فعال اجتماعی گلستان در گفتگو با خبر فوری:

حساب کمک‌های مردمی به سیل زدگان گلستان 3 ماه قبل مسدود شد

فعال اجتماعی گلستان که نقش پررنگی در کمک به سیل زدگان استان داشت عنوان کرد حساب کمک‌های مردمی به سیل زدگان گلستانی از 25 فروردین مسدود شده است.

حساب کمک‌های مردمی به سیل زدگان گلستان 3 ماه قبل مسدود شد

خبر فوری : «مهتاب سرجامی» یکی از فعالان اجتماعی گلستان است که در جریان حادثه سیل برای کمک رسانی به سیل زدگان استان فعالیت زیادی داشت. وی در گفتگوی اختصاصی با خبر فوری از آغاز فعالیت برای کمک رسانی به سیل زدگان گلستانی، نحوه کمک‌ها و مسدود شدن حساب کمک‌های مردمی سخن گفت که شرح کامل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

از آغاز فعالیت برای کمک رسانی به سیل زدگان گلستان بگویید.

در آخرین روز سال 97 به صورت خود جوش کار جمع آوری کمک‌های مردمی نقدی و غیر نقدی را در دفتر خیریه هیرکان آغاز کردیم. در نخستین روز سال 98 با خرید اقلام اولیه شامل کنسرو، نان، آب معدنی، شیر خشک، پوشک و ... به کمک خودروهای آفرود نخستین اقدام کمک رسانی به روستاهای چون سولی و میرزاعلی با توجه به بحران اعلام شده توسط هلال احمر ارسال شد. با توجه به حجم کمک‌های مردمی از دوم فروردین سوله ورزشی هلال احمر به عنوان انبار کمک‌های مردمی در اختیار گروه‌های خود جوش قرار گرفت و طی حکمی از سوی رئیس جمعیت هلال احمر استان نظارت بر نحوه توزیع کمک‌های مردمی به بنده سپرده شد.

نحوه همکاری داوطلبین به چه صورت بود؟

بسیاری از داوطلبین ما به صورت شبانه روز در کمپ‌ها مشغول امداد، خدمات و آمارگیری بودند و از همان روز نخست 150 تا 250 نیروی داوطلب مردمی از ساعت 8 صبح تا 11 شب همکاری و کمک رسانی می‌کردند. 170 نیروی پزشکی داوطلب هم پس از حضور در نظام پزشکی برای همکاری اعلام آمادگی کردند. گروه روانشناسان داوطلب هم بر اساس نیاز به نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و کمپ‌ها معرفی شدند. گروه بازی درمانی با هماهنگی هلال احمر در کمپ‌ها مستقر شدند تا کار بازی درمانی و روان درمانی کودکان را بر عهده بگیرند. گروه بازرسین خاک هم پیش از ورود بنیاد مسکن به بحران اعلام امادگی کردند.

چه کمک‌هایی از سوی مردم برای سیل زدگان در اختیار شما قرار گرفت؟

روزانه حدود چهار هزار تا 12 هزار پک غذایی و بهداشتی از سوی مردم ارسال می‌شد، خودروهای آفرود روزانه هزار و 500 تا دو هزار پک را به مناطق حادثه دیده و غیر قابل تردد توزیع می‌کردند. گروهی به آمارگیری از کمپ‌های مستقر در گرگان و اطراف پرداختند و نخستین کمپ نمایشگاه بین المللی گرگان بود که به دنبال آن 23 کمپ دیگر در مکان‌های مختلف بر پا شد و 67 هزار نفر ساماندهی شدند و تمام اقلام ارسالی به این 23 کمپ از انبارهای مردمی بود. گروهی از داوطلبین خارج از استان برای تامین غذای کمپ‌ها و روستاهای آسیب دیده به مناطق سیل زده گلستان آمده بودند. همچنین 35 خودرو آفرود، وانت و 6 کامیون در کنار سه دستگاه یونی ماگ در مناطق صعب العبور تردد داشتند.

نحوه نیازسنجی و جذب کمک‌ها چگونه بود؟

اعلام نیاز و تهیه اقلام توسط هلال احمر، فرمانداری و معتمدینی بود که در این مکان حضور داشتند و توسط افراد مورد اعتماد در فضای مجازی منتشر می‌شد. در کنار آن لیست اقلام مورد نیاز به خیرینی که اعلام آمادگی کرده بودند ارسال می‌شد و در نهایت اقلام موجود در انبارهای بهداشتی را به صورت پکیج در روستاهای آق قلا و گمیشان ارسال می‌کردیم. مواد غذایی هم بر اساس تعداد ساکنین در کمپ‌ها و روستاها روزانه سه وعده توزیع می‌شد.

نحوه معرفی شماره حساب برای دریافت کمک‌های مردمی چگونه بود؟

روز نخست حادثه تصمیم بر این شد که شماره حساب بنده و چند تن از دوستان برای جمع آوری کمک‌های نقدی اعلام شود و پس از مدتی به دلیل تعدد شماره حساب‌ها، تمامی حساب‌های اعلام شده بسته شد. در نهایت با توجه به شناختی که وجود داشت و عضویت در سازمان داوطلبین جمعیت هلال احمر و هماهنگی فرماندار گرگان با دادستانی، دو شماره حساب مجموعه ما به عنوان شماره‌های مرجع معرفی و حساب‌ها تائید و بازگشایی شد.

برنامه شما برای جمع آوری این مبالغ به چه صورت بود؟

در چهار روز نخست با توجه به نیازهای فوری و اضطرابی که در منطقه احساس می‌شد اقدام برای خرید اقلام بهداشتی، موارد اولیه پخت غذا برای کمپ‌ها و ... انجام شد. از روز چهارم با حضور گروه‌های باتجربه مانند خانه نجات ایران، امداد ایرانیان و موج پیشرو که سابقه حضور در بحران‌های قبلی مانند زلزله ورزقان، کرمانشاه و ... را داشتند راهنمایی‌های لازم برای نحوه شناخت بحران و کمترین اتلاف منابع مالی انجام شد.

نحوه راهنمایی این گروه‌ها چگونه بود؟

این گروه‌ها اعلام کردند که با توجه به تجربه در بحران‌های گذشته موج احساسی کمک‌ها در مرحله اول با حجم زیاد وارد و تقسیم می‌شود و در مرحله دوم با فروکش کردن هیجانات احساسی جامعه حجم کمک‌ها کاهش پیدا می‌کند و از طرفی با ورود ارگان‌های دولتی بسیاری از مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد.

شما چگونه از این تجارب استفاده کردید؟

با توجه به حضور نماینده سازمان‌های مردم نهاد ملی در استان گلستان در چندین جلسه با تشکل‌ها، داوطلبان و دستگاه‌های دولتی، بنده متوجه شدم که کار باید سیستماتیک‌تر باشد. پس از چند روز اول و به دلیل تسهیل گری تصمیم گرفتم ارتباط خودم را تقویت کنم تا از اطلاعات و دانش این حوزه بهره ببرم و نتیجه این شد که با تشکل خانه نجات ایران آشنا شدم و پس از ارتباط مفید و موثر در این دو ماه، اکنون عضوی کوچک از این تشکل هستم، البته به دلیل فعالیت‌های خوب تیم ما نمایندگی این تشکل در استان گلستان به ما سپرده شد و اکنون وارد فاز بازسازی شدیم.

در حال حاضر وضعیت موجودی حساب شما به چه صورت است؟

در حال حاضر مبلغ باقی مانده در حساب ۹۲ میلیون تومان است که از ۲۵ فروردین مسدود شده و در حال نامه نگاری برای بازگشایی حساب هستیم.

منبع: خبر فوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها