سریال های ایرانی میهمان لبنانی ها در شب های رمضان

شبکه تلویزیونی 'المنار' لبنان در ماه مبارک رمضان اقدام به پخش سریال های ایرانی 'معمای شاه' به کارگردانی 'محمدرضا ورزی' و 'مدینه' ساخته 'سیروس مقدم' برای مخاطبان و بینندگان خود کرده است.

سریال های ایرانی میهمان لبنانی ها در شب های رمضان

شبکه تلویزیونی المنار این دو سریال را در جدول پخش برنامه های خود در ساعات بعد از اذان مغرب و صبح ها پیش از ظهر قرار داده به نحوی که بینندگان این شبکه می توانند هر روز دو بار این سریال ها را تماشا کنند.

پیشتر نیز این شبکه و دیگر شبکه های تلویزیونی لبنان سریال های ایرانی را از جمله 'مردان آنجلس'، 'روز واقعه'، 'ستایش' ، 'شوق پرواز'، 'اصحاب کهف'، 'کیمیا'، 'یوسف پیامبر(ع)' ، 'غریب طوس'، 'بشارت منجی' و 'مریم مقدس(س)' با دوبله عربی پخش کرده اند که با استقبال خوبی در این کشور مواجه شده است.

البته در کنار پخش سریال های ایرانی، نمایش فیلم های سینمایی ایران نیز در این شبکه ها در ماه ها و ایام مختلف سال پخش می شود که در این ارتباط نیز می توان به فیلم های 'مادر' و 'نامه ای به خدا' اشاره کرد.

در لبنان حدود 9 شبکه تلویزیونی وجود دارد و هر شبکه هم چند سریال پخش می کند و در بین سریال های مزبور آنچه که بیش از همه در میان لبنانی ها بازتاب و پر بیننده بوده و از شبکه المنار پخش شده ، می توان به سریال 'ستایش' و 'شوق پرواز' اشاره کرد که تقریبا قبل از ماه رمضان نمایش آن از شبکه المنار و دیگر شبکه های لبنانی تمام شد و اکنون سریال های دیگری پخش می شود.

بر اساس برخی آمارها در حال حاضر 320 شبکه تلویزیونی در جهان عرب فعالیت می کند که با توجه به پر هزینه بودن ساخت سریال ها در این کشورها و از طرف دیگر وجود امکانات مناسب در ایران برای تولید فیلم و سریال، زمینه بسیار خوبی است تا برای نزدیکی بیشتر ملت های منطقه و افزایش سطح دیپلماسی عمومی و آشنایی مردم با فرهنگ ایرانی گام های بلندتر و موثرتری در این زمینه ها برداشته شود.

در همین حال در دیگر کشورهای منطقه نیز مانند عراق استقبال خوبی از سریال های ایرانی به خصوص در ایام و مناسبت های فرهنگی و مذهبی مانند محرم صورت گرفته و نمایش آنها از شبکه های مختلف این کشور مانند دیگر کشورهای منطقه انجام می شود.

یکی از علت های اصلی برای وجود زمینه پخش سریال های ایرانی در کشورهای عربی گذشته از قرابت فرهنگی، رعایت اخلاق و اصول خانوادگی و اجتماعی، آسودگی خانواده ها برای تماشای آنها بر خلاف برخی سریال های تهیه شده در منطقه، نمایش فرهنگ و آداب و سنن ایرانی، نقش آفرینی خوب هنرمندان در مقایسه با برخی سریال های عربی و کیفیت اثر در بین مخاطبان به خصوص در لبنانی ها است که موجب اقبال این فیلم ها و سریال ها شده و زمینه و ضرورت تولید آنها را در داخل بیش از پیش فراهم کرده است.

وجود قرابت فرهنگی موجب شده تا در سال های اخیر برخی فیلم ها و سریال های ایرانی به صورت مشترک با همکاری هنرمندان ایرانی و لبنانی تهیه شود که تعدادی از منابع آماری آن را در سال های اخیر 40 مورد اعلام می کنند و در این ارتباط می توان به فیلم هایی مانند سریال 'ساخت ایران' به کارگردانی 'محمد حسین لطیفی' و به فیلم سینمایی 'به وقت شام' به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد.

در نظر گرفتن چنین زمینه ای نیز برای تولید فیلم و سریال های مشترک با توجه به وجود مخاطبان و وجود لوکیشن های مناسب در دو کشور و مخاطبان گسترده در جهان اسلام می تواند بیش از پیش موجب توسعه فرهنگی بین ملت های اسلامی منطقه و جلوگیری از نفوذ و رخنه برخی فعالیت های فرهنگی در آن شود.

البته در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران با راه اندازی شبکه 'آی فیلم' در شهریور سال 1389 تلاش هایی را برای جذب 300 میلیون مخاطب در ایران و منطقه انجام داده، اما این نیازمند رفع برخی مسایل و مشکلات مطرح شده از سوی مخاطبان برای جلب و جذب بیشتر است.

'سید داود موسوی' مدیر دفتر نمایندگی صدا و سیما در بیروت در ارتباط با همکاری های این سازمان با شبکه های تلویزیون لبنان و اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی برای نمایش سریال و فیلم های ایرانی گفت ، این همکاری ها بر اساس تفاهم نامه های موجود با شبکه های مختلف لبنانی و اتحادیه مزبور صورت می گیرد.

وی با اشاره به این که تفاهم نامه همکاری با لبنان در سفر مهر ماه سال 1396 'علی عسگری' رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به بیروت تجدید و تکمیل شد ، افزود: در این تفاهم نامه ها با توجه به تقاضای همکاری از سوی لبنان برنامه ریزی های مناسبی برای ساخت سریال و فیلم مشترک نیز در دو کشور در دستور کار قرار گرفت.
موسوی خاطر نشان کرد که یکی از تقاضاهای طرف لبنانی بهره مندی از آثار فاخر تلویزیونی ایران است که در این راستا نیز طبق تفاهم نامه سریال ها در اختیار آنان و برخی شبکه های لبنانی طرف قرارداد قرار می گیرد.

در همین حال با توجه به جایگاه سریال های تلویزیونی در بین مردم به خصوص در لبنان و کشورهای دیگر اسلامی سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان در دومین شب ماه مبارک رمضان در سخنانی که از شبکه های تلویزیونی به صورت مستقیم پخش می شد بر توجه به ختم قرآن مجید در این ماه مبارک تاکید کرد و به مومنین و مومنات توصیه کرد که با توجه به قرائت قرآن با تدبر و تامل این را جایگزین ختم سریال های تلویزیونی نکنند.

در همین حال وی از مسوولان تلویزیون المنار نیز خواسته است تا در ماه رمضان به پخش یک یا دو سریال بسنده کنند و بیشتر بر پخش ادعیه و پوشش مراسم‌های قرآنی متمرکز شوند.

منبع: ایرنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها