چین: مقصر اصلی بحران در اوکراین، دولت آمریکاست

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: مسئولیت غیرقابل انکار بروز بحران در اوکراین به عهده‌ی دولت آمریکاست، چرا که واشنگتن پیمان شکنی کرد.

چین: مقصر اصلی بحران در اوکراین، دولت آمریکاست

وزارت امور خارجه‌ چین با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد، مقصر اصلی بحران در اوکراین، دولت آمریکاست. از سوی دیگر، روسیه پس از امضای دو قرارداد بزرگ تجاری با چین، میزان صادارت گاز به پکن را تنها در سال جاری میلادی تا ۶۰ درصد افزایش داده است.

در بیانیه‌ی رسمی وزارت امور خارجه چین آمده است: «مسئولیت غیرقابل انکار بروز بحران در اوکراین به عهده‌ی دولت آمریکاست، چرا که واشنگتن پیمان شکنی کرد و تلاشی مداوم و پیوسته را برای گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت شرق در دستور کار قرار داد.»

روابط اقتصادی پکن با مسکو در یک سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. صادارت گاز روسیه به چین با افزایش ۶۰ درصدی همراه بوده و در همین مدت، صادرات گاز روسیه به کشور‌های اروپایی نزدیک به ۲۷ درصد کاهش یافته است.

بنجامین چیائو، استاد دانشکده بازرگانی در پاریس می‌گوید، صادرات گاز روسیه به چین، بیش از این هم جای افزایش دارد.
وی اظهار داشت: همکاری در حوزه‌ی انرژی بین روسیه و چین بویژه در درازمدت، بسیار امیدبخش و دلگرم کننده است. اگرچه افزایش صادرات از روسیه به چین در دو سه سال آینده چالش‌های فراوانی پیش رو دارد، زیرا صادرات انرژی به شرق با محدودیت منابع روبروست.

چیائو افزود: برآورد‌ها نشان می‌دهد صادرات گاز روسیه به چین می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ به ۲۸ میلیارد متر مکعب افزایش یابد. این افزایش در مقایسه با ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز صارداتی روسیه به اروپا در سال ۲۰۲۱ تقریبا ناچیز است. اما در درازمدت این مشکل را می‌توان برطرف ساخت، زیرا روسیه و چین در سال جاری میلادی دو توافقنامه بزرگ در حوزه انرژی امضا کردند.

این استاد دانشکده بازرگانی در پاریس ادامه داد: ظرفیت انتقال گاز از خط لوله‌ی بزرگتر به چین ۲۸ میلیارد متر مکعب در سال است. صادرات گاز به چین از مسیر خط لوله‌ی مغولستان نیز از گنجایش ۵۰ میلیارد متر مکعبی در هر سال برخوردار است. ساخت این خط لوله قرار است در سال ۲۰۲۴ آغاز شود و در سال ۲۰۲۷ نیز به مرحله‌ی اجرا گذاشته خواهد شد.

وی گفت: فکر می‌کنم این اقدام برای روسیه خردمندانه باشد که منابع مورد نیاز برای اجرای این توافقنامه‌ها را تامین کند، زیرا از فروش روزانه‌ی گاز خیلی بهتر است؛ البته روس‌ها گازشان را رایگان عرضه نمی‌کنند.

حجم ویدیو: 7.80M | مدت زمان ویدیو: 00:01:55 | دانلود ویدیو
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    اره چون نمیذاره روسیه اوکراین را ببلعد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها