فشار کنگره به ترامپ درباره یک تماس تلفنی

کنگره در حال اعمال فشار بر سازمان اطلاعات ملی آمریکا است تا جزئیات قول رئیس‌جمهور این کشور به همتای اوکراینی را افشا کند.

فشار کنگره به ترامپ درباره یک تماس تلفنی

یک مقام امنیتی آمریکایی شکایتی افشاگرانه علیه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرده است که موجب تنش میان کنگره و دولت واشتگتن شده است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»‌ به نقل از دو مقام سابق آمریکایی، یک مقام امنیتی سابق کاخ سفید، در پی نگرانی از ارتباط ترامپ با رهبر یک کشور دیگر و دادن «قولی» به او، به بازرسی کل جامعه اطلاعاتی آمریکا مراجعه کرده و شکایتی را تنظیم کرده است.

دو و نیم هفته پیش از طرح این شکایت، ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود به‌صورت تلفنی صحبت کرده بود. این تماس تلفنی در حال حاضر تحت تحقیق و بررسی دموکرات‌های کنگره قرار گرفته است. دموکرات‌ها در حال تحقیق بر روی تلاش ترامپ و «رودلف جولیانی» وکیل او برای متقاعد کردن دولت اوکراین جهت کمک به انتخاب مجددش در انتخابات سال ۲۰۲۰ هستند. قانون‌گذاران دموکرات خواهان دسترسی به متن کامل و لیست افراد حاضر در مکالمه تلفنی شده‌اند.

دیروز (پنجشنبه) «مایکل اتکینسون» بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا مسئول رسیدگی به این پرونده شد. به گفته فردی آگاه که نمی‌خواست نامش فاش شود، اتکینسون پرونده را به‌صورت «نگرانی مبرم» طبقه‌بندی کرده است تا از درز اطلاعات آن جلوگیری شود. این فرد افزود، بازرس کل تحقیقات خود را آغاز کرده است و تلاش می‌کند کسی از محتوای آن مطلع نشود.

به گفته دو فرد آگاه، اتکینسون با حضور در جلسه کمیته اطلاعاتی قانون‌گذاران، گفت این شکایت تنها به یک مکالمه اشاره ندارد. «آدام بی. چیف» رئیس کمیته اطلاعاتی کنگره در این جلسه هشدار داد اگر جزئیات شکایت فرد افشاگر با وی در میان گذاشته نشود، دست به اقدام قانونی خواهد زد.

ترامپ روز پنجشنبه در حساب شخصی توئیتر خود در رابطه با این اتهامات نوشت: «تقریباً هربار که با رهبری خارجی تلفنی صحبت می‌کنم، می‌دانم که افراد زیادی ممکن است از آژانس‌های مختلف آمریکایی در حال گوش دادن به آن هستند، اگر نخواهم به افرادی که در کشور دیگر همین‌کار را می کنند اشاره کنم».

پنجشنبه هفته آینده «جوزف مگوایر» مدیر اجرایی سازمان اطلاعات ملی در جلسه عمومی کمیته اطلاعاتی کنگره حاضر می‌شود.

از سوی دیگر دموکرات‌ها از کاخ سفید و وزارت امور خارجه خواسته‌اند یک نسخه از مکالمه تلفنی ترامپ را در اختیارشان قرار دهند. این دموکرات‌ها معتقدند ترامپ و جولیانی از دولت اوکراین خواسته‌اند دو پرونده تحقیقاتی با انگیزه سیاسی را درخصوص فعالیت‌های مبارزه با فساد تشکیل دهد. موضوع پرونده اول برای کمک به آزاد شدن «پل مانافورت» رئیس سابق کمپین ترامپ از زندان است. موضوع پرونده دوم تحقیق درباره پسر «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رقیب انتخاباتی ترامپ است.

به نوشته واشنگتن پست روسای کمیته های اطلاعاتی، امور خارجه و نظارت در مجلس نمایندگان آمریکا معتقدند: «با نزدیک شدن انتخابات ۲۰۲۰ رئیس‌جمهور ترامپ و وکیل شخصی او فشار بر دولت اوکراین و سیستم قضایی این کشور را افزایش داده‌اند که برای کمپین انتخاب مجدد رئیس‌جمهور ترامپ خدماتی را انجام دهند و کاخ سفید و وزارت امور خارجه در این ماجرا شریک جرم هستند». آن‌ها با اشاره به گزارش‌های رسانه‌های مختلف گفتند ترامپ تهدید کرده است اگر اوکراینی‌ها در این زمینه همکاری نکنند از کمک ۲۵۰ میلیون دلاری آمریکا برای مقابله با جدایی‌طلبان محروم می‌شوند.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟