واکنش کنایه‌آمیز مشاور ظریف به تلاش ترامپ برای خرید گرینلند

مشاور وزیر امورخارجه کشورمان با ابراز تردید نسبت به هدف واقعی رئیس جمهور آمریکا از تلاش‌هایش برای خرید جزیره گرینلند (در دانمارک) این پرسش را مطرح کرد که آیا ترامپ قصد داشته اسرائیلی‌ها را به این منطقه منتقل کند؟

واکنش کنایه‌آمیز مشاور ظریف به تلاش ترامپ برای خرید گرینلند

بهزاد صابری مشاور وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی در حساب کاربری خود با لحنی کنایه‌آمیز به تلاش بی‌نتیجه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خرید جزیره گرینلند که متعلق به دانمارک است، واکنش نشان داد.

وی نوشت: ترامپ به دنبال آن بود که گرینلند را خریداری کند. ممکن است یک نفر این‌طور برداشت کند که این، بخشی از معامله قرن او است. آیا او قصد داشت اسرائیلی‌ها را به گرینلند منتقل کند؟ آیا سعودی‌ها هزینه آن را پرداخت می‌کنند؟ سوالات زیادی (در این باره) در ذهن ایجاد می‌شود!

چند روز پیش رئیس جمهور آمریکا از تمایلش برای خرید گرینلند سخن گفته و مشاور اقتصادی ترامپ نیز تمایل آمریکا را برای خرید بزرگ‌ترین جزیره جهان تایید کرد.

پس از انتشار این خبر، مته فردریکسن نخست‌وزیر دانمارک با بیان اینکه گرینلند فروشی نیست و ایده فروختن آن به آمریکا "مضحک" است، گفت: گرینلند فروشی نیست. گرینلند دانمارکی نیست. گرینلند متعلق به گرینلند است. من قویا امیدوارم که این بیان (صحبت ترامپ) جدی نبوده باشد.

رئیس جمهوری آمریکا سپس در حساب توییتر خود دانمارک را "کشوری بسیار ویژه با مردمی فوق‌العاده" توصیف و اظهار کرد: گفت‌وگویش با مته فردریکسن را که قرار بود دو هفته بعد برگزار شود به زمان دیگری موکول می‌کند زیرا فردریکسن "علاقه‌ای به گفت‌وگو درباره خرید گرینلند ندارد".

بنابر این گزارش، ترامپ قرار بود اوایل ماه بعد به کوپنهاگ، پایتخت دانمارک سفر کند و طی دیداری با فردریکسن به بحث درخصوص منطقه شمالگان بپردازد. گرینلند، یک منطقه خودمختار از قلمرو دانمارک به شمار می‌رود.

لری کادلو مشاور اقتصادی کاخ سفید، برای اولین بار از طرح این موضوع در دیدار خصوصی ترامپ و مشاورانش صحبت کرده بود. او روز یک‌شنبه به خبرگزاری فاکس‌نیوز گفت: نمی‌خواهم نتیجه‌ای پیش‌بینی کنم. صحبتم این است که رئیس‌جمهور، که دستی در خرید و فروش املاک دارد، می‌خواهد نگاهی به خرید گرینلند داشته باشد.

یک معاهده دفاعی که میان آمریکا و دانمارک در سال 1951 منعقد شده بود، حق استفاده از پایگاه هوایی "توله" -واقع در گرینلند- را به ارتش آمریکا می‌دهد.

جزیره گرینلند که بین اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس‌های قطبی واقع شده، بر حمایت اقتصادی دانمارک متکی است و امور داخلی خود را اداره می‌کند. با این حال، کوپنهاگ نیز مسئولیت دفاع و امور خارجه آن را برعهده دارد.

آنه لونه باگر، وزیر امورخارجه گرینلند نیز روز جمعه در این باره گفت: ما برای تجارت در دسترس هستیم؛ اما برای فروش نیستیم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها