهم‌ترین بیماری‌ها و مشکلاتی که تخمدان‌ها را درگیر می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

سرطان تخمدان
کیست‌های تخمدان
نارسایی زودرس تخمدان
پیچ خوردگی تخمدان

به اختصار نوع بیماری و راه‌هایی برای درمان آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

سرطان تخمدان:
سرطان تخمدان چندان شایع نیست اما در دسته سرطان‌های خطرناک قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به مرگ شود. برخی علائمی که زنان مبتلا به سرطان تخمدان ممکن است تجربه کنند:

درد در زیر شکم
خونریزی واژن
افزایش یا کاهش وزن
دوره‌های نامنظم عادت ماهانه
کمردرد شدید
حالت تهوع، استفراغ یا از دست دادن اشتها
برای تشخیص و درمان سرطان باید به دکتر زنان مراجعه کرده و برخی آزمایش‌ها را انجام دهید.

جراحی درمان اصلی سرطان تخمدان است اما برای همه لازم نیست. طی فرایند جراحی ممکن است بخشی از رحم شما برداشته شود یا اگر سرطان پیشرفته‌تر باشد باید هر دو تخمدان برداشته شوند.

کیست‌های تخمدان:
کیست‌ها کیسه‌های پر از مایعی هستند که داخل تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند. اکثر خانم‌ها در طول زندگی خود حداقل یکی از انواع کیست را تجربه خواهند کرد. بیشتر کیست‌ها بدون درد هستند و علائم خاصی ندارند. اما با رشد کردن کیست‌ها ممکن است علائم و نشانه‌های آن‌ها نیز ظاهر شوند. این نشانه‌ها به اشکال زیر بروز می‌کنندک

حساسیت پستان‌ها
حالت تهوع و استفراغ
درد لگن
حرکات روده‌ای دردناک
تورم و نفخ شکم
علائم شدید‌تر ممکن است به شکل تب و گیجی و درد پهلو و لگن بروز کند.

برای درمان کیست تخمدان روش های مختلفی را می توان امتحان کرد که البته بهتر است تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

معمولا برای درمان کیست‌ها مصرف قرصهای ضد بارداری را توصیه می‌کنند. اما این قرص‌ها نیز دارای عوارض جانبی هستند و در صورت قطع مصرف امکان بازگشت مجدد کیست‌ها نیز وجود دارد.

یکی از راه‌های درمان و کنترل کیست‌های زنان تغییر در رژیم و برنامه غذایی است. خوردن غذاهای مناسب بدر چرخه هورمونی باعث کنترل هورمون‌ها می‌شود و از ایجاد استروژن اضافی یا پروژسترون پایین جلوگیری می‌کند. برخی غذاها نیز اگر در برنامه غذایی روزانه شما قرار بگیرند می‌توانند به کنترل و درمان بلند مدت کیست‌ها کمک کنند. سبزیجاتی مثل جوانه‌های بروکلی و کلم پیچ به بدن در از بین بردن استروزن اضافی کمک می‌کنند. همچنین غذاهای تخمیر شده با همراهی مجموعه خاصی از باکتری های روده در دفع هورمون‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کنند. به علاوه غذا‌های سرشار از فیبر به کبد و دستگاه کوارش کمک می‌کنند تا استروزن اضافی را در بدن حرکت داده و از بین ببرد. بهترین غذاهای پر فیبر برای غلبه بر استروزن اضافی، گلابی و دانه‌های کتان هستند.

نارسایی زودرس تخمدان:
نارسایی زودرس تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها قبل از 40 سالگی دست از فعالیت طبیعی خود بکشند.

از علائم آن می‌توان به گر گرفتگی، تعریق شبانه، کاهش میل جنسی و خشکی واژن اشاره کرد. برای درمان نارسایی زودرس تخمدان با پزشک خود مشورت کنید. از جمله درمان‌هایی که برای این بیماری پر نظر گرفته می شود:

استفاده از مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی
روش IVF
فعالیت ورزشی مداوم و تنظیم وزن
هورمون درمانی
همچنین ترک سیگار و مشروبات الکلی نیز می‌تواند به جلوگیری از نارسایی کمک کند.

حفظ سلامت زنان
زنان بیشتر از مردان در معرض بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان و نازایی هستند بنابراین باید بیشتر به مراقبت از خود بپردازند و به سلامت و بهداشت خود اهمیت دهند.

بهتر است قبل از این‌که به دکتر احتیاج پیدا کنید، خودتان تا جای ممکن در حفظ سلامتی خود بکوشید. در این راستا می‌توانید از اطلاعات پزشکی موجود در مجله سلامتی سایت رسا استفاده کنید و از جدیدترین روش های جلوگیری از بیماری ها آگاه شوید. همچنین روش‌هایی برای مراقبت بیشتر زنان توصیه شده است که در زیر به ان‌ها اشاره می‌کنیم:

از فشار روانی و استرس‌ها دوری کنید. گرچه زندگی روزمره ممکن است استرس‌های فراوانی را به شما تحمیل کند اما همیشه، ساعتی از روز را به خود اختصاص داده و فعالیتی که محبوب شماست انجام دهید. به این ترتیب تا حد خوبی می توانید میزان استرس روزانه را کنترل کنید.
برنامه غذایی خود را تحت نظر داشته باشید. یکی از راه‌هایی که می تواند منجر به داشتن یک رزیم غذایی سالم شود این است که هر غذایی که را که در طول روز مصرف می‌کنید یادداشت کرده و به ارزش غذایی آن توجه کنید.
نه گفتن را تمرین کنید. بسیاری از ما هنوز یاد نگرفته‌ایم در مواردی که تحت فشار قرار می‌گیریم نه بگوییم. با تمرین کردن نه گفتن خود را از فشار بسیاری از استرس‌ها ازاد می‌کنید.
برای خواب و استراحت خود وقت بگذارید. خواب کافی و داشتن زمان استراحت کمک شایانی به حفظ سلامت ررانی و جسمی شما می‌کند. پس بهتر است ساعت خواب خود را تنظیم کنید.
ورزش و تحرک را فراموش نکنید. یکی از رموز مهم سلامتی داشتن تحرک و ورزش کردن است. هر ورزشی را که دوست دارید امتحان کنید. در این صورت هم فعالیت مورد علاقه خود را انجام داده‌اید و هم ورزش کرده‌اید.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها