باز هم استاندارد دوگانه‌؛ یارانه‌های آمریکا راهبردی اما یارانه‌های چین ناعادلانه است

وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته در مصاحبه‌ای با رادیو اقتصادی «رسانه عمومی آمریکا» (APM) بار دیگر از لفاظی «مازاد ظرفیت» علیه چین استفاده کرد. با این حال، مجری برنامه به سرعت این تردید خود را مطرح کرد که دولت آمریکا نیز یارانه‌های هنگفتی به صنایع خودروهای برقی، تجهیزات فتوولتائیک و انرژی‌های جدید اعطا می‌کند و توضیح یلن در این باره چیست؟ یلن نیز به این سئوال پاسخ داد که منطق آن چندان قابل فهم نیست.

باز هم استاندارد دوگانه‌؛ یارانه‌های آمریکا راهبردی اما یارانه‌های چین ناعادلانه است

یلن در این مصاحبه گفت، کارگروه‌های مسائل اقتصادی چین و آمریکا چهار نشست برگزار کرده و به بررسی موضوعات مختلفی پرداخته‌اند که یکی از موضوعات مورد بررسی، همان مساله «مازاد ظرفیت تولید» صنایع تولیدی پیشرفته چین بوده است.

«کای ریسدال» مجری برنامه سپس از یلن پرسید: «درباره بحث مازاد ظرفیت (چین) در تولید محصولات پیشرفته‌ای مانند خودروهای برقی و باتری، آیا این امکان ساده هم وجود دارد که دلیلش فقط این است که چین در این زمینه‌ها از ما پیشی گرفته است؟»

یلن بلافاصله تکذیب کرد و ادعاهای قبلی خود را تکرار کرد و گفت: «ما معتقدیم رقابت (با چین) ناعادلانه است چراکه چین در مقیاس بزرگی یارانه‌ها را برای زمینه‌های حساس توسعه اقتصادی آن می‌دهد.»

ریسدال بلافاصله پرسید: «آیا این یارانه‌ها حتی بیشتر از قانون تراشه و قانون کاهش تورم ماست؟»

اجازه دهید کمی به پس زمینه این موضوع بپردازیم.

بر اساس «قانون تراشه و علم 2022» که بایدن در 9 آگوست 2022 امضا کرد، دولت آمریکا طی 5 سال 52.7 میلیارد دلار به صنعت تراشه آن کشور اعطا خواهد کرد؛ درباره «قانون کاهش تورم»، به گزارش «سی ان ان»، دولت آمریکا 430 میلیارد دلار یارانه به صنایع مربوط به آب و هوا، انرژی پاک و مراقبت‌های بهداشتی اختصاص خواهد داد.

یلن نیز در پاسخ به سئوال مجری برنامه اعتراف کرد آمریکا برای دادن یارانه اصناف ویژه‌ای مانند انرژی پاک، وسایل نقلیه الکتریکی، باتری، انرژی‌های تجدیدپذیر را هدف قرار داده، اما مدعی شد: «ما سعی نمی‌کنیم این صنایع خود را در سطح برتر جهان کنیم یا تبدیل به یگانه کشور عرضه کننده این محصولات شویم اما فکر می‌کنیم به خاطر امنیت ملی، انعطاف پذیری زنجیره تامین و ایجاد مشاغل بیشتر در صنایع تولیدی، پرداخت یارانه به زمینه‌های راهبردی حساس از لحاظ سرمایه گذاری، بسیار مهم است.»

یلن افزود آمریکا نمی‌خواهد شاهد باشد چین یارانه را به شرکت‌های با «مازاد ظرفیت» آن کشور بپردازد، چون این اقدام «شرکت‌های آمریکایی را از بازار اخراج می‌کند».

یلن اظهاراتی پیچیده را بیان کرد. اما «هوا چون یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در پیامی در شبکه اجتماعی «اکس» (توئیتر سابق) آن را «ترجمه» کرد، به این شرح: منظور یلن این بود که «یارانه‌های آمریکا راهبردی است اما یارانه‌های چین، ناعادلانه است.»

یکی از کاربران زیر این پیام نوشت: حرف زدن بر مبنای معیاری دوگانه بسیار دشوار اما برای آمریکا آسان است. مقرراتی که آمریکا مدعی آن است، دیگران باید رعایت کنند اما خودش می‌تواند خودسرانه این مقررات را تغییر دهد.

یکی دیگر از کاربران هم نوشت: وقتی آمریکا در رقابت با شکست مواجه می‌شود، تقلب را شروع می‌کند.

یک کاربر دیگر نظر داد: به همین، «شکست واقعی در مسابقه» می‌گوییم.

یکی دیگر هم نوشت: آمریکا فقط کار را به نفع خود انجام می‌دهد نه به نفع همه یا به روشی شایسته و مناسب.

اخیراً، آمریکا بحث «مازاد ظرفیت» چین را داغ کرده بر اساس این اعتقاد که ظهور صنعت تولید چین موقعیت مسلط آمریکا در تولیدات پیشرفته را به چالش کشیده است.

با این حال، واقعیت این است که نه تنها در صنایع سبز جهان مازاد ظرفیت تولید وجود ندارد، بلکه با کمبود جدی آن هم مواجه هستیم.

بر اساس برآورد «آژانس بین‌المللی انرژی»، برای دستیابی به هدف «کربن خنثی» تقاضای جهان برای خودروهای انرژی جدید در سال 2030 به 45 میلیون دستگاه خواهد رسید که 4.5 برابر سال 2022 است.

صنعت انرژی جدید چین می‌تواند به سایر کشورها در دستیابی به اهداف کاهش انتشار کربن و تسریع تحول سبز کمک کند. خبرگزاری «رویترز» قبلاً گزارش داده بود که با توجه به مقرون به صرفه نبودن خودروهای برقی تولید بومی اروپا و عدم بلوغ گزینه‌های سوخت جایگزین، اتحادیه اروپا باید درباره نحوه دستیابی به برنامه خود برای ممنوعیت فروش خودروهای مصرف کننده سوخت‌ فسیلی تا سال 2035 را مورد تجدید نظر قرار دهد، در غیر این صورت ممکن است هدف اتحادیه اروپا برای دستیابی به انتشار صفر کربن تا سال 2050 محقق نشود. رویترز تاکید کرد: «در چنین شرایطی، اگر اتحادیه اروپا بخواهد به هدف 2035 خود دست یابد، باید به خودروهای برقی ارزان و باکیفیت چینی تکیه کند.»

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد